خراسان

۴۲ تشکل مردمی در خراسان رضوی در حوزه منابع طبیعی فعال شدند

هادی باقری

مدیرکل منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: ۴۲ تشکل مردمی در خراسان رضوی در حوزه منابع طبیعی فعال شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کاشمر هادی باقری ظهر امروز در نشست هم اندیشی مسئولان و کارشناسان برای پروژه پایلوت شهرستان کاشمر به عنوان مدیریت یکپارچه منابع طبیعی و آبخیزداری که در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: باید در نظر داشت با اینکه منابع طبیعی یک دستگاه حاکمیتی در تمام کشور بوده و سابق بر این اهمیت به آن بسیار کم بود هم اکنون تعداد زیادی از خیران به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر دولت وضعیت مناسبی به لحاظ اعتبارات نداشته اما قرارداد مشارکتی با مردم، بهره‌برداران و مرتع‌داران به امضا رسیده و ۴۲ تشکل مردمی در راستای سیاست‌های دولت در بخش منابع طبیعی در طول امسال در خراسان رضوی تشکیل شده و در سال آینده نیز تعاونی‌های فراگیر مربوط به این طرح که تشکیل شده‌اند در شهرستان‌ها فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه وضعیت اقتصادی مناسب نیست اما تعداد زیادی از افراد به حوزه آب با توجه به اهمیت آن ورود پیدا کرده‌ایم و هم اکنون در شهرستان‌های باخزر، خواف، کاشمر و مه و لات پروژه‌هایی با کمک خیران در حوزه‌های آبخیزداری در دستور کار قرار گرفته‌اند.

باقری با بیان اینکه هم اکنون در تمام شهرستان‌های استان تشکل‌های اطفای حریق فعال شده‌اند، تصریح کرد: هم اکنون ۲۸ تشکل در استان در این حوزه تجهیز و آماده ارائه خدمات شده‌اند و در این زمینه رتبه استان ۲۸ است.

وی با اشاره به اقدامات مناسب دولت در خراسان رضوی در حوزه منابع طبیعی، بیان کرد: ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از منابع استان زیر پوشش عملیات‌های مختلف منابع طبیعی و آبخیزداری است.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان رضوی با بیان اینکه ۵ پروژه بین‌المللی در حوزه منابع طبیعی در استان در طول ۲ سال گذشته آغاز شده است، خاطرنشان کرد: همچنین پروژه‌هایی مانند ترسیب کربن، مدیریت جامع و توسعه منابع طبیعی نیز از جمله پروژه‌های در دست اجرا بوده و یک میلیون هکتار از مساحت استان برای این نوع مدیریت آزادسازی شده و در ۶۰۰ هکتار نیز قرارداد حفاظت مشارکتی به امضا رسیده است.

باقری با بیان اینکه مدیریت جامع از راهبردهای اصلی سازمان منابع طبیعی است، تأکید کرد: اولویت این طرح مراتع و جنگل‌ها هستند و  اقدمات مناسبی در حوزه‌های مختلف طرح‌های منابع طبیعی با همکاری قوه قضائیه و سایر دستگاه‌های نظارتی در دست انجام است.

وی با اشاره به آغاز طرح ترسیب کربن از ۱۲ سال قبل در خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: متأسفانه در این حوزه به چیزی که می‌خواستیم نرسیدیم اما هم اکنون تلاش‌هایی در این حوزه انجام شده و برای توسعه آن از تمام ظرفیت‌ها استفاده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 17 =

دکمه بازگشت به بالا