خراسان

۸ میلیون هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی خراسان رضوی سند دار شد

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان خراسان رضوی:

رحمتی زاده

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان خراسان رضوی گفت: تاکنون از مجموع ۹ میلیون هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی خراسان رضوی نزدیک به هشت میلیون هکتار سند دار و نزدیک به شش میلیون هکتار در نقشه حدنگاری استان جانمایی شده است.

غلامرضا رحمتی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: اکنون 25 ناحیه و واحد ثبت اسناد و املاک و 501 دفترخانه اسناد رسمی، 206 دفترخانه رسمی ازدواج و 57 دفترخانه رسمی طلاق در خراسان‌رضوی فعال و خدمات ثبتی ارائه می‌کنند.

وی ساختار و تعداد پست‌های سازمانی ادارات ثبت اسناد و املاک را منطبق با شرح وظایف و میزان کارکرد و عملکرد ندانست و گفت: با وجود محدودیت‌های پیش بینی شده در قانون مدیریت خدمات کشوری و برنامه پنج ساله پنجم مجوز ارتقای ساختار سازمانی با پست‌های موجود اخذ و در اجرای آن و آغاز امسال ادارات ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری و اجرای مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرا در مرکز استان تاسیس و به‌زودی مناطق سه و چهار ثبت اسناد و املاک مشهد در الهیه و خیابان امام رضا (ع) مشهد جانمایی و تاسیس می‌شود.

رحمتی زاده افزود: برای دو منطقه دیگر ثبت اسناد و املاک با عنوان مناطق پنج و شش ثبت اسناد و املاک مشهد مجوز اخذ و در مناطق پیروزی و خواجه ربیع مشهد جانمایی و در حال تامین ساختمان و تجهیزات لازم برای تاسیس هستیم.

وی تلاش در تسهیل امور ثبتی ارباب رجوع و مکانیزه شدن فرآیندهای ثبتی را اولویت اول دستگاه دانست و تصریح کرد: توسعه خدمات در محیط مجازی و برخط از برنامه‌های راهبردی ثبت اسناد و املاک است که علاوه بر شفاف سازی عملکرد، سرعت بخشی در امور را در پی دارد.

رحمتی زاده گفت: با اجرایی شدن کاداستر و ارائه خدمات الکترونیکی در چهار بخش مهم ثبت املاک، ثبت اسناد، ثبت شرکت‌ها و مؤسسات و نیز اجرای مفاد اسناد لازم الاجرا علاوه بر اینکه نظم عمومی جامعه، امنیت قضایی، توسعه اقتصادی و کسب درآمد را برای دولت به همراه داشته، اختلافات ملکی را به حداقل رسانده و با کاهش زمان انتظار دریافت خدمات و هزینه‌های مادی و معنوی وارده به مراجعه کنندگان، میزان رضایتمندی ارباب رجوع از عملکرد را ارتقا داده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی گفت: تنوع و حجم عظیم خدمات ثبتی که تمامی افراد جامعه با آن سر و کار دارند سبب مراجعات گسترده متقاضیان به ادارات ثبت اسناد و املاک است.

رحمتی‌زاده خاطرنشان کرد: به همین دلیل با اتخاذ سیاست‌ها و تدوین برنامه‌های کارآمد با محوریت فناوری اطلاعات نسبت به اصلاح فرآیند ها و به‌کارگیری فناوری‌های نوین به منظور مکانیزه کردن امور از طریق سامانه‌های الکترونیکی، ساماندهی بانک‌های اطلاعاتی و فراهم کردن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مناسب در جهت استقرار ثبت نوین گام‌های اساسی برداشته شده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر در اجرای بند «و» ماده 46، بند «ب» ماده 48 و بند «م» ماده 211 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و بند ج ماده 12 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و نیز ماده 37 قانون مدیریت خدمات کشوری مکلف به اجرایی‌کردن ثبت نوین و کاهش مراجعه حضوری مردم در دریافت خدمات الکترونیکی و مکانیزه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گام‌های مهم را در حوزه تکالیف ذاتی برداشته که ثبت آنی را می‌توان از جمله آن دانست که تنظیم و ثبت رسمی معاملات توسط دفاتر اسناد رسمی به صورت برخط و لحظه ای رصد و کنترل می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان خراسان‌رضوی به جایگاه و اهمیت بخشی سند رسمی و گفت: وقتی مردم معاملات خود را در حوزه اموال منقول و غیر منقول به موجب سند رسمی و دفاتر اسناد رسمی انجام دهند علاوه بر اینکه دغدغه‌ای در اختلافات ناشی از معاملات عادی و بعضا کلاهبرداری نخواهند داشت، از ورود پرونده‌های تشکیلی در محاکم کاسته می‌شود.

وی به آثار مثبت رسیدگی و وصول مهریه از طریق ادارات اجرای ثبت اسناد و املاک اشاره کرد و گفت: چنانچه زوج اموالی داشته باشد وصول مهریه از این طریق سهل تر و موضوع حبس زوج منتفی و زمینه بازگشت به زندگی برای زوجین فراهم است.

رحمتی زاده افزود: در پی منع محاکم از رسیدگی به دادخواست جدید علاوه بر اینکه سیر صعودی 9 تا 12 درصدی سنواتی تعداد طلاق‌های استان متوقف شده است، تعداد طلاق‌های ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی طلاق استان که در سال 1393 عدد 18 هزار و 374بود به عدد 16 هزار و 873 در سال 1394 تغییر و 8.17 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان خراسان رضوی به اجرایی‌شدن قانون حد نگار در استان اشاره و گفت: جانمایی اراضی و ساختمان‌ها در نقشه حدنگاری استان به سرعت در حال انجام است و در حوزه اراضی ملی و منابع طبیعی استان تاکنون از مجموع 9 میلیون هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی خراسان رضوی نزدیک به هشت میلیون هکتار سند دار و نزدیک به شش میلیون هکتار در نقشه حدنگاری استان جانمایی شده است.

وی گفت: با جانمایی اراضی ملی و منابع طبیعی در نقشه حدنگار استان دست زمین خواران دولتی کوتاه و اقدام آنها در تعرض به اراضی دولتی به صورت برخط و لحظه ای رصد می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا