مشهد

احداث راه جدید دسترسی به شاندیز از تقاطع چهارسطحی آزادگان مشهد

مدیریت شهری مشهد با گشایش مسیر ۲ کیلومتری تقاطع آزادگان به پل پرتوی (ورودی شاندیز) از بار ترافیکی انتهای بولوار وکیل آباد کاست.

 شهرآرانیوز؛ همه ما پایان مسیر بولوار وکیل آباد را به نام دوراهی طرقبه شاندیز می‌شناسیم. خودرو‌های عبوری از مشهد و همچنین طرقبه و شاندیز برای رفت وآمد در این مسیر همیشه با تداخل مواجه می‌شدند، اما با تدبیر مدیریت شهری مشهد و در راستای تکمیل اقدامات انجام شده برای اصلاح هندسی انتهای بولوار وکیل آباد و پل پرتویی مسیر جداگانه‌ای برای شاندیز ساخته شد تا خودرو‌هایی که از بولوار امام علی (ع) قصد سفر به سمت شاندیز را دارند دیگر نیاز نباشد به بولوار وکیل آباد بروند و ازاین پس این خودرو‌ها پس از عبور از میدان همسطح تقاطع آزادگان وارد این مسیر می‌شوند و پس از طی کردن ۲ کیلومتر به کندرو مسیر ویژه شاندیز در پل پرتویی می‌رسند.


شهردار مشهد در مراسم بهره برداری از مسیر دسترسی تقاطع غیرهمسطح آزادگان به کنارگذر شاندیز که هم زمان با عید سعید غدیر خم برگزار شد با بیان اینکه ساخت این مسیر در روز‌های ابتدایی سال به دلیل پیچیدگی‌های کار جزو پروژه‌هایی بود که از اولویت ذهنی من خارج شده بود، اظهار کرد: پیچیدگی‌ها و مسائل فنی زیادی روی اجرای بموقع این پروژه سایه انداخته بود، اما با پیگیری، تدبیر و سماجت آقای کاظمی، معاون عمران شهرداری، شاهد به انجام رسیدن این پروژه هستیم.

بهره برداری از چپ گرد غیرهمسطح در نوروز سال آینده

محمدرضا کلائی با بیان اینکه برای برخی پروژه‌ها همه چیز فراهم است، اما برای ساخت این مسیر هیچ چیز فراهم نبود، ادامه داد: این مسیر علاوه بر تسهیل در رفت وآمد شهروندان، رویکرد پدافند غیرعامل هم دارد؛ زیرا منطقی نیست ارتباط دو شهرستان طرقبه و شاندیز و مشهد فقط از یک مسیر صورت گیرد و حالا با ساخت این مسیر و در ادامه با بهره برداری از کنارگذر آزادراه مشهد چناران، مسیر‌های رفت و برگشت شاندیز جدا می‌شود.

وی با بیان اینکه پازل دیگر برای خاتمه کار‌ها در عملیات اصلاح هندسی انتهای بولوار وکیل آباد، پل پرتویی و دوراهی طرقبه و شاندیز ساخت یک چپ گرد غیرهمسطح است، گفت: ساخت این چپ گرد برای انتقال از باند رفت پل پرتویی به جاده طرقبه حائز اهمیت است. با اقداماتی که در این منطقه انجام شده است به زمان ساخت این چپ گرد هم رسیده ایم و امیدواریم عملیات ساخت این چپ گرد در ابتدای پاییز امسال به همت شورای ششم شهر آغاز شود تا بتوانیم در نوروز ۱۴۰۱ از چپ گرد هم بهره برداری کنیم.

شهردار مشهد همچنین در پستی اینستاگرامی و در تشریح این مسیر نوشت: در تکمیل حلقه مدیریت ترافیک انتهای بولوار وکیل آباد، از روز چهارشنبه مسیر دسترسی تقاطع چهارسطحی آزادگان به پل مهندس پرتویی که به کنارگذر شاندیز شهرت پیدا کرده، در اختیار شما شهروندان قرار گرفته است. وی افزود: این مسیر که ۲.۵ کیلومتر طول دارد، می‌تواند حدود ۳ کیلومتر از مسیر رفت وآمد به سمت طرقبه-شاندیز را کاهش دهد. در واقع شهروندانی که از مسیر تقاطع چهارسطحی آزادگان و بولوار هاشمی رفسنجانی قصد رفتن به ییلاقات شهر را دارند، دیگر نیازی به تردد از سمت پل شهید برونسی ندارند و با ترافیک انتهای وکیل آباد مواجه نمی‌شوند. کلائی ادامه داد: خوشحالم که این پروژه در فاصله زمانی کمتر از ۶ ماه آماده بهره برداری شد و در دسترس شما مردم قرار گرفت.

مسیر جدید شاندیز

سکون گذشته به حرکت تبدیل شده است

همچنین عضو شورای اسلامی شهر مشهد در این مراسم اظهار کرد: در گذشته شاهد بودیم که میدان نمایشگاه در ساعات اوج ترافیک و پل پرتویی در آخر بولوار وکیل آباد در روز‌های تعطیل ترافیک سنگینی داشت، اما در این دوره مدیریت شهری شاهدیم که مشهد تبدیل به کارگاه ساختمانی شده است و نمونه عینی این کارگاه ساختمانی را می‌توان در تقاطع آزادگان یا همان میدان نمایشگاه شاهد باشیم. با اقدامات انجام شده سکون گذشته تبدیل به حرکت و پویایی بدون ترافیک شده است. مجتبی بهاروند با بیان اینکه در روز‌های پایانی دوره پنجم شورای شهر شاهد افتتاح مسیر تقاطع آزادگان به کندرو شاندیز در پل پرتویی هستیم و به خاطر این اتفاق از شهردار مشهد و معاون عمران شهرداری تشکر می‌کنیم، ادامه داد: امیدوارم شورای ششم نیز این مسیر را همچنان ادامه دهد.

وی با بیان اینکه سعی ما در شورای پنجم توجه به همه مد‌های حمل ونقلی بود، تصریح کرد: علاوه بر ساخت تقاطع، انجام اصلاحات هندسی معابر و دیگر اقدامات عمرانی به مد‌های حمل ونقلی پاک از جمله توسعه مسیر‌های دوچرخه سواری توجه کردیم و در این دوره شاهکاری در موضوع مسیر‌های دوچرخه در مشهد رخ داد که در این راستا رتبه برتر کشوری را هم از آن خود کرده ایم.

بهاروند از شیوه نامه جدید برای استفاده نکردن بانوان از دوچرخه‌های اشتراکی در شهر هم ابراز تأسف کرد و گفت: بایدو و دوچرخه‌های اشتراکی که در مشهد راه افتاده است برای همه اقشار است و متأسفانه شاهدیم که اخیرا بانوان از این حق خود محروم شده اند. در این راستا امیدوارم مسئولان در تصمیم خود تجدید نظر کنند و البته انتظار داشتیم مدیران شهرداری هم رایزنی بیشتری انجام می‌دادند و بلافاصله دستور ممنوعیت استفاده بانوان از دوچرخه‌های اشتراکی در شهر را صادر نمی‌کردند.

پازل‌های کاهش ترافیک انتهای وکیل آباد

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهردار مشهد نیز با بیان اینکه حدود دو سال پیش بود که موضوع مربوط به ترافیک انتهای بولوار وکیل آباد جزو خواسته‌های شهردار مشهد بود، اظهار کرد: در گذشته طرح‌هایی برای این مسیر وجود داشت که اجرای آن‌ها هزینه‌های بالایی می‌طلبید، ازاین رو در یک فاصله زمانی ۲ تا ۳ ماهه کارشناسان مختلف مجموعه شهرداری و پلیس راهور پازل‌های مختلفی را برای حل مشکل ترافیکی این محور طراحی کردند.

خلیل ا… کاظمی افزود: کم کردن از آیلند میانی بولوار وکیل آباد، تعریض انتهای بولوار وکیل آباد در دو طرف، تعریض پل پرتویی از دو سمت، اصلاح هندسی در پل برونسی، جابه جایی ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی در قلعه وکیل آباد از جمله اقدامات ما در چیدن پازل اول بود. وی با بیان اینکه دومین قطعه پازل برای حل مشکل ترافیکی این محور ساخت زیرگذر شهید برونسی بود، ادامه داد: قطعه سوم پازل هم ساخت تقاطع آزادگان بود تا بتوان تقاضای بخشی از سفر به نقطه انتهایی بولوار وکیل آباد را به سمت بولوار امام علی (ع) هدایت کرد و در این راستا برای اینکه دوباره خودرو‌هایی که قصد عزیمت به سمت شاندیز را دارند وارد بولوار وکیل آباد نشوند، ساخت این مسیر مجزا از تقاطع آزادگان به پل پرتویی در دستور کار قرار گرفت.

کاظمی ساخت این مسیر را قطعه یکی مانده به آخر اصلاح هندسی و حل مشکل ترافیکی انتهای بولوار وکیل آباد دانست و افزود: آخرین قطعه این پازل هم مربوط به ساخت تقاطعی در محل تلاقی خودرو‌های خروجی از سمت شاندیز و ورودی طرقبه می‌شود که نقشه‌های این پروژه آماده شده است، اما به دلیل اینکه این تقاطع در نقطه مرزی دو شهرستان مشهد و طرقبه و شاندیز است و نیاز به همراهی مسئولان شهرستان همسایه هم وجود دارد هنوز کاری انجام نشده است. وی تأکید کرد: با ساخت این تقاطع به طور قطع مشکل ترافیک انتهای بولوار وکیل آباد حل می‌شود و اگر در برخی ساعات هم شاهد ترافیک در این محور باشیم مربوط به مسیر‌های طرقبه و شاندیز است که دچار پس زدگی ترافیکی می‌شود.

هزینه ۳۰ میلیاردی برای پروژه

وی به مزایای ساخت مسیر مجازی تقاطع آزادگان به پل پرتویی اشاره کرد و گفت: در روز‌های ترافیک تا قبل از کرونا و در ساعات پیک، بالغ بر ۷۵۰۰ خودرو به سمت ییلاقات طرقبه و شاندیز حرکت می‌کردند که از این تعداد ۲۶۰۰ خودرو مسیرشان از بولوار امام علی (ع) بود که از این تعداد نیز ۱۱۰۰ دستگاه خودرو مقصدشان شاندیز بوده است. با ساخت این مسیر حداقل ۹۰ درصد خودرو‌هایی که می‌خواهند از سمت بولوار امام علی (ع) به سمت شاندیز حرکت کنند، این مسیر را برای حرکت خود انتخاب می‌کنند و دیگر به بولوار وکیل آباد نمی‌روند.

معاون شهردار مشهد افزود: برای ساخت این مسیر ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است. همچنین این مسیر در بازه زمانی ۵ ماهه ساخته شده به و بهره برداری رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =

دکمه بازگشت به بالا