مشهد

۵۴ درصد رد صلاحیت‌شدگان اصلاح‌طلب و حامی دولت‌اند/رد صلاحیت یک عضو فعلی شورا

فرماندار مشهد اعلام کرد که ۵۴ درصد از رد صلاحیت شدگان در انتخابات شورای شهر در مشهد را حامیان دولت و اصلاح طلبان تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایسنا-منطقه خراسان، رحیم نوروزیان ظهر امروز در نشست خبری که در دفتر فرماندار برگزار شد، با اعلام این خبر اظهار کرد:  از ۲ هزار و ۹۲۱ داوطلبی که در انتخابات شورای شهرستان مشهد ثبت نام کردند، ۲۹۹ نفر توسط هیات اجرایی و نظارت رد صلاحیت شدند.

وی ادامه داد: اخیرا یکی از آقایان و نمایندگان مشهد اظهاراتی را درباره ۳۰ هیات اجرایی انتخابات در مشهد مبنی بر اینکه این افراد دارای سوء سابقه، محکومیت و مسائلی مربوط به فتنه‌ مطرح  کرد، در حالی که ۷۵ درصد از این افراد از رزمندگان دفاع مقدس هستند، چنین صحبت‎هایی ناشی از بی‌اطلاعی است و ایشان حداقل قبل از اینکه منجر به تشویش اذهان عمومی شوند می‌توانستند یک تماس با بنده بگیرند.

فرماندار مشهد عنوان کرد: از ۲ هزار و ۹۲۱ داوطلبی که در انتخابات شورای شهرستان مشهد ثبت‌نام کردند، ۱۲۶ نفر از سوی هیات اجرایی انتخابات و ۱۷۳ داوطلب از سوی هیات نظارت رد صلاحیت شدند و ۲۰ تن از این ثبت‌نام شوندگان خودشان انصراف دادند که ۶۲ نفر از افرادی که از سوی هیات اجرایی انتخابات رد شدند برای شورای شهر مشهد ثبت‌نام کرده بودند.

وی بیان کرد: ۹۵۸ داوطلب برای ۱۵ کرسی شورای شهر مشهد ثبت‌نام کردند و با وجود اینکه تعداد کرسی‌های شورای شهر از ۲۵ نفر به ۱۵ نفر کاهش یافته اما با افزایش شمار ثبت‌نام‌شوندگان در انتخابات شورای شهر مشهد مواجه شدیم.

نوروزیان با اشاره به اینکه ۷۷ درصد از رد صلاحیت‌ها به علت نقص مدارک بود، افزود: ۱۳ درصد به علت سابقه محکومیت قضایی رد شدند، ۷ درصد مشمول ممنوعیت شغلی بودند که باید استعفا می‌دادند و استعفا ندادند که تایید صلاحیت نشدند و سه درصد مشمول بند ج مبنی بر عدم التزام به اسلام و ولایت فقیه شدند و بدین ترتیب از صلاحیت انتخاب در شورای شهر مشهد رد شد.

وی همچنین اعلام کرد که یک نفر از اعضای فعلی شورای شهر مشهد رد صلاحیت شده است.

فرماندار مشهد با بیان اینکه ۱۷۳ نفر از داوطلبان از سوی هیات نظارت بر انتخابات رد صلاحیت شدند، گفت: ۸۶ نفر از این افراد را داوطلبانی تشکیل می‌دهند که برای انتخابات شورای شهر مشهد ثبت‌نام کردند. عمده این افراد به دلیل بند ج ماده ۲۶ و بند د بند ماده ۲۶ مبنی بر عدم التزام به قانون اساسی از سوی هیات نظارت رد شدند، بدین ترتیب ۶ درصد از ثبت‌نام‌شدگان از سوی هیات نظارت و ۴ درصد از سوی هیات اجرایی رد شدند.

وی با بیان اینکه هزار و ۵۳۲ شعبه اخذ رای در شهرستان مشهد مستقر می‌شود، عنوان کرد: هزار ۴۴۳ شعبه ثابت و ۸۹ شعبه سیار در شهرستان مستقر خواهد شد و در روستاهای بالای ۲۰ خانوار شعبه ثابت دایر می‌شود. هزار و ۱۰۲ شعبه در مشهد، ۲۲۲ شعبه در بخش مرکزی، ۵۱ شعبه در احمدآباد و ۶۸ شعبه در رضویه مستقر خواهد شد. همچنین از ۸۹ شعبه سیار در شهرستان، ۶۸ شعبه در مشهد، ۸ شعبه در بخش مرکزی، ۶ شعبه در احمدآباد و ۷ شعبه سیار در رضویه مستقر می‌شوند که افزایش ۱۷ درصدی در تعداد شعب اخذ رای داشتیم.

نوروزیان با اشاره به اینکه اکنون در حال ابلاغ نتایج بررسی صلاحیت‌ها به داوطلبان شورای شهر هستیم، اضافه کرد: ابتدا به رد صلاحیت‌‌شدگان اطلاع‌رسانی کردیم و کسانی که نسبت به نتایج بررسی صلاحیت‌ها شکایت دارند از ۳ تا ۶ اردیبهشت ماه فرصت دارند که به دفتر هیات نظارت بر انتخابات مستقر در استانداری خراسان رضوی مراجعه کنند، این هیات از ۷ تا ۱۶ اردیبهشت ماه به بررسی شکایت‌ها می‌پردازند و در ۱۷ اردیبهشت ماه نتایج نهایی اعلام می‌شود.

وی گفت: براین اساس داوطلبان هفت روز مهلت دارند تا تبلیغات خود را آغاز کنند، لذا از ۲۱ اردیبهشت ماه تبلیغات نامزدهای انتخابات شورای شهر آغاز می‌شود و تا ۲۷ اردیبهشت ماه ادامه دارد.

فرماندار مشهد یادآور شد: هر هفته نشستی با جریان‌های مختلف سیاسی در مشهد داریم، برخی از اصلاح‌طلبان در هفته گذشته عنوان کردند که چرا ما باید همیشه اضطراب داشته باشیم و تا دقیقه ۹۰ ندانیم که نتایج بررسی صلاحیت‌ها چه می‌شود، در حالی که سایر نامزدها با اطمینان خاطر قبل از اعلام صلاحیت‌ها پوسترهای تبلیغاتی خود را هم چاپ می‌کنند، من در پاسخ به آنها گفتم که واقعا نمی‌دانم، شاید علت این امر سازوکارهای نظارتی است و کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند گرایش‌های سیاسی دیگری دارند.

وی خاطر نشان کرد: عمده رد صلاحیت‌ها به دلیل بند ج و د صورت گرفته است که البته این بندها می‌تواند محل بحث باشد و فرد رد صلاحیت شده قانع نشود.

نوروزیان درباره تبلیغاتی که برخی از نامزدها هم‌اکنون در برخی از محافل انجام می‌دهند، گفت: اگر این تبلیغات به صورت اعلام بیانیه و اطلاعیه باشد خلاف قانون است اما در محافل خصوصی افراد می‌توانند مواضع خود را اعلام کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص فعالیت برخی از جناح‌های سیاسی در مساجد و حوزه‌های علمیه مشهد به نفع جریانی خاص و علیه دولت، عنوان کرد: در این خصوص با هیات امنای مساجد جلساتی داشتیم و آنها در این زمینه توجیه شدند، قطعا اگر تخلفی صورت بگیرد باز هم با آنها صحبت می‌کنیم و در صورت تکرار برخورد صورت می‌گیرد. همچنین به آنها اعلام کردیم که اگر برای نامزد خاصی تبلیغ می‌کنند باید فرصت تبلیغ را برای همه نامزدها فراهم کنند.

فرماندار مشهد ادامه داد: البته جلساتی که در آن علیه دولت سخنانی مطرح می‌شود مربوط به ایام انتخابات نیست، در واقع سالهاست که در محافلی علیه دولت صحبت می شود. دولت نیز حتی در مواردی که به او تهمت زده می‌شود سعی دارد با سعه صدر برخورد کند، اما به مواردی که علیه هر نامزد انتخاباتی و نه فقط دولت فعالیت‌هایی این چنینی انجام دهند رسیدگی می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − هفت =

دکمه بازگشت به بالا