فرهنگ و هنر

استقبال چشمگیر از کتب عطار نیشابوری در ترکیه

رئیس موزه و بارگاه مولانا در قونیه خبر داد

به مناسبت روز بزرگداشت عطار نیشابوری

رئیس موزه و بارگاه مولانا در قونیه (ترکیه) گفت: طی سال‌های اخیر، استقبال مناسبی از کتب عطار نیشابوری در ترکیه صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نیشابور، ناجی باکرجی ظهر امروز در مراسم بزرگداشت عطار نیشابوری در فرهنگسرای سیمرغ این شهرستان، اظهار کرد: کتاب‌های عطار در سال‌های اخیر در ترکیه پخش شده و به کتاب‌های این عارف بزرگ جهان اسلام ارزش داده شده است.

وی  خاطرنشان کرد: همانطور که مقبره مولانا سالانه 300 هزار مسافر را پذیرا است، مقبره عطار نیشابوری هم می‌تواند با توجه به اوضاع مثبت فرهنگی در ایران از این بیشتر مسافر داشته باشد.

رئیس موزه و بارگاه مولانا در قونیه(ترکیه) تصریح کرد: سه سال پیش شهرداری نیشابور خواهرخواندگی‌اش را با قونیه بسته است و دانشگاه قونیه می‌خواهد نقش‌آفریتی و ارتباط بیشتری میان دو کشور ایران و ترکیه داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور در این مراسم، گفت: برای هر کدام از ابیات کتاب‌ مذهبی منطق‌الطیر عطار می‌توان یک مقاله کامل نوشت.

رضا اشرف‌زاده افزود: عطار کلمه‌ها را وادی می‌گوید و منطق‌الطیر او می‌خواهد ارتباط میان انسان و خدا را نشان دهد.

بتول فخر اسلام، دیگر عضو هیئت علمی دانشگاه نیشابور نیز در این همایش افزود: عطار هم جامعه، هم حاکمان و هم ویژگی‌های اهریمنی و ناپسندی که هویت انسانی را به خطر می‌افکند، به انتقاد می‌گیرد.

وی اظهار کرد: با نگاهی مهم‌ترین دیدگاه‌های انتقادی عطّار در حیطه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌توان به این نظر رسید که عطّار نسبت به عارفان دیگر بیشتر به کاستی‌های اجتماعی توجّه و انتقاد داشته است.

استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور گفت: منطق‌الطیر حکیم عطار نیشابوری از برترین منظومه‌های عرفانی ایران‌زمین و ادبیات فارسی به شمار می‌رود که طرحی از یک سلوک عارفانه به سوی سیمرغ حقیقت را در منظر ما قرار می‌دهد.

جواد عباسی افزود: رفتن برگزیدگان بنی‌اسرائیل به همراه پیامبرشان به کوه طور یکی از ماجراهای این قوم در قرآن است و البته همچون دیگر موضوعات قرآنی به یقین بر ذهن و زبان فرهیختگان اهل دل مژثر بوده است.

وی با طرح این پرسش که آیا نمی‌توان شباهت‌هایی میان این دو سلوک دید؟، خاطرنشان کرد: اگر بتوان سلوک را رفتنی برای رسیدنی دانست، میان همة سیرها و سلوک‌ها پیوندی برقرار است، خواه محسوس و زودیافتنی و خواه نامحسوس و دیریاب.

عباسی اضافه کرد: فرضیه این نوشتار امکان وجود ارتباطی اگرچه غریب میان این ماجرای قرآنی و داستان عرفانی است: حرکت نخبگان، رهبری آزموده، میعادی در کوه، عذرها و بهانه‌ها، ممات و حیاتی در انتهای مسیر یا همان فنا و بقا و نیز عرضه تجلی حق از جمله شباهت‌هاست؛ اگرچه تفاوت‌هایی هم وجود دارد، در هر صورت، هیچ اصراری بر صحت این مدعا نیست و نقد و داوری این نظریه بر عهده ارباب فکرت و اهل نظر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − یک =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا