مشهد

تا زمانی که اقتصاد شهری اصلاح نشود، زندگی شهری ارتقا نمی‌یابد

32

شهردار مشهد گفت: بسیاری از مسایل و مشکلات کلانشهرها رابطه مستقیمی با اقتصاد شهری دارد و تا زمانی که اقتصاد شهری اصلاح و ترمیم نشود نباید انتظار داشت توسعه و ارتقای زندگی شهری به معنای واقعی آن صورت گیرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، سید صولت مرتضوی در همایش مدیران ارشد و روسای شعب بانک شهر در محل هتل پارس این شهر افزود: ظرفیت و جایگاه ویژه بانک شهر، یک امتیاز ارزشمند در رسیدن به شاخص‌های توسعه عمرانی و اجتماعی است و این جایگاه به قدری در شهرها ممتاز شده که دامنه فعالیت آن از مباحث عمرانی و اقتصادی شهر گرفته تا فرآیند خرید شهروندان را می‌تواند پوشش دهد.
وی بیان کرد: موضوع اقتصاد مقاومتی امروز به جد در کشور ما مطرح است و مورد توجه تمام صاحبنظران علم اقتصاد است، متون این مبحث توسط نخبگان کشورمان پس از طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تائید رهبر معظم انقلاب رسید و به دولت ابلاغ گردید.
وی ادامه داد: این مهم تقریبا اگر چه تبدیل به یک شعار ملی و گفتمان عمومی شده ولی در مقام عمل و اجرا متاسفانه با مشکلاتی مواجه شده است، مهم‌ترین تعریف مقام معظم رهبری از اقتصاد درون‌زا این است که این مقوله همانند پرنده‌ای با قوای جسمانی مطلوب که پرواز می‌کند و از قلل مرتفع می‌گذرد ولی همواره چشم تیزبین او اطراف را رصد می‌کند.
شهردار مشهد خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد یک خطای فاحش و استراتژیک برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی را در کشور مرتکب شده‌ایم، آن هم بر عکس عمل کردن آن است به صورتی که نگاه به بیرون در رابطه با اقتصاد جدی گرفته نشده است و این موضوع در علم اقتصاد یک خطای فاحش محسوب می‌شود.
مرتضوی ادامه داد: با رعایت اصول و مولفه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی می‌توان خروجی رونق اقتصادی را در کشور مشاهده کرد که این امر نیازمند نگاه فرابخشی دارد.
وی گفت: هدفمند کردن یارانه‌ها به مفهوم واقعی، مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز، نظارت بر واردات کالا و گمرکات و ساماندهی نظام جامع تامین اجتماعی و مولفه‌های مربوطه به طرح تحول معنا می‌بخشد، متاسفانه موضوع اقتصاد ملی را با سیاست بین‌الملل گره زده‌ایم که به نظر می‌رسد نتوانسته‌ایم به حداقل سیاست‌ها و منویات مد نظر مقام معظم رهبری نزدیک شویم.
شهردار مشهد در ادامه افزود: برخی از دوستان ناآگاه در این میان همواره بر شیپور مشکلات اقتصادی با مذاکرات ایران و کشورهای 5+1 دمیدند و وقتی که آنها به این نتیجه رسیدند که در مذاکرات هسته‌ای خود به نتیجه قطعی خواهند رسید و پاشنه آشیل ایران را در اقتصاد دیدند طرحی نو را رو کردند.
مرتضوی یادآور شد: در این طرح نو با همکاری بخشی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت، اساسا تولید و صادر کردن نفت را مقرون به صرفه نکردند تا نفت ایران از 126 دلار به 46 دلار برسد و ایران با کاهش شدید درآمدها و ایجاد مشکل در تامین منابع رو به‌رو شود.
وی افزود: باید سیاست‌های خود را طوری طراحی کنیم که با اتکا به تولیدات داخلی حرکت کنیم چرا که هیچ کشوری مخصوصا کشورهای اروپایی خواستار توسعه دیگر کشورها نیستند بلکه تنها به منافعشان کشور خودشان فکر می‌کنند.
شهردار مشهد در ادامه گفت: یکی از مهم‌ترین موسساتی که می‌تواند به اقتصاد مقاومتی کمک کند و ایران را به سمت و سوی اهداف اقتصادی رهنمون کند بانک‌ها هستند که باید با اعتماد سازی، سرمایه‌گذاری و تضمین منابع سرمایه‌گذاری همواره بتوانند منابع داخلی را جذب کنند و از نفوذ و رسوخ منابع داخلی به سایر کشورها به شکل جدی جلوگیری کنند.
مرتضوی خاطرنشان کرد: خروج از رکود و مهار تورم دو موضوع مهم در دستور کار اقتصاد کشور قرار دارد، البته دولت در مهار تورم تقریبا توفیقات خوبی را در دو سال اخیر کسب کرده و بنا به گزارشات مرکز آمار ایران و بانک مرکزی تورم کشور به 14 درصد رسیده است.
وی ادامه داد: متاسفانه صاحبنظران بر این باور هستند که نرخ بیکاری به شدت افزایش پیدا می‌کند، آمارها در این خصوص نشان می‌دهد که در سال 93 نسبت به سال 92 حدود 6 درصد افزایش نرخ بیکاری داشته‌ایم ضمن اینکه باید مباحث اقتصادی را به سمتی برد که سبب رونق در کشور شود چرا که رونق سبب تعادل می‌شود و بانک‌ها باید به سمت و سوی ارائه تسهیلات به منظور احداث زیرساخت‌ها بروند.
شهردار مشهد اضافه کرد: امیدوار هستیم هر چه زودتر توافقات بانک شهر و شهرداری در خصوص حمل و نقل عمومی و ریلی در حوزه توسعه و زیرساخت به مرحله اجرا در آید و باید اذعان داشت که بانک‌شهر و شهرداری برای رسیدن به نقطه ایده‌آلی که متضمن رفاه اجتماعی شهر باشد، نیاز دارند که همراه هم به سمت هوشمندسازی و چابک‌سازی گام بردارند.
مرتضوی گفت: تعاملات مالی بانک شهر با شهرداری‌ها یکی از نکات موفقیت و پیشرفت این بانک بوده است.
وی تصریح کرد: بسیاری از مسایل و مشکلات کلانشهرها رابطه مستقیمی با اقتصاد شهری دارد و تا زمانی که اقتصاد شهری اصلاح و ترمیم نشود نباید انتظار داشت توسعه و ارتقای زندگی شهری به معنای واقعی آن صورت گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + پنج =

دکمه بازگشت به بالا