مشهد

۳۲۰۰۰ دانش آموز حاشیه شهر مشهد به خدمات آموزش آنلاین دسترسی ندارند‌

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت:طی یک نظرسنجی در حاشیه‌های شهر مشهد تعداد ۳۲,۰۰۰ نفر شناسایی شدند که در خانواده خود به خدمات آموزش آنلاین دسترسی ندارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، قاسم‌علی خدابنده عصر امروز در نشستی خبری در اداره کل  آموزش و پرورش استان خراسان رضوی اظهار داشت: تاکنون ۱,۲۶۰,۰۰۰ دانش‌آموز ثبت‌نام کرده‌اند که انتظار ثبت‌نام ۱,۳۵۰,۰۰۰ نفر وجود خواهد داشت که تعداد کسری به دلیل دیرکرد اعلام نتایج سمپاد و سنجش نوآموزان ابتدایی است که بالغ بر ۸۵,۰۰۰ این افراد نوبت گیری شده‌اند.

خدابنده گفت: توزیع کتاب‌ها تماما بین ادارات ناحیه انجام شده است و حتی برخی ادارات کتاب‌ها را به مدارس نیز تحویل داده‌اند.

وی افزود: بازگشایی مدارس منوط به اعلام ستاد ملی مبارزه با کروناست که به تبع اعلام وضعیت‌های قرمز، زرد و سبز با شرایط مجازی، بخشی حضوری و بخشی مجازی و تماما به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی تصریح کرد: ما نیز منتظر اعلام شرایط از سمت ستاد ملی کرونا از جهت عمل متناسب با شرایط کرونا در سطح استان خواهیم ماند و اولویت ما ترحیح بر حفظ سلامتی معلمان و دانش‌آموزان است.

خدابنده در بحث کمبود نیروی آموزشی گفت:در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ تعداد ۱۹۷,۰۰۰ نفر کمبود نیروی آموزشی  در کشور وجود دارد که استان خراسان رضوی سهم ۱۹,۰۰۰ نفری از این تعداد را داراست.

وی ادامه داد: سعی شده است که به عنوان راه حل تعداد ۵۳۰۰ نفر نیروی خرید خدمات، ۳۶۰۰ نفر نیروی حق‌التدریس نیمی از این نیاز را برطرف کرده و نیمه‌ی دیگر  از طریق حق‌التدیس نیروی شاغل و بازنشستگان برطرف شود.

مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در اشاره به بازگشایی مدارس گفت: بازگشایی مدارس دو هفته زودتر و با هدف مرور دروس سال گذشته با برگزاری نمادین آیین بازگشایی مدارس در سراسر کشور شروع خواهد شد

وی ادامه داد: بازگشایی در وضعیت زرد با رعایت فاصله حداقلی ۱٫۵ متری برای هر دانش‌آموز اجباری است که بخش بزرگی از مدارس استان به دلیل جمعیت پایین کلاسها این نحوه آموزش با مشکل مواجه نبوده و نحوه تشکیل کلاس‌ها بر عهده مدرسه می‌باشد.

خدابنده با اشاره به مدارس شبانه‌روزی گفت: تعداد ۴۰۰ مدرسه شبانه‌روزی در استان وجود دارد که امکان فعال‌سازی خوابگاه‌ها وجود نداشته و آموزش برای هر پایه در قالب یک روز فعالیت آموزشی در هفته در دو سطح صبح و عصر ادامه خواهد داشت. همچین سرویس رفت و آمد برای این دانش‌آموزان تامین خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به مدارس کار و دانش و فنی حرفه‌ای افزود: این مدارس نیز آموزش خود را در قالب آموزش مجازی ادامه خواهند داد و امکان برگزاری کارگاه‌ها و فعالیت‌های عملی وجود ندارد.

