مشهد

۳۵۰ هزار نفر در مشهد به دیابت مبتلا هستند/ نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند

350 هزار نفر در مشهد به دیابت مبتلا هستند/ نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: حدود هفت و نیم درصد جمعیت مشهد و خراسان رضوی از دیابت رنج می برند که نیمی از این تعداد از دیابت خود بی اطلاع هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر محمدجعفر صادقی، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار نبض شهر، پیرامون هفته مبارزه با دیابت اظهار کرد: «دیابت و زنان، حق ما آینده سالم است» شعار جهانی هفته مبارزه با دیابت انتخاب شده است تا توجه بیشتری به دیابت زنان و دیابت بارداری شود.

وی با بیان اینکه دیابت شایع‌ترین بیماری غدد در جهان است افزود: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۵، ۴۱۵ میلیون نفر بالای بیست سال در جهان مبتلا به دیابت بوده‌اند و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۴۰ این آمار به بیش از ۶۴۰ میلیون نفر برسد که متأسفانه به طور میانگین حدود ۵ میلیون نفر در سال به دلیل دیابت جان خود را از دست می دهند.

صادقی تصریح کرد: دیابت به سه نوع تیپ یک یا همان دیابت ژنتیکی، دیابت تیپ دو یا همان دیابت میان‌سالی و دیابت بارداری تقسیم می شود که با توجه به نحوه بروز آن باید به روش خاصی از آن پیشگیری شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه حدود هفت و نیم درصد جامعه ایرانی از دیابت رنج می برند، گفت: در کشور حدود ۵ میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند که نیمی از این تعداد از دیابت خود بی اطلاع هستند و پیش بینی می شود در سال ۲۰۳۵ تعداد مبتلایان به دیابت در ایران به بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برسد.

وی خاطر نشان کرد: حدود ۹۰ درصد جمعیت دیابتی های کشور را مبتلایان به دیابت تیپ دو، ۵ درصد دیابت نوع یک و حدود ۴ درصد دیابت حاملگی تشکیل می دهند از این رو لزوم پیشگیری از دیابت میان‌سالی یا تیپ دو بیش از پیش زیرا ۹۰ درصد جمعیت دیابتی ها را تشکیل می دهند.

صادقی با اشاره به اینکه سالیانه بیش از ۴ هزار میلیارد تومان هزینه درمان بیماران دیابتی در کشور می شود، بیان کرد: ۹۰ درصد جمعیت کشور تحرک کافی ندارند و چاقی، اضافه وزن، پرخوری، استفاده از فست فودها و غذاهای چرب از عوامل اصلی بروز دیابت نوع دو هستند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: دیابت شایع ترین عامل بروز نارسایی های کلیوی، نابینایی و کم بینایی و قطع پا است که علاوه بر آن زمینه ساز ایجاد بیماری های قلبی نیز است.

وی با اشاره به اینکه دیابت دلیل ۹ درصد مرگ و میر در جهان و ایران است، گفت: متأسفانه در کشور سن ابتلا به بیماری دیابت در حال کاهش است که این امر زنگ خطر جدی را به صدا در آورده.

صادقی اظهار کرد: انسولین باعث ورود قند خون به سلول می شود این در حالی است که افراد دیابتی به دلیل کمبود و یا اشکال در انسولین خونشان، با وجود قند موجود در خون قادر به استفاده از آن در سلول های خود نیستند که باعث می شود افراد علی رغم پرخوری دچار کاهش وزن شوند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =

دکمه بازگشت به بالا