مشهد

۶۱ روز تا آغاز بهره برداری از تقاطع «خلیج فارس» مشهد

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهردار مشهد: تقاطع غیرهمسطح خلیج فارس از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی برخوردار است.

 شهرآرانیوز؛ ۲۲ آبان ماه سال گذشته بود که عملیات ساخت تقاطع غیرهمسطح خلیج فارس با هدف کاهش ترافیک در میدان مجیدیه سابق آغاز شد تا با اجرایی شدن این پروژه یکی دیگر از اضلاع مدیریت ترافیک بولوار آیت ا… هاشمی رفسنجانی هم کامل شود. اکنون این پروژه فعال است و آن طور که معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهردار مشهد اعلام کرده عملیات اجرایی این تقاطع از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی برخوردار است و ۶۱ روز دیگر هم به بهره برداری می‌رسد.

خلیل ا… کاظمی در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه ساخت تقاطع غیرهمسطح در میدان مجیدیه سابق با توجه به بارترافیکی بالای این میدان و مدیریت ترافیکی بولوار آیت ا… هاشمی رفسنجانی علاوه بر اینکه یکی از درخواست‌های مردمی، به ویژه شهروندان منطقه ۱۰ و ۱۲، بوده، نیاز شهری نیز محسوب می‌شده است، اظهار کرد: دراین راستا عملیات عمرانی ساخت این تقاطع با روزشمار ۱۰ ماهه آغاز شد.

وی با بیان اینکه این پروژه در دو فاز طراحی شده است، افزود: فاز اول این تقاطع که اکنون عملیات ساخت آن در حال انجام است مربوط به ساخت زیرگذر متصل کننده دو طرف بزرگ راه آیت ا… هاشمی رفسنجانی به طول ۶۵۰ متر و عرض ۳۰ متر شامل دو سواره رو به عرض ۱۱.۵ متر و آیلند میانی و میدان همسطح و دوربرگردان‌های میدان است.

وی با بیان اینکه اکنون عملیات ساختمانی این پروژه از سوی پیمانکار در حال انجام است و در منابع مالی هم شاهد مشکلی نیستیم، تصریح کرد: براساس برنامه روزشمار، فاز اول پروژه تقاطع غیرهمسطح خلیج فارس باید در ۱۰ ماه ساخته می‌شد، اما با کمی تغییرات، این پروژه در ۳۰ آبان ۱۴۰۰ به صورت کامل به بهره برداری می‌رسد. البته زیرگذر این پروژه زودتر از موعد آماده بهره برداری می‌شود.

کاظمی در ادامه افزود: اکنون وضعیت کار در پروژه خوب است و اینک پیشرفت فیزیکی پروژه ۸۰ درصد است.
وی ادامه داد: تقاطع غیرهمسطح خلیج فارس یک فاز دیگر هم دارد که زیرسازی‌های آن در فاز اول انجام می‌شود و در نهایت با توجه به نیاز روز، عملیات ساخت فاز دوم این پروژه مربوط به ساخت پل در آینده انجام خواهد شد.

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهردار مشهد با اشاره به اجرای پروژه‌های مختلف در بولوار آیت ا… هاشمی رفسنجانی و محدوده منطقه ۱۲ افزود: در این منطقه پروژه‌های حمل ونقلی مختلفی در چند سال اخیر انجام شده است و منطقه الهیه اکنون از بن بست قبلی خارج و چندین مسیر ورودی و خروجی دارد.

وی گفت: در محدوده بولوار آیت ا… هاشمی رفسنجانی در گذشته دوربرگردان واقع در بزرگ راه پیامبر اعظم (ص) افتتاح شده است.

عملیات ساخت دوربرگردان حاج قربان نیز با هدف اتصال مستقیم بزرگ راه پیامبر اعظم (ص) به بزرگ راه آیت ا… هاشمی رفسنجانی و فاز دوم عملیات ساخت تقاطع چهارسطحی آزادگان در حال انجام است که یکی از سطوح این تقاطع نیز مربوط به چپ گرد متصل کننده آزادراه مشهدچناران به بزرگ راه آیت ا… هاشمی رفسنجانی است.

فاز دوم تقاطع مصلا آماده بهره برداری شد

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد درباره تقاطع مصلا نیز گفت: فازدوم تقاطع غیرهمسطح مصلا شامل میدان و دوربرگردان در همسطح نیز آماده بهره برداری است.

وی افزود: فاز اول این پروژه شامل زیرگذر به طول ۱.۳ کیلومتر در ۲۶ اردیبهشت امسال به بهره برداری رسید. دلایل احداث این تقاطع ایجاد دسترسی جدید به شهرک رجایی، خروج محور مصلا و شهید نواب صفوی از بن بست، ایجاد دسترسی دوم به بهشت رضا (ع) و کاهش چهارده کیلومتری دسترسی مردم منطقه به بولوار مصلا و حرم مطهر بود.

مشکل معارضات در مسیر

وی با بیان اینکه پروژه در اجرا با معارضات بسیار زیادی، از جمله یک خط لوله انتقال گاز دوکیلومتری روبه رو بود اظهار کرد: همچنین کال قره خان در قسمت کندرو اجرا نشده بود؛ لذا هم زمان اجرای پروژه کال قره خان که وظیفه جمع آوری و انتقال آب‌های سطحی را برعهده دارد نیز در این محل اجرا شد.

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد تصریح کرد: یکی دیگر از معارضات موجود در مسیر پروژه مصلا، کابل‌های برق فشارقوی، کابل‌های مخابرات و همچنین لوله فاضلاب اصلی شهر بود که با تلاش بسیار برطرف شد.

کاظمی ادامه داد: پروژه تقاطع غیرهمسطح مصلا شامل زیرگذر، میدان و دوربرگردان‌ها در سطح با احتساب ۳.۵ هکتار فضای سبز، نورپردازی و رفع معارضات بود که فاز اول آن شامل زیرگذر اردیبهشت بهره برداری و فاز دوم آن نیز شامل میدان در سطح و کنارگذر‌ها اکنون آماده بهره برداری شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − هفت =

دکمه بازگشت به بالا