وی در ادمه با اشاره به مدارس استثنائی گفت: با وجود سختی آموزش مجازی و رعایت مسائل بهداشتی، با توجه به تراکم پایین این کلاس‌ها امکان برگزاری  اموزش حضوری با احتمال بیشتری وجود دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی با اشاره به ثبت‌نام اتباع خارجی گفت: تعداد ۷۰,۰۰۰ نفر اتباع خارجی در سطح استان موجود است که ۲۵٪ این افراد در تبادکان قرار دارنددر حدود ۳۲منطقه استان خراسان اتباع کشورهای دیگر وجود دارد.

خدابنده در ارتباط با تحت پوشش قرار دادن تمامی لازم التعلیمان در سطح استان گفت: مدارسی که در گذشته بین یک تا سه دانش‌آموز داشتند و امکان تشکیل کلاس برای این دسته از افراد از جهت تامین سرویس و مدارس شبانه‌روزی وجود نداشت امروز به لطف تفاهم‌نامه منعقد شده با اداره ارتباطات و فناوری استان خراسان رضوی، ۲۰۷۰ مدرسه به اینترنت و امکانات آموزش از راه دور مجهز شده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی گفت: در زمینه دریافت وجه در مدارس، بسیاری از مدارس نظیر سمپاد، نمونه دولتی، شاهد و هیئت امنایی و غیر دولتی با مجوز قانونی چنین هزینه‌هایی را دریافت می‌کنند

خدابنده افزود: در مدارس دولتی ثبت‌نام مشروط به دریافت وجه از خانواده‌ها نیست اما ما با توجه به شرایط مالی آموزش و پرورش انتظار درخواست کمک‌های مالی را از خانواده‌های متکمن داریم.
 
وی گفت: تعداد ۴۰۰ مدرسه هیئت امنایی، ۴۲مدرسه سمپاد، ۱۲۰ مدرسه شاهد و مجموعا ۱۰٪ مدارس خاص این مدارس را تشکیل می‌دهند. 

خدابنده تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی خانواده‌ها و مدارس و کرونا در تامین نیازهای آموزشی در مقطع ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم، کمتر از ۵٪,۲٪,۱۰٪ کوچ از مدارس غیر دولتی به دولتی داشته‌ایم که امار نگران کننده‌ای نیست.

وی افزود: با اینکه هدف بر افزایش تعداد ثبت‌نام در مدارس خصوصی و غیر دولتی بوده است اما این روند به دلیل مشکلات اقتصادی توریستی وابسته به شرایط کرونا با مشکل ایجاد شده است و در عین حال موسسات نیز با توجه به افزایش اجاره‌بها میانگین رشد ۲۳ درصد رشد شهریه را داشته‌اند. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی گفت: با توجه به این شرایط تعداد ۱۰۰ مدرسه از ۱۴۰۰ مدرسه فعال غیردولتی توقف فعالیت خود را اعلام کرده‌اند.

خدابنده گفت: بسیاری از ایرادات گذشته رفع شده و همه آموزش‌ها از طریق این سامانه انجام خواهد شد. طبق اعلام دادستانی هرگونه فعالیت در سامانه‌های خارجی جرم محسوب شده و به معلمان توصیه می‌شود به سمت این نرم افزارها نروند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در سال تحصیلی گذشته ۹۹ درصد معلمین و ۹۳ درصد دانش‌آموزان به سامانه شاد دسترسی داشته‌اند.

خدابنده ادامه داد: در طی یک نظرسنجی در حاشیه‌های شهر مشهد تعداد ۳۲,۰۰۰ نفر شناسایی شدند که در خانواده خود به خدمات آموزش آنلاین دسترسی ندارند.

وی تصریح کرد: به همین جهت مقرر شد که با همکاری شهرداری هزینه‌های نوسازی و زیباسازی مدارس به سمت خرید این گونه تجهیزات سوق پیدا کند. اسامی و اطلاعات این افراد جمع‌آوری شده است و در اختیار سازمان قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + یک =

دکمه بازگشت به بالا