مشهد

احتمال اوج‌گیری دوباره کرونا در مشهد

با وجود توان تزریق ۱۰۰ هزار دُز روزانه فقط ۴ هزار نفر برای دُز سوم مراجعه می‌کنند.

 ۲۶ آذر ماه اولین مورد از سویه جدید کرونا به نام امیکرون در ایران پیدا شد و فقط در چند هفته این سویه جدید به سرعت برق و باد در ایران پیشرفت کرد و آمار مبتلایان را به مرز ۲۰ هزار نفر در روز رساند. مرگ و میر‌های کرونایی که تا پیش از این به ۲۰ تا ۳۰ نفر در روز رسیده بود، ناگهان به بیش از ۲۰۰ نفر افزایش یافت. طغیان امیکرون تقریبا یک ماه می‌شود که فروکش کرده است و خبری از آمار و ارقام عجیب و غریب ابتلا و فوت در کشور نیست، اما هیچ بعید نیست که سفر‌ها و دید و بازدید‌های نوروزی که امسال بعد از ۲ سال دوباره جان تازه‌ای گرفته بود، به همراه بازگشایی ناگهانی مدارس، بار دیگر آمار‌ها را افزایشی کند؛ کما اینکه میزان مراجعه موارد سرپایی در دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد در یکی دو روز گذشته در مقایسه با قبل افزایش داشته است که اگر این افزایش آمار‌ها ۱۰ تا ۱۲ روز دیگر ادامه دار باشد، شاید باید منتظر موج جدیدی از کرونا باشیم.

مسئول کمیته رسانه و اطلاع رسانی قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با شهرآرا با اشاره به مشاهده مواردی از افزایش در مناطق تحت پوشش این دانشگاه گفت: در چند روز اخیر مواردی از افزایش مراجعه در بخش سرپایی مشاهده شد، اما نمی‌توانیم به طور قطعی پیش بینی کنیم که کرونا در مشهد در حال افزایش است یا موج جدیدی در راه خواهد بود. باید حداقل ۱۰ روز بگذرد و آمار‌ها بررسی شود تا بتوانیم در این باره نظر قطعی بدهیم.

عبور از موج قبلی با کمترین تلفات

محمد پهلوان کاشی در ادامه و با بیان اینکه استان و مشهد با کمترین تلفات ممکن از موج ششم کرونا عبور کرد افزود: در موج قبلی کرونا با وجود اینکه دو هفته زودتر از سایر شهر‌های کشور وارد پیک شده بودیم، حتی به قله پیش بینی‌ها از وضعیت شیوع امیکرون در شهر هم نرسیدیم و تقریبا در اواخر اسفندماه همان طور که انتظار داشتیم و پیش بینی شده بود، با کمترین تلفات ممکن از موج خارج شدیم که این اتفاق تأثیر واکسیناسیون گسترده مردم در مقابل بیماری کرونا بود.

بستری‌های روزانه به ۱۰۰ نفر رسید

در روز‌های اوج موج ششم کرونا آمار بستری‌های روزانه کرونایی در مشهد و استان به مرز ۴۰۰ نفر رسید و بیش از هزار نفر در بیمارستان‌ها به دلیل ابتلا به کرونا بستری بودند، آماری که اکنون طبق گفته‌های مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد کاهش محسوسی داشته است. پهلوان در این باره نیز گفت: در دانشگاه علوم پزشکی مشهد روزانه حدود صد نفر بستری می‌شوند و در استان هم این عدد در مقایسه با یکی دو ماه قبل بسیار کمتر است و تقریبا ۱۳۴ نفر در روز گذشته به دلیل کرونا در بیمارستان‌ها بستری شدند.

تزریق دز سوم همچنان کم است

وی با تأکید بر مراجعه نکردن مردم برای تزریق دز سوم واکسن به مراکز تجمیعی و منتخب دانشگاه علوم پزشکی افزود: ظرفیت ما برای تزریق واکسن در مشهد بسیار بالاست و این توان را داریم که در روز بیش از صد هزار دز واکسن تزریق کنیم، اما فعلا فقط روزی ۴ هزار نفر مراجعه کننده برای این کار داریم و متأسفانه استقبال مردم برای تزریق دز سوم بسیار پایین است و تا امروز فقط ۳۶ درصد از جمعیت هدف واکسن خودشان را دریافت کرده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + سه =

دکمه بازگشت به بالا