خراسان

بودجه اختصاص یافته به قطار برقی مشهد-تهران “کافی” نیست

رضا جمشیدی

رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان‌رضوی گفت: بودجه اختصاص یافته به قطار برقی مشهد به تهران مکفی نیست و نیازمند اعتبارات بیشتری است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، رضا جمشیدی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: مجموع اعتبارات استان در سال ۹۶، ۱۳۲۱ میلیارد تومان شامل ۳۰۶ میلیارد تومان تملک دارایی، ۲۸۰ میلیارد تومان صادرات نفت، ۳۳ میلیارد تومان قانون متوازن، ۱۳۳ میلیارد تومان ارتقاء شاخص‌های اقتصادی، ۳۹ میلیارد تومان مفاد ماده ۹۴ برنامه ششم توسعه، ۳۵۹ میلیارد تومان برای پروژه‌های با ماهیت استانی و ۱۷۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های با ماهیت ملی بوده است.

وی افزود: بودجه ۹۶ خراسان‌رضوی به نسبت بودجه ۹۵ استان رشدی ۶۳درصدی داشته و مجموع اعتبارات سال گذشته ۸۱۱ میلیارد تومان بوده که عدد آن از صفر تا ۱۷۵ درصد بوده و این میزان رشد در نفت ۱۷۵ درصد، استانی ۳۷ درصد، قانون استفاده متوازن استانی صفر درصد، استفاده متوازن ملی ۵ درصد و اعتبارات کشوری ۴۷درصد بوده؛ مجموع اعتبارات سال گذشته ۱۱۶۴ میلیارد بود که تنها ۴۰ میلیارد تومان و معادل ۳۷٫۷درصد اختصاص یافته و از مجلس درخواست زمان سال مالی تا پایان شهریور تمدید شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌رضوی با بیان اینکه مجموع اعتبارات استان با میانگین کمتر از ۳۷ درصد تخصیص یافته، خاطرنشان کرد: امسال تمام اعتبارات به‌صورت نقدی تخصیص نمی‌یابد و امسال به‌صورت اسناد خزانه اسلامی اختصاص می‌یابد و نحوه اختصاص به سه روش بند ز دولت (اسناد خزانه اسلامی)، بند ه دولت (بدهی‌های دولت در اسناد حقیقی و حقوقی ملی و استانی) و بند و (اوراق تسویه) بوده است. تاریخ سررسید بند ز سه ساله، بند ه یک ساله بوده و بند و هم سررسید زمانی ندارد.

وی تاکید کرد: در جلسات ستاد تسهیل کشور بیسترین استفاده را خراسان‌رضوی داشته و اعتبارات نفت از اعتبارات بند «ز» اختصاص یافته و سایر اعتبارات استان از محل بند ه تخصیص یافته، اما هنوز برنامه زمان‌بندی تخصیص‌ها آن ابلاغ نشده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه ۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات استان جهت اعتبارات فنی و اعتباری کنار گذاشته شده بیان کرد: روش دیگر تسهیلات رونق بوده اما در عمل حداکثر میزان استفاده بخش خصوصی کمتر از مبالغ اختصاص یافته بود و تصمیم گرفتیم که یارانه تولید را جایگزین آن کنیم و امکان پرداخت تسهیلات ۲۳۰۰ میلیارد تومانی با نرخ بهره کمتر از ۵ درصد فراهم می‌شود و روش پرداخت ۵۰ درصد فنی و اعتباری و ۵۰ درصد پیشرفت کاری خواهد بود.

جمشیدی گفت: امسال ۶۵ درصد اعتبارات عمرانی کشور به صورت ملی توزیع می‌شود و تکلیف برنامه تدوینی ۳۵ درصد بود که ۳۰ درصد بیش از این میزان بوده است.

وی افزود: برای قطار برقی مشهد-تهران بودجه ۲۵۰ میلیارد تومانی، برای حرم تا حرم ۷ میلیارد تومانی، یک میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومانی راه‌آهن مشهد-بجنورد-گرگان تخصیص یافته که این رقم پاسخگو نیست و ۵۸۰۰ میلیارد تومان برای قطار برقی مشهد-تهران، ۳۱۰۰ میلیارد تومان برای راه‌آهن مشهد-بجنورد-گرگان و ۱۰۹۰ میلیارد تومان برای حرم تا حرم بودجه نیاز است و با همکاری بخش خصوصی این طرح‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌رضوی در رابطه با اعتبارات زیارت و مشهد ۲۰۱۷، بیان کرد: انتظار این بود که رقم‌های تخصیص یافته قبل از سال ۲۰۱۷ اختصاص یابد و رقم ۳۵ میلیارد تومانی جاری و عمرانی که کفایت هم نمی‌کند پس از گذشت ۷ ماه از سال ۲۰۱۷ تخصیص یافته که تا این لحظه یک ریال هم دریافت نشده و رقم بودجه زیارت ۲۰ میلیارد تومان بود که ریالی از این مبلغ اختصاص نیافت.

جمشیدی با بیان اینکه برای تخصیص اعتبارات به ۲۸ شهرستان استان ۴۰۰ شاخص لحاظ شده تصریح کرد: رقم بودجه اختصاص یافته به خراسان رضوی بسیار کمتر از نیاز استان است و باتوجه به تاثیر حضور ۳۰ میلیونی زائر این رقم کمتر از ۳۰ درصد نیاز استان است، اما نحوه درصد توزیع آن در کل کشور یکسان است. سهم مشهد از بودجه خراسان رضوی ۲۱ درصد است و بعد از مشهد سرخس با ۱۱ درصد و سبزوار با ۱۰ درصد بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی در رابطه با بودجه ساخت کتابخانه مرکزی مشهد، گفت: برای این طرح اقدامات مشترکی میان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، شهرداری و نهاد کتابخانه‌ها هر کدام یک سوم بودجه ۳ میلیاردی مورد نیاز را تخصیص دهند، اما فقط ۱ میلیارد تومان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی پرداخت و ۲ میلیارد تومان دیگر توسط دو مجموعه دیگر پرداخت نشد و تصمیم گرفته شد که دیگر ریالی در این رابطه هزینه نکنیم؛ مشابه این در بحث نوسازی مدارس بود که یک مورد آن ساخت کتابخانه‌ها در مدارس بود که اقدامی از سوی مجموعه‌های مرتبط نشد.

جمشیدی گفت: در بحث بهره‌وری مجموعه‌ای در مرکز کشور فعال است، اما ابلاغی برای استان‌ها در این زمینه دیده نشده و مواردی توسط استاندار خراسان‌رضوی بهره‌وری کمی بوده، اما بهره‌وری کیفی باید به صورت تخصصی توسط بخش‌های مختلف پاسخ داده شود؛ از مجموع رشد ۸ درصدی باید یک سوم این میزان و معادل ۲٫۵ درصد آن در بحث بهره‌وری باشد.

وی افزود: برای خسارت‌های زلزله ۲۵ میلیارد تومان برای اماکن دولتی و دستگاه‌های اجرایی که تخصیص آن تا این لحظه صفر بوده و اعتباری که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای آوار برداری و ساخت مجدد واحدهای مسکونی آسیب دیده شهری و روستایی اختصاص داده ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده و جمع اعتبارات ۴۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌رضوی در رابطه تسهیلات اعطایی دولت به حادثه‌دیدگان، گفت: طبق مصوبه‌های دولت ۵۷ میلیارد تومان تسهیلاتی بوده که دولت در حوزه‌های بازسازی واحدهای مسکونی، لوازم خانگی و محل‌ها واحدهای نگهداری دام پرداخت کرده و کارمزد این تسهیلات در مناطق شهری ۵ درصد و در مناطق روستایی ۴ درصد است.

جمشیدی تصریح کرد: بودجه اختصاص یافته در طرح‌های سفر رئیس‌جمهور ۱۲۰۰ میلیارد تومان بود ۱۶۰ میلیارد تومان بنا بود که در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ پرداخت شود که تا پایان سال ۹۵، ۱۲۰ میلیارد تومان پرداخت شد.

وی تاکید کرد: در این مسیر اشکالاتی وجود داشت و نظر رئیس سازمان برنامه و بودجه اصلاح برخی موارد در درخواست‌ها بود و هر مبلغی که در بدهی قطعی وجود دارد از طریق بند ه پرداخت می‌شود و میزان بدهی‌های مصوبات این سفر ۳۶۲ میلیارد تومان برای ۲۸ مصوبه در قالب ۶۹ پروژه بوده که عدد قابل توجهی نیست رقم درشت آن ۸۰ میلیارد تومان بوده که مربوط به قطار مشهد-گلبهار بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =

دکمه بازگشت به بالا