مشهد

۷۵۰ بیمار در انتظار پیوند کلیه

 
 

 

رئیس بیمارستان پیوند اعضای منتصریه، جراح و رئیس گروه  اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از سال ۶۶تا کنون ۳هزارو۲۰۰پیوندکلیه ، ۱۲۴پیوند کبد ۳۲پیوندقلب و۴۴۰پیوند قرنیه درمشهد انجام شده است و هم اکنون ۷۵۰بیماردرانتظارپیوند کلیه هستند.

به گزارش خراسان رضوی دکتر”علی اصغر یارمحمدی” روزگذشته درنشست خبری بابیان این مطلب افزود: درکنار این پیوند ها،۶۰پیوند مغز استخوان ،۱۵۹ پیوند پوست ،ارسال۳۱۶ کبد اهدایی برای پیوند به شیرازوبیش از۲۰۰ هزارساعت دیالیز از سال ۸۰ تاکنون در بیمارستان منتصریه انجام شده است.
وی اضافه کرد: اولین پیوندکلیه سال ۱۳۴۶درایران انجام وبعد از پیروزی انقلاب به همت اساتید وپزشکان بزرگ ایرانی پیوند کلیه درکشورگسترش پیدا کرد ودراسفند۱۳۶۶اولین پیوند کلیه درمشهد انجام وتا سال ۱۳۸۹تعداد۲هزارو۳۰۰پیوند کلیه در بیمارستان امام رضا(ع) وبیمارستان قائم (عج) انجام شد.
وی با بیان این که بازسازی بیمارستان منتصریه مشهد توسط آستان قدس رضوی وبا توجه به خواسته واقف درخصوص پیوندکلیه ودیالیز بیمارستان دراختیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرارگرفت،اظهارکرد: درپی این اقدام اولین پیوندکلیه درتاریخ ۱۹بهمن ماه ۹۰دربیمارستان منتصریه انجام وتا شهریور۹۵بیش از ۱۵۰۰ پیوندکلیه در این بیمارستان انجام شده است.
یارمحمدی با اشاره به این که ۷۶درصد پیوند های کلیه از اعضای اهداکنندگان مرگ مغزی و ۲۴درصد از افراد زنده است، گفت: درحال حاضر حدود۷۵۰بیمار نیازمند به پیوند کلیه در لیست انتظار قراردارند لذا از مردم می خواهیم برای کاهش اهدای عضو از افراد زنده اهدای عضو افراد نیازمند به پیوندرا ازاعضای افراد دچار مرگ مغزی محروم نکنند.
انجام ۱۳۰پیوندکبد درمشهد
درادامه این نشست دکتر”محسن علی اکبریان” جراح و فوق تخصص پیوندکبد ورئیس مرکزتحقیقات جراحی سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز بابیان این که پیوندکبد سخت ترین پیوند ومهمتراز پیوند قلب وکلیه است اظهارکرد: عمل پیوند کبد به تجهیزات وامکانات زیادی نیازمند است لذا وقتی دانشگاهی به دستاورد انجام پیوند کبد می رسد یعنی پیشرفت بزرگی به دست آورده است.
وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد بعد از تهران وشیراز مهمترین مراکز پیوند کبد است که از سال ۹۲پیوند کبد را آغاز وتاکنون نیز موفق به انجام ۱۲۴پیوندکبد دربیمارستان منتصریه شده است .
وی افزود:ازاین ۱۲۴پیوند کبد  تعداد ۹پیوند درسال۹۲، تعداد ۲۵پیوند درسال۹۳،تعداد۴۶پیونددرسال ۹۴وتعداد۴۶پیوند تا کنون درسال۹۵ دربیمارستان منتصریه مشهد انجام شده است.
علی اکبریان اضافه کرد: ۱۱مورد از این پیوندها درافراد زیر۲۰سال،۱۵مورد درافراد۲۲تا۳۰سال ۱۸مورددرافراد۳۱تا۴۰سال،۲۴مورددرافراد
۴۱تا۵۰سال ،۴۳مورددرافراد ۵۵تا۶۰سال ۱۳مورد درافراد بالای ۶۰سال و۲مورد پیوند کبد نیز درخصوص کودکان ۵و۹سال انجام شده است.وی تصریح کرد: پیوند کبد در کودکان به دلیل کوچک بودن رگ ها واعضا بسیار سخت است که برای این کاردکتر محمدعلی کیانی دوره های آموزشی پیوند کبد کودکان را در آمریکا گذرانده است.وی با اشاره به این که متوسط سن گیرندگان کبد ۴۴٫۹سال بوده است گفت:  از میان ۱۲۴ بیماردریافت کننده کبد ۱۸نفر روستایی و۱۰۶نفر شهری بوده اند که از این میان نیز ۱۱۴نفر ساکن خراسان رضوی و۱۰نفر از سایر استان های کشور بوده اند.وی افزود: شایع ترین علت پیوند های کبد انجام شده ابتلا به هپاتیت بی و۲۷مورد آن به دلیل ناشناخته وکبد چرب بوده است اما پیش بینی می شود که درآینده کبد چرب علت بیشتر پیوندهای کلیه شود.
وی اضافه کرد : ازمیان ۱۲۴بیماری که پیوند کبد انجام داده اند تنها ۱۱نفر فوت شده اندکه این نشان می دهد ۹۲درصد از پیوندهای کبد انجام شده موفق بوده است که این رقم درحد استانداردهای جهانی است.
علی اکبریان با بیان این که بیمارستان منتصریه سومین مرکز پیوند کبد درکشور بعد از تهران وشیراز است اظهارکرد: به دلیل کمبود برخی از امکانات مجبور هستیم تعدادی از کبدهای اهدایی را برای پیوند به شیراز ارسال کنیم.
وی با اشاره به این که درحال حاضر۵۰نفر درلیست انتظار دریافت کبد هستند، گفت: میزان سنجش اهدای عضو (pmp ) یعنی هر یک عضو درمقابل یک میلیون نفر است که این رقم در شهر مشهد ۲۰ است که رقم خوبی است اما این رقم در کشورهای پیشرفته ۳۰ است با این تفاوت که اعضای بیماران مرگ مغزی در کشور ما بیشتر از افرادی است که دچار تصادف وحادثه شده ا ند اما درسایر کشورها از بیماری هایی مانند سکته استفاده می شود پس میزان اهدای عضو ما باید بیشتر باشد اما این گونه نیست که دلیل آن اطلاع رسانی کم دراین مورد است.جراح و فوق تخصص پیوندکبد ورئیس مرکزتحقیقات جراحی سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بابیان این که بهتر است افراد بالای ۳۰سال برای آگاهی ازسلامتی کبد خود اقدام به آزمایش های سالانه کنند ،افزود: علائم نارسایی های کبدویا کبد چرب عبارتند از خستگی ،احساس ضعف، درد درزیرقفسه سینه،زردی بدن، خونریزی وکاهش وزن و بزرگ شدن شکم به دلیل آب آوردگی کبد لذا توصیه می شود مردم قبل از بروز علائم هرسال اقدام به انجام آزمایش کنند.
وی تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت که استفاده از داروهای مکمل بدن سازی ویا استفاده از داروهای گیاهی بدون تجویز پزشک ممکن است به کبد افراد آسیب وارد کند.
اهدای زندگی به ۶ نفرجان دوباره بخشید
همچنین  به گفته دکتر ابراهیم خالقی مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا کنون اعضای۶۲۸بیمارمرگ مغزی درشرق کشور دربیمارستان منتصریه اهدا شده است.
دکتر خالقی افزود: روزگذشته نیزدر ششصد و بیست و هفتمین عمل اهدای عضو این دانشگاه اعضای بدن شادروان اعظم آهی ۵۲ ساله پس از انجام مراحل تایید مرگ مغزی و رضایت خانواده در بیمارستان منتصریه مشهد تحت عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفت.
کلیه های آن مرحومه به دو مرد ۳۹ ساله ساکن شهرهای نیشابور و مشهد که سالها از نارسایی کلیه رنج می بردند و با دیالیز تحت درمان بودند به صورت رایگان اهدا و پیوند شد.کبد زنده یاد آهی نیز در بیمارستان نمازی شیراز به یک زن ۴۰ ساله ساکن قزوین اهدا و پیوند زده شد.
همچنین قرنیه های آن مرحومه به بیمارستان تخصصی چشم خاتم الانبیاء (ص) مشهد و قسمتی از پوست وی به بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد برای پیوند ارسال شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − دو =

دکمه بازگشت به بالا