خراسان

مشکلات زیرساختی و سخت‌افزاری صنایع استان خراسان رضوی را زمینگیر کرده است

صنایع خراسان رضوی این روزها با مشکلات ریز و درشت متعددی روبرو هستند و بخش عمده این مشکلات مربوط به تجهیزات و سخت افزار بوده که مشکل‌ساز شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس ، بخش صنعت و معدن یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین بخش‌هایی است که در شرایط فعلی می‌تواند ضریب اشتغال را بالا ببرد و در زمره مصادق اقتصاد بدون نفت محسوب شود.

اقتصاد بدون نفت صرفاً یک واژه نیست بلکه نیاز است ریل گذاری صحیحی برای آن صورت گیرد و در این زمینه صنایع فولادی و معادن و البته کارگاه‌های خرد می‌توانند پیشگام باشند.

خراسان رضوی از دیرباز دارای معادن و ذخایر متعدد و متنوعی است که از ناحیه این معادن اشتغال بسیار مناسبی نیز در سطح سراسر استان ایجاد شده و البته این در حالی است که هنوز برخی از معادن استان به صورت کامل فعال نشده‌اند.

علاوه بر این بخش صنعت نیز با کارگاه‌های خرد و متوسط پیشران این حوزه است و می‌توان به ویژه با فعال‌سازی دوباره صنایع دچار رکود، زمینه پویایی و نشاط اشتغال را فراهم کرد.

نهضت ساخت داخل در زمره فعالیت‌های مثبتی است که در طول یک سال اخیر در استان خراسان رضوی شکل گرفته و هدف آن بهره گیری از تمام ظرفیت کارگاه‌های داخلی و صنایع و فلزات و معادن استان خراسان رضوی برای تولید بیشتر است تا از این طریق از خروج ارز و دلار بیشتر از استان جلوگیری شود.

از سوی دیگر صنایع استان با مشکلات ریز و درشتی روبرو هستند که بخشی از آنها زیرساختی و مربوط به زمین است که باید در دستور کار قرار بگیرد.

احیاء واحدهای راکد

ابراهیم ناصری؛ معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این زمینه می‌گوید: یکی از دستور کارهای مهمی که دنبال می‌کنیم احیاء واحدهای صنعتی است که به دلایل مختلف دچار رکود و سکته در فعالیت خود شده‌اند و در یک سال گذشته تمام هم و غم خود را در این زمینه مصروف کرده و توانسته‌ایم ۱۲۲ واحد صنعتی راکد را مجدد احیاء کنیم.

ناصری خاطرنشان می‌کند: علاوه بر این تلاش می‌کنیم کالاهایی که وارد می‌شود را در قالب نهضت ساخت داخل در مجموعه استان تولید کرده و از این طریق ذخیره سازی ارزی و دلاری داشته باشیم.

رشد صنایع فلزی

وی خاطرنشان می‌کند: براساس همین رویکرد ظرف یک سال اخیر به ظرفیت‌های داخلی استان متمرکز شده‌ایم و در حوزه صنایع فلزی استان و همچنین لوازم خانگی پیشرفت‌های قبال ملاحظه‌ای داشته‌ایم.

توجه به کرونا

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه شیوع کرونا ذائقه صنایع را نیز در استان تغییر داده و متناسب با شرایط کرده است می‌گوید: گسترش واحدهای تولید ماسک و تولید الکل از جمله فعالیت‌هایی بوده که در این برهه صورت گرفته است.

ناصری خاطرنشان می‌کند: همچنین بعد از شیوع کرونا چهار واحد تولیدی ملت بلون در خراسان رضوی فعال شد تا نیاز تولیدکنندگان ماسک به این پارچه را تامین کند.

وی می‌گوید: واحدهای صنعتی در خراسان رضوی اینک با مشکلات عدیده‌ای به ویژه در حوزه تامین زیرساخت‌ها روبرو هستند و پیگیری‌هایی برای برطرف کردن این مشکل صورت گرفته است.

مشکلات زیرساختی

علی اکبر لبافی؛ رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با تائید مشکلات زیرساختی برای صنایع استان گفت: با هدف حل دائمی مشکل زمین در شهرک‌های صنعتی اطراف مشهد پیشنهادی ترتیب داده شد که حداقل برای تصویب توسعه شهرک‌های صنعتی توس و ماشین سازی برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان در کارگروه امور زیربنایی تلاش شود.

لبافی بیان می‌کند: درصدد این هستیم که  اولویت استقرار با واحدهای صنعتی در شهرک صنعتی کلات باشد و برای استقرار واحدهای صنفی از ظرفیت شهرداری مشهد مقدس استفاده کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا