خراسان

۵۰۰۰ تن مرغ از خراسان‌رضوی سال گذشته صادر شده است‌

مجتبی مزروعی

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در سطح استان ۱۴ کشتارگاه مرغ فعال است و در یک سال گذشته ۵ هزار تن صادرات مرغ از استان داشتیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد‌مقدس، مجتبی مزروعی ظهر امروز در نشستی خبری در محل جهاد کشاورزی استان اظهار داشت: در سالی که گذشت شاهد ارتباط بیشتر اصحاب رسانه با بخش کشاورزی بودیم و سبب رشد توانمندی‌ها و کاهش چالش‌ها شد. بخش کشاورزی خراسان‌رضوی ۲۳٫۴ درصد اشتغال و ۴۳ درصد صادرات استان را داراست و در مجموع نقش بسزایی در کل فعالیت‌های جامعه به ویژه بخش اقتصادی دارد.

وی افزود: صنایع مادر را در کشور یا در اختیار نداریم و یا تعداد آنها اندک است؛ علاوه بر مباحث زیست محیطی، اشتغال و اقتصاد با بحران آب در استان مواجه هستیم و اگر به این موضوع در بخش کشاورزی توجه نشود چرخه حیات از بین می‌رود و در جهت کاهش مصرف آب و صرفه بهره‌وری باید بیش از موضوع صرفه جویی و مصرف بهینه توجه شود.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه آب نیاز مبرم زندگی انسانی، حیوانی و گیاهی است و آب امنیت مرزی، اجتماعی و اقتصادی ماست اظهار داشت: عدم توجه به بهر‌ه‌وری، تکنولوژی و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی سبب مهاجرت روستا به شهر و خالی شدن روستاها از سکنه شده و آمار حاشیه نشینی در استان و مشهد بیش از میانگین کشوری است.

مزروعی ادامه داد: بهره‌وری آب در بخش کشاورزی باید به مطالبه‌ای ملی تبدیل شود و تمامی بخش‌ها باید در این رابطه کمک کنند، زیرا بخش کشاورزی سهم ویژه‌ای در بحث سلامت و امنیت غذایی جامعه دارد.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: مرغ هورمونی و دارویی در کشور و استان نداریم و خبرهای منتشر شده در این رابطه را تکذیب می‌کنم و باید همگان به پایداری امنیت توجه کنیم. میانگین خرید گندم تولیدی ۴٫۱ درصد رشد داشته و بیشتر از میانگین کشوری که ۲٫۸ درصد بوده رشد داشته و ۶۰۹ هزار تن میزان آن بوده و ۷۸۰ هزار میلیارد تومان درآمدزایی داشته است.

مزروعی افزود: یارانه ۲۸۰ هزار تومانی دامداران نقداً پرداخت شد و این پرداخت مستقیم کمک خوبی به فعالان این بخش و همچنین حوزه صنعت داشته است.در طی این مدت، محصول جو با قیمت ۷۰۰ تا ۷۲۰ تومان به ازای هر کیلوگرم توزیع شده و دام به ۱۴ هزار تومان رسید و ۷۰ درصد رشد داشت، اما قیمت گوشت تنها ۱۰ درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: بازار زغفران مدیریت شد و اجازه نوسان قیمت را ندادیم و بازار گوشت، مرغ و شیر استان از یک تعادل خوبی برقرار است. در بخش آب و خاک، تمرکز ویژه‌ای داریم و تاکنون اعتبارات ۱۸۰ میلیارد تومانی برای آبیاری تحت فشار، ۱۰۰ میلیارد تومانی انتقال آب با لوله پرداخت شده و ۱۰۰ میلیارد دیگر انتقال آب با لوله در برنامه‌های بعدی محقق می‌شود و از خدمات و حمایت‌های صورت گرفته دولت از بخش کشاورزی در سطح کشور و به ویژه استان تقدیر و تشکر می‌کنم.

مزروعی افزود: در دهه فجر، ۱۴۷ پروژه با اعتبار ۴۳ میلیارد تومان اعتبارات دولتی داریم و مابقی آن در بخش تسهیلات است و این طرح‌ها سبب اشتغال مستقیم ۷۲۶ نفر و بهرمندی ۳۹۹۱ خانوار شده است. تمامی این طرح‌ها در بخش روستایی و در حوزه‌های آب و خاک، قنوات، مجتمع گلخانه‌ای، زراعت و باغبانی بوده، کل تسهیلات بخش کشاورزی استان ۷۸ میلیارد تومان است که تاکنون ۵۴ درصد آن جذب شده است.

وی بیان کرد: امسال علاوه بر بحث آب و خاک، روی موضوع بازرگانی و صنایع تبدیلی بخش کشاورزی تمرکز کرده‌ایم تا صنایع ما به‌روز باشند و هزینه‌های بالا کاهش یابد تا فرصت رقابت‌پذیری فراهم شود. متقاضیان جذب تسهیلات از طریق سایت بهین‌یاب ثبت‌نام کردند و تاکنون ۶۷ میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان ۳۰۰ پرونده تشکیل شده پرداخت شده است.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: در بحث کشتارگاه‌ها، کشتارگاه صنعتی دام در استان کم داریم و باید به‌روز شوند و واحدهای مشهد، تربت‌جام، تربت‌حیدریه و نیشابور در حال راه‌اندازی است تا گوشت صادراتی به‌صورت پیش‌سرد باشد. تنها یک کشتارگاه مرغ استان کد ir جهت صادرات دارند و در سطح استان ۱۴ کشتارگاه مرغ فعال است و در یک سال گذشته ۵ هزار تن صادرات مرغ از استان داشتیم.

مزروعی ادامه داد: کشت گلخانه‌ای از فضاهای باز، باید به فضاهای بسته تبدیل شوند و در صورت تحقق این مهم بازارهای آسیای میانی، آسیای مرکزی و کشورهای اروپایی گرفته می‌شود و برای تمامی مجمتع‌های استان تامین اعتبار شده و تا پایان سال ۱۰ مجتمع به مساحت ۱۵۰ هکتار راه‌اندازی می‌شود و به طور میانگین مساحت هر مجمتع ۱۵ هکتار است.

وی بیان کرد: با توجه به بارش‌هایی که داریم امیدوار به کاهش طغیان‌ها و آفت‌هایی همچون سن گندم هستیم و اینکه سالی کم آفت‌تری را داشته باشیم. طی سه سال اخیر تحول خوبی در ماشین آلات، تولید کود، آب و خاک و تامین نهاده‌های دامی به دنبال فراهم‌تر شدن زیرساخت‌های بخش کشاورزی هستیم و ۳۳٫۴ درصد جمعیت استان در بخش کشاورزی فعال هستند و باید شاهد تعادل و توازن در میزان قیمت‌ها و اشتغال‌ها باشیم. حدود ۵۰۰ هزار تن تولید محصول سالم و تحت نظارت ipm داشته‌ایم تا استفاده از کود به میزان موردنیاز باشیم.

مزروعی گفت: بحث هدررفت آب در بخش کشاورزی را صحبتی بی‌پایه و بی‌اساس می‌دانم و معتقدم که این مصرف باید به بهینه و کنترل‌شده باشد که در این رابطه طرح‌های آبیاری قطره‌ای و آبیاری تحت‌فشار را داشته‌ایم.

وی بیان کرد: خراسان رضوی با این شرایط آبی جایگاهی برای صنایع فولادی ندارد و اولویت نخست باید با بخش کشاورزی باشد، زیرا با سلامت مردم سر و کار دارد و این موضوع منطقی نیست که آب از بخش کشاورزی گرفته شود و به بخش صنعت اختصاص یابد. تا سال ۹۳ به میزان ۱۱۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در استان داشتیم و در سه سال اخیر رشدی بیش از چهار برابر داشتیم که در سال ۹۳، ۹۴۰۰ هکتار، ۹۴، ۲۹ هزار هکتار و ۹۵، ۵۰ هزار هکتار بوده است.

مزروعی بیان کرد: اگر صنعت در جایی آب نیاز دارد باید آن را خریداری کند و معنا ندارد که بخواهد آب بخش کشاورزی را که با سلامت و امنیت غذایی سروکار دارد بگیرد. در بحث خشکسالی شاهد کاهش ۳۰ درصدی سطح زیرکشت دیم بودیم و با همین روند کاهش ۳۰ تا ۴۰ هزار تنی را شاهد خواهیم بود و امیدواریم که با بارش‌های برف و باران اخیر بخشی از این موضوع جبران شود و حتماً باید سرما به زیر ۱۰ درجه سانتیگراد برسد که آفت‌ها از بین بروند.

وی تصریح کرد: تمامی خسارت‌های سرمای سال گذشته پرداخت شده و بخش عمده‌ای از خسارت‌های سرمای امسال هم پرداخت شده و با اتخاذ روش‌های جدید سطح بیمه‌ای در این بخش را توسعه می‌دهیم.

مزروعی ادامه داد: بخش عمده‌ای از خسارات به کشاورزان فاقد بیمه تحمیل شده و بارها این گروه خواسته شده که محصول خود را بیمه کنند تا مواقع تحمیل آسیب‌هایی همچون سرمازدگی از بودجه خسارات وارد شده برخوردار شوند، اما متاسفانه این موضوع با وجود تذکرات داده شده جدی گرفته نشده است.

وی اظهار داشت: اگر می‌خواهیم سطح بیمه گسترش یابد باید روش آن را تغییر دهیم و نمی‌توانیم در شرایط فعلی مردم را مقصر ۱۰۰ درصد بدانیم. بازار بزرگ و پرحجمی در استان داریم که بهره‌وری مطلوب از آن‌ها نیازمند حجم بالای جذب بودجه است و یکی از موارد شاخص در بخش کشاورزی استان در حوزه زعفران است.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در بحث مرغ کمترین نوسان را در کشور داشتیم و گوشت قرمز استان هم بهترین شرایط را در سطح کشور دارد و خراسان رضوی جزو استان‌هایی بوده که بیشترین نقش را در بحث صادرات بخش کشاورزی و دامی کشور داده است.گوشت مورد نیاز مازندران، سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، بوشهر و بسیاری از استان‌های کشور از خراسان‌رضوی تامین می‌شود و استان امام رضا(ع) قطب نخست گوشت کشور است.

مزروعی ادامه داد: مشارکت بخش خصوصی در بخش کشاورزی بسیار خوب بوده و اگر این بخش جلو نیاید بخش دولتی توفیقی ندارد و توفیق‌های حاصل شده به‌ واسطه مشارکت و حمایت مطلوب بخش خصوصی بوده است که منجر به تولید و درآمد و رشد اشتغال و اقتصاد شده است.

وی افزود: در بحث مکانیزاسیون ۳۰ هزار دستگاه تراکتور در استان فعال است که ۲۰ هزار دستگاه آن مناسب است و ۱۰ هزار دستگاه دیگر نیازمند تجهیز و نوسازی هستند؛ همچنین برنامه ویژه‌ای در بحث ادوات کشاورزی داریم و اختصاص ۶۰ میلیارد تومان بودجه برای این موضوع پیش‌بینی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 14 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا