مشهد

استاندار خراسان رضوی: دستکم هشت میلیون زائر نوروزی به مشهد سفر می‌کنند

استاندار خراسان رضوی گفت: حضور دستکم هشت میلیون زائر و مسافر در مشهد مقدس در ایام تعطیلات نوروز امسال، طی روزهای ۲۵ اسفند امسال تا ۱۴ فروردین سال آینده پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا و به نقل از پایگاه خبری آستان قدس رضوی، یعقوبعلی نظری در جلسه مشورتی خدمات سفر نوروز خراسان رضوی افزود: در بالاترین عدد احتمال حضور حدود ۱۰ میلیون زائر برای نوروز امسال در مشهد پیش‌بینی شده است که بر طبق برآوردها از این تعداد ۸۹ درصد با وسایل نقلیه شخصی به مشهد سفر خواهند کرد.

وی گفت: در ستاد خدمات سفرهای نوروزی به‌ صورت مسئله محور موضوعاتی که زائران از مبدأ تا مبدأ با آن‌ها مواجه هستند مورد بررسی قرار گرفته است که در نهایت ۲۵۴ مسئله احصاء و جمع‌بندی شده است.

نظری تصریح کرد: در این چهارچوب  ۳۳۸ خدمت برای کاهش یا برطرف کردن مسائل مزبور در دستور کار ۱۴ کمیته قرار گرفته است.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه نظارت بر قیمت کالاها و تأمین آنها به صورت جدی در دستور کار است، افزود: استانداری خراسان رضوی و ستاد خدمات سفرهای نوروزی آمادگی کامل برای میزبانی از حضور حداکثری زائران در مشهد مقدس را دارند.

اهمیت فراهم کردن شرایط اسکان ارزان در نوروز

تولیت آستان قدس رضوی بر ضرورت فراهم آوردن شرایط اسکان مناسب و ارزان‌قیمت برای زائران کم‌درآمد تاکید کرد و گفت: همچنین مراقبت‌ها و نظارت‌های بهداشتی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در داخل و خارج از حرم مطهر باید با جدیت دنبال شود.

حجت‌الاسلام‌ احمد مروی در ادامه موضوع تامین پارکینگ خودرو در اطراف حرم مطهر و تسهیل تردد زائران را مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: ترافیک هسته مرکزی شهر و معابر پیرامون حرم مطهر یکی از مشکلات زائران در ایام نوروز است، ایجاد پارکینگ در ورودی خیابان‌های اصلی منتهی به حرم مطهر و تقویت سیستم حمل‌ونقل عمومی در این محدوده می‌تواند به کاهش بار ترافیک خیابان‌های اطراف حرم مطهر و کاستن از مشکلات زائران کمک کند.
وی همچنین به اهمیت مدیریت قدرتمند و نظارت جدی بر قیمت کالاها و خدمات در ایام نوروز اشاره و خاطرنشان کرد: مباحث امنیتی و انتظامی در ایام نوروز باید مورد توجه جدی دستگاه‌ههای متولی باشد و امور کنترلی و نظارتی باید در این ایام تشدید شود، امنیت زائران موضوع بسیار مهمی است، باید به‌گونه‌ای باشد که زائران در مشهد احساس کنند نظم و مدیریتی قوی حاکم است.

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فضای محدود حرم مطهر در قبال حجم بالای زائران در لحظه تحویل سال اظهار کرد: برای کاهش بار جمعیت در داخل حرم مطهر همزمان با لحظه تحویل سال، لازم است این مراسم‌ از طریق نمایشگرهای پهن‌پیکر و سیستم صوتی در خیابان‌های اطراف نیز پخش شود.

وی به اهمیت موضوع رعایت حجاب اسلامی در حرم مطهر و خیابان‌های اطراف حرم اشاره و بیان کرد: آستان قدس رضوی در تمام ورودی‌های حرم مطهر اتاق‌های تشرف راه‌اندازی کرده است که در این محل‌ها چادر و البسه موردنیاز به بانوان در فضایی محترمانه تحویل داده می‌شود، اما توجه به رعایت حجاب اسلامی در خیابان‌های حریم حرم با مسوولان شهری و استانی است.

