جهان

برترین دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۱۸ کدامند؟

دانشگاه های برتر
 

اخیرا  رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر جهان در سال ۲۰۱۸ منتشر شده و ۱۰۰۰ دانشگاه‌ برتر دنیا در آن معرفی شده‌است؛ در این میان نام چند دانشگاه ایرانی نیز به چشم‌ می‌خورد.

 

به گزارش  آنا به نقل از TimesHigherEducation، برای اولین بار دو دانشگاه بریتانیا در صدر لیست قرار گرفته‌اند، دانشگاه آکسفورد مکان اول را از آن خود کرده و دانشگاه کمبریج در مکان دوم رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر جهان در سال ۲۰۱۸ قرار گرفته است.

در کل دانشگاه‌های ۷۷ کشور در این رتبه‌بندی حضور دارند و نام ۲۷ تا از این کشورها حداقل یک بار در لیست ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان آمده است.

دانشگاه‌های انگلیس و آمریکا، بالاترین رده این لیست را به خود اختصاص داده‌اند. با وجود این که نام ژاپن و چین نیز در میان بهترین کشورها برای تحصیل دیده می‌شود اما در رتبه‌بندی از کشورهایی چون هلند و آلمان عقب افتاده‌اند و جزو ۲۰۰ دانشگاه برتر انتخاب نشده‌اند.

نتایج نهایی با استفاده از ۱۳ شاخص عملکردی و پنج فاکتور شامل تحقیق، آموزش، تاثیر تحقیق، درآمد صنعتی و چشم‌انداز بین‌المللی محاسبه می‌شود.

«تایمز هایر اجوکیشن» یا THES یا (Times Higher Education) مجله‌ای هفتگی در بریتانیا است که در خصوص اخبار و اطلاعات آموزش عالی فعالیت می‌کنذد. این نشریه مجله‌ای پیشرو و نخستین مجله درباره آموزش عالی و تحصیلات عالیه در بریتانیا است. نخستین شماره مجله تایمز هایر اجوکیشن در اکتبر ۱۹۷۱ منتشر شد.

پنج دانشگاه برتر جهان از نظر این مجله علمی عبارتند از:

دانشگاه آکسفورد

امسال هم یکی از معتبرترین دانشگاه‌های بریتانیا برای دومین بار متوالی در مقام اول لیست برترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته است. دانشگاه آکسفورد در شهر آکسفورد در منطقه آکسفورد شایر انگلستان قرار دارد. آکسفورد قدیمی‌ترین دانشگاه بریتانیاست و یکی از شناخته‌‌شده‌ترین دانشگاه‌های جهان است.

با این که تاریخ دقیق تاسیس این دانشگاه معلوم نیست اما قدیمی‌ترین اسناد باقی‌مانده از گذشته نشان می‌دهد که از سال ۱۹۰۶ فرآیند آموزش در این دانشگاه جریان داشته است.

در حال حاضر بیش از ۲۲۰۰۰ دانشجو در آکسفورد مشغول به تحصیل هستند و به همان میزان هم دانشجوی مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.

تقریبا ۹۵ درصد از فارغ‌التحصیلان آکسفورد طی شش ماه بعد از فارغ‌التحصیلی مشغول به کار می‌شوند یا تحصیلات‌شان را ادامه می‌دهند.

پذیرش در دانشگاه آکسفورد بسیار دشوار است، به طور متوسط برای هر جایگاه تحصیلی پنج درخواست دریافت می‌شود. در سال ۲۰۱۵، ۱۸۳۰۰ دانش‌آموز برای ۳۲۰۰ جایگاه تحصیلی کارشناسی این دانشگاه درخواست دادند.

کارکنان دانشگاه آکسفورد از ۱۰۰ کشور مختلف هستند و ۴۱ درصد از دانشجویان و اعضای علمی این دانشگاه را شهروندان خارجی تشکیل می‌دهند.

دانشگاه کمبریج

دانشگاه کمبریج بر مبنای یک سیستم دانشکده‌ای، شبیه به دانشگاه آکسفورد، عمل می‌کند. تقریبا همه ۱۸۰۰۰ دانشجوی این دانشگاه در یکی از کالج‌ها یا تالارهایی تحصیل می‌کنند که می‌توانند در همان محلی هم زندگی کنند.

این دانشگاه که در شهر کمبریج واقع شده است، دومین دانشگاه قدیمی بریتانیا و سومین دانشگاه قدیمی جهان به شمار می‌رود. از آنجا که دانشگاه آکسفورد نیز قدمت قدیمی دارد، به این دو دانشگاه «دانشگاه‌های باستان» می‌گویند و نام آنها را آکسبریج گذاشته‌اند.

دانشگاه کمبریج ۳۱ کالج و ۱۵۰ بخش آکادمیک دارد. این دانشگاه تاریخچه معتبر و بلندی دارد که به سال ۱۲۰۹ بازمی‌گردد؛ وقتی که دانشمندان آکسفورد پس از درگیری با مردم محلی به کمبریج فرار کردند.

بسیاری از سیاستمداران مشهور، چهره‌های فرهنگی و دانشمندان از جمله اسحاق نیوتون و جان هاروارد (موسس دانشگاه هاروارد) تحصیلات خود را در دانشگاه کمبریج گذرانده‌اند.

هر کالج سنت‌های خاص خود را دارد و تمام دانشجویان پذیرفته شده طی مراسم خوشامدگویی رسمی وارد دانشگاه می‌شوند.

موسسه تکنولوژی کالیفرنیا (کل‌تک)

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های کل‌تک (CalTech)، اندازه بسیار کوچک آن است؛ این دانشگاه تنها حدود ۱۰۰۰ دانشجوی کارشناسی و ۱۲۵۰ دانشجوی کارشناسی ارشد می‌پذیرد. نسبت دانشجو به کارکنان در دانشگاه کل‌تک بسیار بالاست.

کل‌تک دانشگاهی خصوصی، تحقیقاتی و معتبر است که در شهر پاسادنا در ایالت کالیفرنیا قرار دارد. این دانشگاه قصد دارد محیطی بین‌رشته‌ای ایجاد کند تا دانشجویان در آن بتوانند درباره چالش‌برانگیزترین مشکلات علمی و فناوری را یاد بگیرند و با آنها دست و پنجه نرم کنند.

قدمت این موسسه به ۱۸۹۱ برمی‌گردد؛ در ابتدا نام آن دانشگاه «Throop» بود اما در سال ۱۹۲۰ به موسسه تکنولوژی کالیفرنیا تغییر پیدا کرد.

۶۵۰۶ نفر متقاضی برای ورود به دوره‌ای بود که در سال ۲۰۱۹ فارغ‌التحصیل می‌شوند. همه ساله ۹۹ درصد از دانشجویان پذیرفته شده در این دانشگاه جز ۱۰ نفر برتر کلاس‌های دبیرستان خود هستند.

بیش از نیمی از دانشجویان کل‌تک پشتیبانی مالی مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند. متوسط بسته کمک مالی دانشجویان تقریبا ۴۰۰۰۰ دلار است.

نکته جالب اینجاست که آزمایشگاه پیشرانه جت که متعلق به ناسا است، تحت اداره دانشگاه کل‌تک است.

نشان دانشگاه کل‌تک یک سگ آبی‌، حیوانی است که لقب مهندس طبیعت را به دوش می‌کشد. در میان ویژگی‌های نامتعارف این دانشگاه می‌توان به زنگ کلوچه اشاره کرد که هر پنجشنبه به فیزیکدانان و دانشجویان آنها داده می‌شود.

دانشگاه استنفورد

استنفورد کارآفرینان و استارتاپ‌های زیادی را تربیت و تولید کرده است و بخشی از مسئولیت توسعه «سیلیکون ولی» نیز برعهده این دانشگاه بوده است.

دانشگاه استنفورد در نزدیکی شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا قرار دارد. فارغ‌التحصیلان این دانشگاه شرکت‌های بین‌المللی موفق مانند گوگل، یاهو، اینستاگرام و نایک را تاسیس کرده‌اند.

بسیاری از دانش‌آموزان این دانشگاه برای رسیدن به فرصت‌های عالی تلاش می‌کنند. ۲۰ نفر از برندگان نوبل در جامعه علمی فعلی، به نحوی با دانشگاه استنفورد ارتباط داشته‌اند.

کمپ بزرگ این دانشگاه خانه ۹۷ درصد از دانشجویان کارشناسی است. تقریبا ۷۰۰ ساختمان بزرگ دانشگاهی در کنار موزه‌ها، باغ‌ها و مراکز تفریحی دانشگاه استنفورد وجود دارد.

در حال حاضر ۷۰۰۰ دانشجوی کارشناسی در دانشگاه در حال تحصیل هستند. استنفورد تاکنون ۹۰۰۰ فارغ‌التحصیل داشته است. نسبت دانشجو به کارکنان دانشگاه استنفورد نیز چهار به یک است.

هزینه تحقیقات در دانشگاه استنفورد از بودجه ۱/۲۲ میلیارد دلاری تامین می‌شود و بیش از ۵۰۰۰ پروژه سرمایه‌گذاری‌های خارجی دارند.

موسسه فناوری ماساچوست

قدمت موسسه فناوری ماساچوست به قرن نوزدهم میلادی بازمی‌گردد. این موسسه همیشه تلاش کرده است که کمک مالی مورد نیاز دانشجویان خود را تامین کند. این دانشگاه خصوصی در شهر کمبریج در ایالت ماساچوست قرار دارد.

ویلیام بارتون راجرز در سال ۱۸۶۱ دانشگاه MIT را تاسیس کرد. اولین کلاس‌های معماری در آمریکا در موسسه فناوری ماساچوست تدریس شدند. الن سوالو ریچاردز، اولین دانشجوی زن، در سال ۱۹۷۱ در بخش شیمی این دانشگاه مشغول به تحصیل شد.

تنها دو سال بعد از ورود ریچاردز، اولین دانشجوی بین‌المللی، از کانادا، از MIT فارغ‌التحصیل شد.

کمپ ماساچوست شامل ۱۸ خوابگاه دانشجویی، تعداد زیادی باغ و موزه‌های عمومی هنر می‌شود. فرآیند پذیرش در دانشگاه MIT بسیار سختگیرانه است؛ تنها هشت درصد از متقاضیان تواستند جایگاهی در کلاس ۲۰۱۹ به دست آورند.

فارغ‌التحصیلان دانشگاه MIT در کمپانی‌های برتری مانند گوگل، آمازون و اپل مشغول به کار می‌شوند.

حضور دانشگاه‌های ایرانی در لیست ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان

همچنین اسم چندین دانشگاه ایرانی نیز در لیست برترین دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۱۸ وجود دارد که از میان آنها می‌توان به دانشگاه نوشیروانی بابل (رتبه‌بندی ۳۰۱ تا ۳۰)، دانشگاه صنعتی امیر کبیر (رتبه‌بندی ۶۰۱ تا ۸۰۰)، دانشگاه علوم و تحقیقات (رتبه‌بندی ۶۰۱ تا ۸۰۰)، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی (رتبه‌بندی ۶۰۱ تا ۸۰۰)، دانشگاه شریف (رتبه‌بندی ۶۰۱ تا ۸۰۰)، دانشگاه تبریز (رتبه‌بندی ۶۰۱ تا ۸۰۰)، دانشگاه تهران (رتبه‌بندی ۶۰۱ تا ۸۰۰)، دانشگاه علوم پزشکی (رتبه‌بندی ۶۰۱ تا ۸۰۰)، دانشگاه فردوسی مشهد (رتبه‌بندی ۸۰۱ تا ۱۰۰۰)، دانشگاه گیلان (رتبه‌بندی ۶۰۱ تا ۸۰۰)، دانشگاه اصفهان (رتبه‌بندی ۶۰۱ تا ۸۰۰)، دانشگاه شهید بهشتی (رتبه‌بندی ۶۰۱ تا ۸۰۰) و دانشگاه شیراز (رتبه‌بندی ۶۰۱ تا ۸۰۰) اشاره کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا