خراسان

مرز مهران برای خراسان رضوی در نظر گرفته شد

اربعین حسینی

دبیر ستاد هماهنگی اربعین حسینی گفت: مرز مهران امسال برای استان خراسان رضوی مشخص شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مهدی فروزان که در ششمین جلسه ستاد هماهنگی اربعین حسینی سخن می‌گفت، اظهار کرد: سال گذشته مرز شلمچه را داشتیم که ۱۵۰۵ هزار نفر از این طریق اعزام شدند.

وی افزود: ۳۰ نفر از این زائران، به دلیل دوری از مرز شلمچه خود را به تهران رسانده و از ویزای تهران برای خروج از طریق مرز مهران استفاده کردند و نیز امسال علاوه بر مرز مهران برای مرز شلمچه هم حدود ۱۰ هزار نفر اختصاص داده شده‌است تا بتوانیم از آن هم استفاده کنیم.

فروزان ضمن اشاره به این‌که شرح وظایف کمیته‌ها ابلاغ شده‌است، بیان کرد: کمیته فرهنگی و آموزشی که بعثه مقام معطم رهبری آن را برعهده دارند، کمیته امنیتی و نطامی با مسئولیت مدیر کل امنیتی و انتطامی استانداری، حمل‌ونقل با مسئولیت مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل، اعزام و راهنمای زائر با مدیریت حج و زیارت، مشارکت مردمی، اسکان و تغذیه با مسئولیت بازسازی عتبات عالیات، بهداشت و درمان با مسئولیت جمعیت هلال‌احمر و اطلاع‌رسانی و مستندسازی با مسئولیت صداوسیما، هفت کمیته هماهنگی در این راستا هستند.

وی اضافه کرد: در ابتدای کار کمیته مستندسازی نداشتیم و با پیشنهادی که به وزارت کشور دادیم، در دیگر استان‌ها نیز این کمیته فعال شد و اخیرا نیز کمیته ارزبابی و نظارت مجوز فعالیت گرفته که اگرچه در خود وزارت کشور این مسئولیت برعهده اداره کل مرزی و پدافند غیرعامل است، ولی در استان آن ‌را آقای فخر موحد برعهده دارد.

دبیر ستاد هماهنگی اربعین حسینی ادامه داد: در اجرا نیز ورود پیدا کردیم که برنامه‌ریزی‌ و هماهنگی‌، اجرا و پیگیری مصوبات ستاد مرکزی، تشکیل کمیته‌های هماهنگی، تمهید طرح‌ها و دستورالعمل‌های پیشنهادی کمیته‌ها، استفاده از توانمندی و ظرفیت دستگاه‌های استانی، ارتقاء اقدامات تامینی و امنیتی، سامان‌دهی مشارکت مردمی با تمرکز بر اقدامات مردم محور، اطلاع‌رسانی به‌موقع برنامه‌ها، ارائه مستمر گزارش عملکرد و آخرین اطلاعات به ستاد مرکزی، سامان‌دهی و اعزام زائران از مبدا با استفاده از ظرفیت‌های دفاتر خدمات زیارتی و ارزیابی عملکرد کمیته‌ها و دستگاه‌های مرتبط ازجمله فعالیت‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: ما همچنین معین دو استان خراسان شمالی و جنوبی برای صدور ویزا هستیم که نمایندگی شرکت شمسا در خراسان رضوی این کار را انجام داده و در دو استان نامبرده نیز همین نمایندگی با دریافت مدرک ویزا صادر خواهد کرد.

فروزان افزود: در اعزام، مهم‌ترین اقدام این بود که مردم برای گرفتن ویزا از شهرستان‌ها به مشهد نیایند و ما در تمامی شهرستان‌ها نمایندگان حج و زیارت را معرفی کردیم که هم عضو کمیته ستاد اربعین باشند و هم بتوانند مدارک را برای اقدام به صدور ویزا دریافت کنند.

وی ادامه داد: در کنار برنامه‌های ستاد اربعین، اداره کل امور رفاهی در جلسات کمیته‌ها نیز شرکت داشت تا از قوام بیشتری برخوردار باشد و علاوه براین، برای دبیران کمیته‌ها نیز جلسات هماهنگی در اداره کل امور رفاهی برگزار شده که بسیار مثبت بوده‌است.

فروزان  پیرامون سهمیه‌های درنظرگرفته شده بیان کرد: خراسان رضوی از مجموع ۶۰ هزار سهمیه، در کربلا ۲۰ هزار نفر، نجف ۱۵ هزارنفر، کاظمین و مسیر نجف به کربلا هرکدام ۱۰ هزار نفر، سهمیه دارد و امسال برای نخستین بار استقرار زائران پیاده اربعین در سامرا نیز سامان‌دهی شده که خراسان رضوی نیز ۵۰۰۰ نفر سهمیه دارد و تمهیدات لازم دراین خصوص اندیشیده شده‌است.

دبیر ستاد هماهنگی اربعین حسینی با اشاره به این‌که تعدادی از دستگاه‌های اجرایی ازجمله آستان قدس رضوی در مرز مهران متولی پذیرایی از زائران است، افزود: امسال تمهیداتی اندیشیده شده که تمام سهمیه خود را درقالب ۶۰ موکب سامان‌دهی کنیم و هیچ دغدغه و نگرانی برای اسکان و تغذیه وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات این است که بتوانیم اکثر پذیرایی‌ها و اسکان‌ها را تا ۱۵ صفر ادامه دهیم؛ ضمن این‌که گذرنامه‌های صادرشده سه ماهه است و همچنین بالغ بر ۱۴۰۰ نفر در قالب گروهی ثبت‌نام کردند، به‌علاوه امسال ثبت‌نام‌ها به شکل شبه کاروان انجام شده؛ یعنی فرد می‌تواند همسر و فرزندانش را در قالب گروهی خود اعزام کند. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − پنج =

دکمه بازگشت به بالا