مشهد

۹۰ درصد بادام زمینی مصرفی در بازار ایران وارداتی است/ “رکود” ۲۰ درصد آجیل‌فروشی‌های مشهد را تعطیل کرد

ارزانی ممقانی

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد گفت: رکود فعلی که در بازار وجود دارد، سبب شد که ۲۰ درصد از اعضای صنف آجیل و خشکبار ریزش داشته باشد.

علیرضا ارزانی‌ممقانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: هم‌اکنون جایگاه ایران در مورد تولید پسته در بازار جهانی به دست آمریکا افتاده و در صورتی که مشکلات موجود رفع نشود چالش‌های زیادی برای تولید و صادرات آجیل و خشکبار پیش می‌آید.

وی شیوه آبیاری و سمپاشی باغات پسته در ایران را یک مشکل مهم در بحث تولید دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع علاوه بر بالا بردن میزان مصرف آب سبب می‌شود که باقیمانده سموم بالا رفته که این موضوع با استانداردهای جهانی مطابقت ندارد.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد با اشاره به وضعیت نامناسب واحدهای صنف آجیل و خشکبار خاطرنشان کرد: به‌علت رکود سنگینی که در بازار وجود دارد ۲۰ درصد واحدهایی که در حوزه آجیل و خشکبار فعالیت دارند تعطیل شده و از ادامه فعالیت اقتصادی صرف نظر کرده‌اند.

ارزانی‌ممقانی با بیان اینکه تولید محصولاتی مانند پسته و کشمش مصرفی به صورت کامل در ایران انجام می‌شود، اظهار داشت: متأسفانه بیش از ۹۰ درصد بادام زمینی مصرفی در بازار ایران وارداتی بوده اما برخی از محصولات دیگر مانند فندق به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد با اشاره به واسطه گری چین در امر صادرات آجیل و خشکبار از ایران، تصریح کرد: کشورهای هدف اصلی صادرات محصولات ایرانی حاشیه خلیج فارس، اروپا، استرالیاو چند کشور دیگر هستند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 10 =

دکمه بازگشت به بالا