حجت الاسلام مروی با بیان اینکه شان بارگاه منور رضوی ایجاب می‌کند کارکنان خانم هتل‌ها، مهمان‌پذیرها و صنوف مختلف اطراف حرم از حجاب کامل اسلامی برخوردار باشند، اظهار کرد: با کمال تاسف بر اساس برخی گزارش‌ها بعضی هتل‌ها و صنوف اطراف حرم کارکنان خانم خود را از حجاب چادر منع و به انجام آرایش‌های کذایی الزام می‌کنند که این موضوع به‌ هیچ‌ عنوان قابل‌قبول نیست.

وی اضافه کرد: این قبیل اقدامات مصداق تخریب فرهنگی بوده و قبح آن در فضایی که زائران حضرت رضا(ع) حضور دارند، بسیار بیشتر است. مسوولان امر باید با ضوابط اجرایی و الزام‌آور جلوی چنین رفتارهایی را بگیرند و اگر هتل و محل اقامتی چنین شرطی برای کارکنانش گذاشته است، باید با آن قاطعانه برخورد شود.

 تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود، حمله تروریستی به مسجد شیعیان ولایت پیشاور پاکستان و شهادت مظلومانه جمعی از شیعیان قطیف عربستان را محکوم کرد و گفت: این جنایات به دست پلید رژیم آل سعود و با هدایت آمریکا و رژیم صهیونیستی انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ مروی در ادامه به “طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی” اشاره و گفت: این طرح تفصیلی می‌تواند به خروج مشکلات بافت پیرامون حرم از بن‌بست، تداوم هویت معنوی زیارت و ارتقا خدمت‌رسانی به زائران کمک کند؛ با وجود اینکه این طرح مدتی است به تصویب رسیده، اما هیچ اقدامی تاکنون برای اجرایی شدن آن صورت نگرفته، به نظر اجرای این طرح نیازمند پیگیری بیشتر مسوولان و تحرک بیشتر وزارت راه و شهرسازی است.

اهمیت حفظ سلامت زائران همراه با تسهیل امر زیارت

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی نیز طی سخنانی در این جلسه به تبیین اهمیت نحوه اجرای مناسب برنامه‌ها و طرح‌های دستگاه‌های اجرایی در ایام نوروز پرداخت و توجه جدی مسوولان امر به ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی را مورد تاکید قرار داد.

آیت الله سید احمد علم‌الهدی افزود: حضور جمعیت بالای زائران در ایام نوروز در مشهد مقدس، بعضاً موجب شده افراد بزهکاری از نقاط دیگر برای انجام برخی جرایم به مشهد بیایند، که در برخورد با چنین افرادی دستگاه‌های متولی امور امنیتی و انتظامی باید با جدیت ایفای وظیفه کنند.

وی در ادامه به ظرفیت بسیار خوب طلایه‌داران امربه‌معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: استفاده از ظرفیت‌های مردمی در حوزه امر به‌ معروف و نهی از منکر  می‌تواند در تعمیم و گسترش معروفات و کاهش ناهنجاری‌ها در جامعه اثربخش باشد.

وی همچنین با اشاره به موفقیت جلسات گفتگوی شهری با عنوان “کافه گفتگو” در ایام انتخابات، تصریح کرد: این برنامه در ایام انتخابات با حضور جمعی از استادان و دانشجویان جوان به منظور زدودن شبهات، پاسخ به پرسشها و تبیین حقایق در نقاط مختلف مشهد برگزار شد که مورد استقبال مردم نیز قرار گرفت و بسیار اثربخش بود.

وی اضافه کرد: خوب است برنامه کافه گفتگو با توجه به حضور زائران در ایام نوروز مجدد در سطح شهر مشهد برگزار شود، این جلسات اقدامی مؤثر و بسیار خوب در حوزه فرهنگی بوده و تأثیرگذار در حوزه ترویج اخلاق اسلامی است.
آیت‌الله علم‌الهدی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص ثبات رویه در نحوه اجرای پروتکل‌های بهداشتی در اعتاب مقدسه ایران اسلامی تأکید و گفت: ستاد کرونای استان خراسان رضوی با  اخذ نظر آستان قدس رضوی باید دستورالعملی ویژه برای حرم مطهر در راستای حفظ سلامت زائران در کنار تسهیل امر زیارت تدوین کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − دو =

دکمه بازگشت به بالا