خراسان

۶۰ درصد مالیات‌ها از بخش تولید گرفته می‌شود/ حقوق ‌یک‌میلیون تومانی‌ کارگران کفاف زندگی را نمی‌دهد

دبیرکل خانه صنعت و معدن خراسان رضوی:

فیروز ابراهیمی

دبیرکل خانه صنعت و معدن خراسان رضوی گفت: امروزه حقوق حداقلی یک کارگر یک‌میلیون تومان است که کفاف زندگی را نمی‌دهد و چیزی سه برابر دنیا نرخ بیمه کارگری می‌پردازیم.

فیروز ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار داشت: در خراسان رضوی ۱۸۶ هزار نفر در ۶۵۰۰ واحد صنعتی، ۹۵۰۰ نفر در ۸۰۰ معدن، ۴۷۰ هزار نفر در ۲۲۰ هزار واحد صنفی در حوزه تجارت مشغول به کار هستند و در مجموع ۶۶۵ هزار و ۵۰۰ نفر در بخش خصوصی استان در این سه حوزه فعال هستند و ۳۵ درصد از اشتغال استان در حوزه صنعت، معدن و تجارت است.

وی با ابزار تأسف از حادثه معدنی رخ‌داده در معدن زمستان‌یورت، افزود: حوادث جزئی از زندگی است که بخشی از آن‌ها در محیط کاری به‌وقوع می‌پیوندند و آخرین مورد آن هم حادثه معدن زمستان‌یورت شهرستان آزادشهر در استان گلستان بود که متاسفانه منجر به فوت و زخمی شدن جمعی از معدنکاران زحمتکش این معدن شد، حادثه‌ای که دلایل وقوع آن در دست بررسی بوده باید منتظر گزارش نهایی کارشناسان بمانیم و طبق آخرین خبرهای دریافت شده علت اصلی وقوع این حادثه خرابی لوکوموتیو و عدم رعایت نکات ایمنی از سوی اپراتور در تعمیر دستگاه بوده و باید تلاش‌ها به‌گونه‌ای باشد که آمار حوادث و تبعات منفی آن به صفر و حداقل ممکن برسد.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه در حوزه معادن استان ناظران کیفی به‌صورت فصلی نظارت‌ها را طبق چک‌لیست‌ها دارند، خاطرنشان کرد: تمامی معادن خراسان رضوی از استانداردهای لازم برخوردارند و اگر استانداردها نباشد از ادامه فعالیت آن معدن جلوگیری می‌شود و خوشبختانه تاکنون هیچ حادثه معدنی‌ در استان نداشته‌ایم.

ابراهیمی تصریح کرد: برخی از کارگران خودشان‌ به‌دلیل عدم استفاده از تجهیزات، ابزار و ادوات ایمنی سبب بروز آسیب به خودشان می‌شوند و وقتی که بی‌توجهی به سلامتی خود می‌کنند نمی‌توانند در مواقع وقوع حادثه از آسیب‌های احتمالی در امان بمانند و حوزه‌های تولید و NGOهای بخش خصوصی حوزه‌هایی تخصصی هستند و این بخش اجازه فعالیت به مجموعه‌های فاقد ایمنی را نمی‌دهند.

وی تأکید کرد: ۳۵ درصد از اشتغال خراسان رضوی در حوزه صنعت، معدن و تجارت و در مجموع بیش از ۵۵ درصد کل اشتغال استان را بخش خصوصی تأمین کرده است.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تأکید بر اینکه لازمه تحقق شعار سال در همکاری و اتحاد همه‌جانبه میان بخش‌های مختلف کشور از جمله دولت، مجلس، دستگاه قضایی، دستگاه‌های نظارتی، بخش خصوصی است، بیان کرد: اگر هر حوزه کار تخصصی خود را به‌خوبی انجام ندهد شاهد بازتاب و عملکرد مثبتی نخواهیم بود و مهمترین برنامه‌های خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در سال ۹۶ در کمک به موثرتر شدن ارتباط صنعت و دانشگاه و عمق بخشی به آن، توجه به مقوله اشتغال با اولویت حفظ اشتغال موجود و ایجاد شغل جدید، توجه بر موضوعات مالیاتی در جهت حمایت از تولید و غیره تعریف شده است.

ابراهیمی با بیان اینکه معتقدیم که در بحث مالیات هر حوزه‌ای باید نسبت به سهم خود در تولید ناخالص داخلی مالیات بپردازد، گفت: متأسفانه در سطح کشور عدالت مالیاتی رعایت نشده است.

وی با اشاره به رشد خوب صورت‌گرفته در حوزه سرمایه‌گذاری، افزود: تا ابتدای سال ۹۵ میزان سرمایه‌گذاری استان در صنعت و معدن‌ کمتر از ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده که این عدد در حال حاضر به ۱۳ هزار میلیارد تومان رسیده و تا پایان سال ۹۶ هم به ۱۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسید و در یک بازه زمانی ۲۴ ماهه رشدی ۳۵ درصدی در بحث سرمایه‌گذاری خواهیم داشت.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: سال ۹۶، ۱۵ هزار شغل مستقیم و ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار شغل غیرمستقیم در بخش خصوصی استان ایجاد می‌شود و به‌طور متوسط از هر اشتغال مستقیم ۲ تا ۵ اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

ابراهیمی تصریح کرد: برای اجرایی شدن رهنمودهای مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی باید تمرکز لازم بر تولید را داشته باشیم و کشور وقتی موفق است که به این موضوع به‌صورت ویژه توجه شود و تنها در قالب شعار نباشد، بلکه در عمل این مهم دیده شود و باید این نکته را بدانیم که تقویت تولید موجب افزایش ثروت، رشد صادرات، کاهش تورم، افزایش قدرت خرید مردم و غیره می‌شود.

وی تأکید کرد: اقتصاد معضل و مشکل اول کشور است، آنچه که مقام معظم رهبری بر آن‌ تمرکز کرده‌اند و ایشان در نامگذاری سال‌های اخیر بر موضوع اقتصاد مقاومتی تأکید کرده‌اند و راه نخست در مسیر تحقق آن تولید کالای با کیفیت با پائین‌ترین قیمت است و اگر می‌خواهیم که توان رقابت با تولیدکننده خارجی داشته باشیم باید نرخ تسهیلات بانکی و  تامین مالی تولیدکننده داخلی با رقبای منطقه‌ای یکسان باشد.

ابراهیمی گفت: نکته بعدی اینکه بالغ بر ۶۰ درصد مالیات‌ کشور چه در عملکرد و در ارزش افزوده از بخش تولید دریافت می‌شود که ۱۸ درصد در تولید ناخالص ملی سهم دارد و چرا باید ۶۰ درصد مالیات بدهد؟ مسلماً این موضوع قدرت خرید را کاهش می‌دهد و باید بهره‌وری عوامل تولید، سرمایه و نیروی کار افزایش یابد و جلوی هزینه‌های سربار گرفته شود و امروزه حقوق حداقلی یک کارگر یک میلیون تومان است که کفاف زندگی را نمی‌دهد و چیزی سه برابر دنیا نرخ بیمه کارگری می‌پردازیم.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از نگرانی‌ها در بحث ورود کالای قاچاق به کشور است، خاطرنشان کرد: باید جلوی این کار گرفته شود، موضوعی که بسیار آسیب‌زننده بر بخش تولید بوده و نگرانی دیگر هم در بحث عدم قدرت خرید بالای مردم بوده و در چنین شرایطی مصرف‌کننده وقتی می‌بیند که قدرت خریدش پائین است کالای وارداتی را که با قیمت پائین و کیفیت بالا در کشور عرضه می‌شود می‌خرد و به سمت خرید کالای داخلی نمی‌آید و تولیدکننده داخلی هم در چنین وضعیتی در دو جبهه رقبای خارجی و بازار مصرف داخل می‌جنگد.

ابراهیمی گفت: با این شرایط هم بازار داخلی و هم بازار خارجی را از دست می‌دهیم و به فرموده مقام معظم رهبری همه باید در جهت تقویت تولید داخل بسیج شوند و پیش‌نیاز آن تقویت قدرت خرید مردم است، اتفاقی که در ۱۵ سال اخیر به فراموشی سپرده شده و با ادامه این شرایط نامطلوب بازارهای داخلی و خارجی را از دست می‌دهیم.

وی با بیان اینکه میزان افزایش حقوق کارگران و کارکنان دولت در سال‌های ۸۰ تا ۹۴ با میزان تورم کشور در همین بازه زمانی قابل مقایسه نیست، افزود: معدل افزایش حقوق کارمندان و کارگران در این‌ سال‌ها ۱۲٫۵ درصد و معدل افزایش تورم در همین مدت ۱۷٫۵ درصد بوده و در یک‌ونیم دهه اخیر قدرت خرید مردم سالانه ۵ درصد کاهش یافته و در چنین شرایطی نمی‌توان قدرت خرید بالایی برای مردم متصور شد؛ راه برون‌رفت کشور از وضعیت اقتصادی نامطلوب فعلی رونق تولید و همراهی سه جانبه مردم، مسئولان و تولیدکنندگان است.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: هزینه سربار و تحمیلی دولتی در بخش تولید آسیب‌زاست و باید این هزینه کاهش یابد و برابر با رقبای منطقه‌ای با ما رفتار کنند و در سند و اُفُق ۱۴۰۴ تعداد ۲۴ کشور منطقه مورد بررسی قرار گرفته و بناست که ما در سال ۱۴۰۴ سرآمد این ۲۴ کشور باشیم.

ابراهیمی با بیان اینکه اتفاقات رخ‌داده در حوزه اقتصاد در ۱۵ سال اخیر هیچ همخوانی با وضع جامعه ندارد، تصریح کرد: اگر قدرت خرید کاهش یابد قدرت تولید هم کاهش می‌یابد و اگر محصول تولیدی به‌لحاظ قیمت و کیفیت مناسب باشد و مردم هم از قدرت خرید مناسب برخوردار باشند قطعاً مصرف‌کننده میل به مصرف کالای خارجی پیدا نمی‌کند.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در رابطه با برنامه‌های این مجموعه برای سرمایه‌گذاران فعال در حِرَف فاقد استفاده، خاطرنشان کرد: در سطح کشور و استان کالاهایی هستند که دیگر قابلیت مصرف ندارند و جای خود را به محصول نو، جدید و به‌روز آن کالای مصرفی داده‌اند معتقدیم که تولیدکنندگان نباید اصراری بر تولید محصولاتی داشته باشند که بازار مصرفشان گذشته است و اقداماتی در بحث جابه‌جایی و جایگزینی محل و حرفه کاری این گروه شده تا سرمایه‌گذار سرمایه خود را در مواردی که فاقد مصرف و استفاده است هزینه نکند.

ابراهیمی گفت: تولیدکننده و مصرف‌کننده باید خود را به استانداردهای روز دنیا نزدیک کنند و باید در جهت اتصال تولیدکننده و مصرف‌کننده ایرانی تلاش کنیم تا به اقتصاد پویا، تکنولوژی بالا، تولید محصول باکیفیت، عدم نگاه به کالای خارجی، خرید کالای داخلی و غیره برسیم و این مردم همیشه و همه‌جا به‌خصوص در بزنگاه‌های حساس لبیک به فرمان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری گفته‌اند و حقشان بیش از این چیزی است که اکنون می‌بینیم.

وی در رابطه با جایگاه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در سطح کشور، افزود: در سال ۹۵ شاخص سرمایه‌گذاری خوبی در بخش صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی داشتیم و این استان جزو رتبه های برتر کشور در هر سه حوزه است و خراسان رضوی در حوزه‌های مختلف اقتصادی بخش خصوصی همواره در رتبه‌های اول تا پنجم کشور بوده است.

ابراهیمی گفت: خراسان رضوی استانی سرآمد در حوزه رسانه‌ در سطح کشور است و فعالان رسانه‌ای این استان در تمامی بخش‌ها به‌ویژه حوزه اقتصادی مطالبه‌گری خوبی از مسئولان دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − پانزده =

دکمه بازگشت به بالا