خراسان

۶۰۵ واحد صنعتی و تولیدی در خراسان‌رضوی “تعطیل” است/ نرخ ۱۳.۳ درصدی بیکاری در استان

رشیدیان

استاندار خراسان رضوی گفت: در بررسی‌های انجام شده واحدهای تعطیل ۶۰۵ عدد اعلام شده که برخی از آن‌ها مربوط به قبل از سال ۸۵ است اما واحدهایی هم نیمه‌فعال بوده و با زیرظرفیت خود فعالیت می‌کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس علیرضا رشیدیان ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت که در دفتر استاندار خراسان‌رضوی برگزار شد، اظهار داشت: دولت نسبت به تبعیت از مقام معظم رهبری و همسویی و پیروی و جایگاه ولایت امام خامنه‌ای ذره‌ای تردید نداشته و سابقه دوستی رئیس‌جمهور و مقام معظم رهبری به دوران مبارزات انقلابی برمی‌گردد.

وی ادامه داد: تمام تلاش دولت این است که این تبعیت و  پیروی از رهبری به‌گونه‌ای باشد که علاوه بر برآورده شدن مطالبات ایشان به وعده‌های خود که در زمان انتخابات داده نیز عمل کند.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: دولت تلاش کرده که وفاق ملی را گسترش دهد و برای این مطلب با شعار اعتدال و عقلانیت برای گروه‌های سیاسی که به نظام وفادار هستند ظرفیت حضور را فراهم کرده که نقطه اوج آن انتخابات بود.

رشیدیان با اشاره به برخی از جوسازی‌هایی که در مورد دولت وجود دارد، تصریح کرد: برخی اتهام می‌زنند که دولت صرفاً به برجام و یا کنسرت توجه کرده و مطالب دیگر را کنار گذاشته اما تمام این‌ها اتهام و غوغاسالاری است، دولت در عرصه‌های مختلف وظایف خود را انجام داده اما در انعکاس عملکرد خود ضعیف عمل کرده است.

وی تصریح کرد: در حوزه کاهش فاصله بین دولت و ملت قدم‌های مثبتی در سال‌های اخیر برداشته شده تا احساس امید به آینده را درون خود گسترش دهد؛ همچنین در حوزه‌هایی مانند آسیب‌های اجتماعی گام‌های اساسی برداشته شده که گزارشات آن به صورت 6 ماهه به مقام معظم رهبری داده می‌شود.

استاندار خراسان‌رضوی با بیان اینکه حوزه محیط‌زیست به‌عنوان یک مسئله اساسی در دولت عنوان شده خاطرنشان کرد: در خراسان‌رضوی قدم‌های بزرگی در این حوزه برداشته شده علاوه بر بحث سنجش واحدهای آلاینده‌های، واحدهای تولیدی در موضوع تغییر سوخت، استانداردسازی سوخت ماشین‌آلات و دستگاه‌ها اقدامات مناسبی در استان به انجام رسیده است.

رشیدیان با بیان اینکه در عرصه فرهنگی دولت دو مبنا دارد، تصریح کرد: نخستین مبنا قانون و دومین آن مبانی نظری و فکری مقام معظم رهبری است و این موضوع در تمام کشور باید جاری باشد. نظری که عده‌ای دارند مبنی بر اینکه به‌ علت حرمت حریم قدس رضوی و حضرت معصومه(س) نباید در شهرهای مشهد و قم کنسرت برگزار شود، باید به‌صورت قانون پیگیری شده تا از حالت سلیقه‌ای بودن خارج شود.

وی ادامه داد: نظام ما یک نظام یکپارچه است و نباید به‌نوعی عمل شود که حدود اختیارات قوای مختلف زیر سئوال برود و اگر جایی مشکل وجود دارد باید فرآیند قانونی خود را طی کند و تلاش دولت در این حوزه این بوده که فضای مناسبی را برای اصحاب فرهنگ و هنر فراهم کند که در همین راستا در خراسان رضوی نشست‌های فصلی را داشته‌ایم و سعی کرده‌ایم که فضا را برای فعالان این عرصه با توجه به ظرفیت‌های استان فراهم کنیم.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: برای امور فرهنگی تلاش بر این است که تصدی‌گری دولت را کاهش داده و ظرفیت ایجاد کنیم تا پاسداران فرهنگ و هنر ایران در وضعیت تهاجم فرهنگی کنونی پای کار آمده و این ظرفیت حتی در عرصه‌های جهانی نیز موفق عمل کرده است.

رشیدیان با اشاره به انتخاب شدن مشهد به عنوان شهر گوهرسنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی خاطرنشان کرد: در سال 92 صادرات صنایع‌دستی از خراسان رضوی حدود 349 تن بوده که در سال 94 به حدود 1127 رسیده است.

وی ادامه داد: تعداد واحدهای اقامتی خراسان رضوی در شروع دولت 973 عدد بود و هم اکنون به حدود 3000 واحد رسیده و در عرصه بین‌المللی این اعتقاد وجود دارد که کاری که دولت یازدهم در اجرای برجام داشته بی‌نظیر بوده است.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه برخی از افراد به صحبت‌های مقام معظم رهبری در حوزه ارتباطات بین‌الملل توجه نمی‌کنند، تأکید کرد: نظام استکباری آمریکا و استکبار با نظام جمهوری اسلامی ایران در تضاد بوده و از مبنا با شکل‌گیری نظامی بر پایه دینی مخالف بودند اما در ارتباطات بین‌المللی به جز آمریکا و اسرائیل با دیگران باید با حفظ عزت ملت ایران رابطه داشته باشیم.

وی با اشاره به انتقاداتی که بر بالا بودن سن اعضای دولت یازدهم وارد می‌شود، خاطرنشان کرد: بنای دولت این بوده که نظام شایسته‌سالاری داشته باشد و اینکه به دولت انتقاد شده کابینه پیرمردان تشکیل داده در واقع برای این است که از ظرفیت‌های علمی هم از اصولگرایان معتدل و هم از اصلاح‌طلبان معتدل استفاده کند.

استاندار خراسان‌رضوی با بیان اینکه در موضوع اقتصاد مقاومتی نگاه دولت به مانند یک ضرورت شرعی و اعتقاد علمی و عقلی است، تصریح کرد: علاوه بر این ضرورت وظیفه‌ای و ساختاری، اجرایی‌شدن اقتصاد مقاومتی در کشور ما نیاز به همراهی همه‌جانبه داشته و رکن این موضوع همراهی و حمایت مردمی از اجرایی‌شدن سیاست‌های آن است.

رشیدیان افزود: در خراسان‌رضوی در کنار ستاد اقتصاد مقاومتی ستاد تسهیل نیز بسیار فعال است و این ستاد تاکنون 102 جلسه با 646 مصوبه داشته و تاکنون مشکلات بیش از 80 واحد به‌صورت حضور نماینده دستگاه‌های مختلف بررسی شده است.

وی در ارتباط با تعداد واحدهای تعطیل و یا نیمه‌تعطیل در خراسان رضوی، بیان کرد: در بررسی‌های انجام شده واحدهای تعطیل 605 عدد اعلام شده که برخی از آن‌ها مربوط به قبل از سال 85 است اما واحدهایی هم نیمه‌فعال بوده و با زیرظرفیت خود فعالیت می‌کردند و علاوه بر این واحدهایی با پیشرفت فیزیکی بالای 60  درصد نیز وجود داشتند که ساخت آن‌ها متوقف شده بود.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به تسهیلاتی که برای رونق تولید در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: در مجموع بخش صنعت و کشاورزی 2255 واحد در سامانه بهین‌یاب ثبت‌نام کرده‌اند که 955 واحد با مبلغ 1160 میلیارد تومان به تأیید کمیته رسیده است.

رشیدیان ادامه داد: از تعداد تأییدشده 923 واحد با میزان تسهیلات 1147 میلیارد تومان به شعب سرپرستی بانک‌ها ارائه شده که 321 واحد با مبلغ 466 میلیارد تومان عقد قرارداد کرده و 40 واحد به مبلغ 87 میلیاردریال تسهیلات پرداخت شده است.

وی افزود: همچنین کمیته عارضه‌یابی تشکیل شده که در آن 4 عضو متخصص در حوزه فعالیت صنعت وجود داشته و از 213 واحدی که برای عارضه‌یابی ارائه شده 137 واحد اعلام‌نظر کرده و از این میزان 36 درصد مشکل مالی داشته، 45 درصد در چرخه تولید، حوزه مدیریتی، مواد اولیه و فناوری‌های تولید چالش داشته و 19 درصد مشکلات به ادارات و دارایی و دیگر مواردی از این دست باز می‌گردد.

استاندار خراسان رضوی با تأکید براینکه رویکرد در واردات کالا تنها ماشین‌آلات است، اظهار داشت: در سال گذشته یک میلیارد و 970 میلیون دلار صادرات داشته و 670 میلیون دلار واردات؛ بخش زیادی از واردات مربوط به ورود ماشین‌آلاتی بود که در داخل کشور وجود نداشت و 1300 میلیارد تومان اعتبار برای این امر استفاده شده است.

وی ادامه داد: تنها در فولادخواف 7500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که پیشرفت پروژه‌های آن بالای 80 درصد است و دو طرح تا پایان سال افتتاح می‌شود همچنین کارخانجات بزرگ شیشه‌جات و کارخانه بزرگ کاغذ در منطقه شهرک صنعتی بینالود در دست انجام است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه محاسبه نرخ بیکاری حاصل چند شاخص است، بیان کرد: هم‌اکنون 14 هزار نفر در استان ما بیمه بیکاری دریافت می‌کنند. نرخ بیکاری در استان به 13.3 رسیده است، برای اینکه بتوانیم به نرخ بیکاری دیده شده در سند چشم‌انداز استان برسیم باید سالانه 105 هزار شغل جدید ایجاد کنیم و تصور این است که با راه‌اندازی واحدهای جدید جهشی را در تأمین اشتغال استان به‌وجود آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =

دکمه بازگشت به بالا