مشهد قدیم

تعدادی از جاهای دیدنی مشهد

 

در این پست در نظر داریم برخی از جاذبه های گردشگری مشهد  و جاهای دیدنی مشهد که کمتر می شناسید را به شما معرفی می کنیم.

پاکسازی-غار-مزدوران

غارمزدوران :

این غار در دو کیلومتری شرق قریه «مزدوران» شهر مشهد و در ارتفاعات «چاهک» و «شورلق» واقع شده است. قدمت این غار به هزاره دوم پیش از میلاد می‌رسد و با شماره ۶۵۲ در ردیف آثار تاریخی به ثبت رسیده است. غار مزدوران در ۹۵ کیلومتری جاده مشهد – سرخس و در ۳ کیلومتری مزدوران واقع است. دهانه غار در میان تخته سنگی رو به مشرق قرار دارد.

غار دره آل :

غاره دره آل مکانی است با دهانه بزرگ و دیدنی و دیوارهای مرتفع و بلند که چشمه ای در مجاورت آن قرار دارد. این غار در ۴۵ کیلومتری شمال شرق مشهد در مسیر راه کلات نادری واقع شده است. غار روستای آل از دیدنی های این روستا است و در ابتدای جاده دره آل پس از روستاهای اندروخ و کارده قرار دارد . مسیر جاده مشهد تا روستای آل اسفالت است .

هفت-حوض-۱

دره هفت حوض :

دره هفت حوض در موقعیت جغرافیایی N361115 E593329 در استان خراسان رضوی واقع است. هفت حوض» منطقه ای است شامل صخره مانند ها و سنگ های صاف و صیقلی ، ۷ حوضچه طبیعی زیبا و طبیعتی بکر و زیبا بعد از عبور از ۷ حوضچه است.بعضی از ۷حوضچه ای که در این منطقه در امتداد هم قرار دارند، به اندازه یک استخر کوچک هستند. آب از حوضچه اول به حوضچه بعدی و بعدی می ریزد تا به حوضچه آخر برسد. این پدیده طبیعی حوض ها یا «دولین های» متعدد، بر اثر فرسایش شیمیایی توسط باران های اسیدی در بستریکی از سرشاخه های رودخانه طرق از در ارتفاعات رو به جنوب بینالود شگل گرفته است.

زشک-۵

روستای زشک :

زشک در لغت برگرفته از زو اشک به معنای چشمه های جوشان است. وجود چشمه سارهای متعدد و منحصر به فرد این روستا را به یکی از دیدنی ترین مکانها در خراسان تبدیل کرده است. در مسیر رودخانه اگر پیش بروید خواهید دید در مکانی رودخانه کاملاً خشک است در حالی که چند صد متر پایین تر آب فراوانی از دل زمین بیرون می جوشد و به خاطر این ویژگی است که زشک به چشمه های جوشان معروف شده است.
این روستا در شهر شاندیز قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱۷۱ نفر (۵۳۵خانوار) بوده‌است. در تابستان جمعیت این روستا افزایش یافته و به حدود ۸۰۰۰ نفر می رسد.

تپه باژ :

روستای پاز یا پاژ یا فاز یا باژ نام روستایی است در حدود ۲۰ کیلومتری جاده مشهد به کلات .

این روستا در واقع زادگاه ابوالقاسم فردوسی؛ بزرگ شاعر حماسه سرای ایران نیز است. در واقع روستای باژ روی تپه باستانی قرار گرفته که آثار و بقایای این تپه در ۳ قسمت مجزا قابل مشاهده است.

هندل

غار هندل آباد :

هندل آباد در فاصله ۴۰ کیلومتری شمالغرب مشهد و در منطقه تبادکان قرار دارد. این غار به اوله هم شناخته می شود. دهانه کوچک و مستطیل شکل غار نیز در فاصله ۱۲ کیلومتری شمالغرب روستا رو به جنوب قرار گرفته است. فاصله روستا تا غار معادل با دو ساعت راه‌پیمایی است. دهانه غار، بسیار کوچک و به شکل مربعی به سمت جنوب قرار گرفته است.

چشمه گراب :

این چشمه دارای آب معدنی با خواص درمانی فراوان می‌باشند. آب این چشمه از دسته آب‌های کلروره سدیک آهن‌دار و هیپوترمال با باقی‌مانده خشک زیاد و اسیدیته زیاد می‌باشد. وجود املاح کلر و سولفات فراوان و نیز ترکیبات به حد اشباع در آب نشان‌دهنده ارتباط آب با منابع غنی زیرزمینی از این مواد می‌باشد. این نوع ترکیبات بیش‌تر در زمین‌های دوره تریاس در دریاها باقی مانده‌اند. این نوع آب‌ها افزاینده ادرار (مُدِر)‌اند، و در نتیجه به دفع مواد زاید کمک می‌کنند. ازدیاد ترشحات بزاق، معده، صفرا و پانکراس (لوزالمعده) از دیگر خاصیت‌های درمانی این آب‌ها است. هم‌چنین این آب‌ها در درمان بیماری‌های مفصلی سودمندند.

دریاچه بزنگان :

دریاچه بزنگان در موقعیت جغرافیایی E6029 N3618 در استان خراسان رضوی واقع است. این دریاچه در بلندی‎هاى کپه‎داغ و در ۱۳۰ کیلومترى جاده مشهد – سرخس قرار دارد. مساحت این دریاچه آب شیرین، حدود ۸۰ هکتار است. دریاچه بزنگان تنها ابگیر طبیعی می باشد که در استان خراسان وجود دارد . این دریاچه حدود هشتاد هکتار وسعت وعمق ان حد اکثر دوازده مترو حد اقل نه متر می باشد و در جنوب رشته کوههای هزار مسجد در فاصله حدود یکصدوسی کیلومتری جاده مشهد به سمت سرخس قرار دارد.آب این دریاچه از بارندگی های سالانه و چشمه های کوچک حاشیه و کف دریاچه تامین می شود و تاکنون ۳۳ گونه فیتو پلانکتون جلبکی در دریاچه بزنگان شناسایی شده است

روستای کنگ :

روستای کنگ در دامنه کوه های بینالود و در قسمت جنوبی این رشته کوه به فاصله ۲۲ کیلومتری شمال غربی واقع شده است . کنگ با داشتن چشم اندازهای کوهستانی، چشمه سارها و اشجار گوناگون بر دامنه کوهپایه هایی زیبا، همواره مورد توجه کوهنوردان بوده است

شاهنامه

باغ شاهنامه :

باغ شاهنامه مجموعه ای است به وسعت ۳ هکتار در انتهای توس ۳۳ (بلوار توس مشهد) که به همّت آقای سیّد حسن موسوی ساخته شده و در ساخت و تزئین آن از معماری و هنر اصیل ایرانی بهره گرفته شده است. فضاهای پیش بینی شده در آن عبارتند از سالن اجتماعات، غذاخوری، نگارخانه، پارک بازی کودکان، فضای آبی، آلاچیقها، سیاه چادرها، اوبۀ ترکمن ؛ اجرای مراسمات نمایش نقالی و شاهنامه خوانی ؛ نمایشگاه اقوام مختلف و در کل این باغ محلی خواهد بودبرای یاداوری میراث کهن دیار ایران زمین و مکانی برای احیای هنرهای اصیل و قدیمی این مرزوبوم که در حال فراموشی اند.

دریاچه چشمه سبز :

دریاچه چشمه سبز از جاذبه‌های گردشگری استان خراسان رضوی است که در حدود ۲۰ کیلومتری روستای بزرگ گلمکان و ۵۰ کیلومتری غرب شهر مشهد در یکی از بلندترین نقاط رشته کوه‌ بینالود قرار دارد.

این دریاچه کوهستانی که در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده، ۱۵ هکتار مساحت دارد و از آب آن برای آبیاری باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود.

قلعه نو دهسرخ :

در بالاترین نقطه مشرف به روستای دهسرخ بقایای قلعه‌ای کهن موسوم به «قلعه نو» به چشم می‌خورد که با خشت و گل و لاشه سنگ برآمده و حصارهای اولیه آن به پنج متر می‌‌رسید. آنچه از معماری بنا برجای مانده، نشان می‌‌دهد شش برج دایره‌‌ای شکل بر پیرامون قلعه به صورت دو اشکوبه وجود داشته و گویا ورودی آن از ضلع شمالی و میان برج وسط بارو بوده است. در قرون و سده‌های پیشین در فضای داخلی قلعه اتاق‌های مسکونی پیرامون یک فضای مرکزی ایجاد شده بود که امروز همه آن‌ها به آوار تبدیل شده است. قراین معماری انتساب این اثر را به دوره صفویه نشان می‌دهد. دهسرخ در ۳۴ کیلومتری مشهد واقع است.

۳۰۶-۷۶۸x496

آتشکده سنگبر :

چهار طاقی سنگبر مربوط به دوره تیموریان است و در شهرستان مشهد، بخش مرکزی، روستای سنگبر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۰۱۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا