خراسان

۵ پروژه دامپزشکی در استان خراسان‌رضوی افتتاح می‌شود

روحانی نژاد

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌رضوی گفت: در هفته دامپزشکی قرار است ۵ پروژه در سطح استان به بهره‌برداری برسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس،  مجید روحانی‌نژاد ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: شعار این سازمان “دامپزشکی سلامت و توسعه پایدار” نامگذاری و اداره دامپزشکی به عنوان دستگاه اجرایی برتر از سوی ستاد جشنواره شهید رجایی استان در سال 95 انتخاب شده است. فعالیت ما در دو حوزه اقتصادی و بهداشتی است که هرکدام نقش تعیین‌کنند‌ه‌ای دارد. 

وی تصریح کرد: در بخش اقتصادی با در حوزه دام و طیور با جهاد کشاورزی و در بخش بهداشت با دانشگاه علوم پزشکی مشهد همکاری داریم. 13 درصد از برنامه توسعه به حوزه دام و طیور اختصاص یافته که اهمیت این بخش را نشان می‌دهد و  برای صادرات غیرنفتی توجه به این حوزه مهم است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی بیان کرد: 40 درصد از سرمایه‌گذاری در موضوع غذا به حوزه فراورده‌های دامی مربوط است و 70 درصد از فعالیت ما در روستاها ‌صورت می‌گیرد.  با نگاهی که در بخش اقتصادی داریم باید به بهره‌وری در این حوزه توجه کنیم و ما در هر سال 30 هزار سر نوبت واکسیناسیون داریم.

روحانی‌نژاد خاطرنشان کرد: جمعیت دام سبک و سنگین ما به ترتیب هفت میلیون و 350 هزار رأس دام است. در دامداری سبک کاملا سنتی بوده و تعداد واحدهای صنعتی ما محدود و در حوزه دامداری سنگین 1800 واحد صنعتی داریم.

وی اظهار داشت: باید مدیریت بهداشتی در مزرعه‌ها افزایش یابد تا خدمات ما بتواند موثر واقع شود زیرا کارهای ما از جمله واکسیناسیون تا 70 درصد از شیوع بیماری جلوگیری می‌کند. سرعت شیوع بیماری در دام 10 برابر بیشتر از سرعت رشد در انسان است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌رضوی گفت: ضریب تبدیل در طیور از 2 به 1.7 رسیده که اگر این مقدار به 1.6 برسد در سطح بین‌المللی حائز رتبه خواهیم شد. همچنین میزان تلفات در طیور را از 11.8 درصد به 9.8 درصد رسانده‌ایم که این موضوع برای تولیدکنندگان حائز اهمیت است.

روحانی‌نژاد بیان کرد: در حوزه طیور رتبه دوم کشور بین تولیدکنندگان را داریم و در این هفته افتتاح 5 پروژه شامل دو مرغداری 10 و 18 هزار در باخرز، یک کلینیک طیور در فریمان و دو مرکز بسته‌بندی در سبزوار را داریم. در سال 94، 77 میلیون طیور کشتار شدند که حاصل 91 میلیون جوجه‌ریزی بوده است.

وی تصریح کرد: در سال 94، 198 هزار بازرسی داشتیم که 22 تن گوشت توقیفی داشتیم که از این میزان 6 هزار تن آن غیرقابل مصرف بود. در سال 95 تاکنون از 37 هزار تن گوشت طیور 290 تن آن ضبط شد که از این میزان 81 تن آن توقیف شده است. در سال گذشته 170 هزار رأس دام و امسال 50 هزار رأس دام صادرات داشتیم. تولید غذای سالم از دام سالم تامین می‌شود و بعد از این موضوع فراوری مهم است تا از فساد جلوگیری کند.

احمد شریعتی، رئیس نظام دامپزشکی استان خراسان‌رضوی گفت: این سازمان به‌موجب قانون مجلس شورای اسلامی و به‌عنوان بازوی پرتوان برای کمک به دامپزشکی تشکیل شده و قسمت عمده‌ای از گزارشات انجام شده توسط این بخش و با کمک بخش خصوصی انجام شده است.

وی بیان کرد: در استان 2500 نفر عضو داریم و در قالب داروخانه‌ها، مسئول فنی وغیره فعالیت می‌کنند، بعد از نفت، دام و طیور نخستین سرمایه ملی است و با توجه به تحریم‌ها به نظر من دام وطیور در رتبه اول قرار دارد. 

بهروز خسروی‌نیا رئیس دامپزشکی مشهد نیز در این نشست اظهار داشت: در ایام محرم و صفر بازرسی کشتار دام را در منازل و معابر و هیئت‌ها داریم  و امسال همچون گذشته 26 تیم بازرسی تشکیل خواهیم داد تا از انتقال بیماری حیوان به انسان جلوگیری کنیم. در سال 95، 18 هزار بازرسی داشتیم که 245 تن توقیف و 148 تن معدوم کردیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا