خراسان

یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال کالای قاچاق کشف شد

فرمانده انتظامی استان خراسان‌رضوی از کشف محموله سنگین بخار شوی و پیانوهای قاچاق به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال خبر داد.

قاچاق کالا

سردار  قادر کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: در پی دریافت خبری مبنی بر ورود دو محموله پیانو و بخارشوی قاچاق به باربری‌های شهرستان نیشابور به قصد حمل دوباره به مشهد تحقیقات پلیسی بلافاصله آغاز شد.

وی افزود: کارآگاهان مبارزه با قاچاق کالا در این عملیات ضربتی با هماهنگی مقام قضایی وارد عمل شده و در بازرسی‌های پلیسی، ۱۵ دستگاه بخارشوی قاچاق بدون مدارک گمرکی به ارزش تقریبی ۳۵۰ میلیون ریال و ۱۹ دستگاه پیانو و ارگ قاچاق به ارزش تقریبی ۹۵۰ میلیون ریال کشف و ضبط کردند.

فرمانده انتظامی خراسان‌رضوی گفت: در این طرح ضربتی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال کالای قاچاق کشف و ضبط و دو متهم پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

اقتصاد پنهان

صادرات یا واردات کالاهای ممنوعه و انحصاری، مثل انسان، مواد مخدر، زنان و کودکان، سوخت، نفت، گازوئیل، بنزین، اعضای بدن، دارو، ارز، جنگ‌افزار، خاویار، مشروبات الکلی و ده‌ها مورد دیگر، را می‌توان از مصادیق قاچاق نامید.

دانشمندان علم اقتصاد، از پدیده قاچاق تحت عنوان اقتصاد پنهان نیز یاد کرده‌اند.

علاوه بر موارد یادشده، قانونگذار ایران اعمال دیگری را از جمله مصادیق بزه قاچاق دانسته که بعنوان مثال می‌توان به بند ۲ ماده ۱۲ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۸۴ اشاره نمود که در این قانون عمل نگهداری کالای قاچاق نیز جرم تلقی و مشمول مجازاتهای مربوط به قاچاق کالا می‌باشد. همچنین در مواردی مقنن افعال دیگری همانند عرضه و فروش کالا بدون پرداخت مالیات مربوطه موضوع تبصره ماده ۱۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده و یاحمل چوب یا ذغالی که برای مصارف روستایی جنگل نشینان یا دهکده‌های مجاور جنگل اختصاص داده شده به نقاط دیگر را قاچاق فرض نموده است. بنابراین نتیجه می‌گیریم که قاچاق کالا صرفا ناظر به ورود کالا از مرزهای جغرافیایی نمی‌باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 5 =

دکمه بازگشت به بالا