خراسان

توسعه بازرگانی، گام بعدی در مدیریت کشاورزی استان

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تمرکز ما در سال ۹۵ بیشتر بر روی آب بوده است اما امروز توسعه بازرگانی نیز برای ما امری مهم محسوب می‌شود.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان مجتبی مزروعی امروز در گردهمایی معاونین برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان کشاوری اظهارکرد: بنده به عنوان یک کشاورز، تولیدکننده و یک کارمند جا دارد از تلاش‌ها، زحمات و اقدامات ارزنده‌ای که در دولت تدبیر و امید صورت گرفته تشکر کنم؛ حقیقتا رویکرد دولت در ۴ ساله گذشته نسبت به بخش کشاورزی در طول تاریخ کم سابقه بوده است.
وی ادامه داد: از زمانی که پای بیگانگان به کشورمان باز شده یعنی در دوره بعد از نادرشاه عمدتا سعی بر این بوده که بخش کشاورزی که شامل توده مردم است، ضعیف نگه داشته شود و هر زمانی که دولت کمکی به این بخش کرده، به شدت با آن برخورد شده است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه اما در طول تاریخ در دوران حکومت اصلاحات بخش کشاورزی رونق گرفت، عنوان کرد: وقتی بخش‌ کشاورزی که شامل توده مردم است، ضعیف و فقیر باشد، قاعدتا از آن توده نخبه و انسان‌های بزرگ بیرون نخواهد آمد؛ لذا کاری که در دولت تدبیر و امید علی‌رغم همه محدودیت‌های مالی صورت گرفت، ارزشمند است.
وی با بیان اینکه در موج مهاجرت از روستا به شهر در استان خراسان میزان مهاجرت بیش از دو برابر میانگین کشوری صورت گرفت، بیان کرد: وقتی که میزان مهاجرت از سال ۶۰ تا ۹۵ را ملاحظه می‌کنیم، می‌بینیم در مقاطعی که دولت‌ها به بخش کشاورزی توجه کردند، آهنگ مهاجرت کند شده است و زمانی که بخش کشاورزی ضعیف بوده، با موج مهاجرت روبه‌رو شدیم.
رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: آمار مهاجرت بیشتر از شهرستان‌ها و مناطقی بوده که الگو کشت آنها منطبق بر شرایط اقلیمی بوده است.
 مزروعی با اشاره به اینکه کشت ما محصولات باغی است و درآمد بهتر و بیشتری دارد، تصریح کرد: میزان مهاجرت از این مکان‌ها کمتر است. همچنین از میزان بیکاری در این شهرستان‌ها کاسته شده و بزهکاری‌های اجتماعی در ‌آنجا کمتر شکل گرفته است. برای مثال خلیل‌آباد با ۴ درصد بیکاری روبه‌رو است.
 وی با بیان اینکه در استان به غیر از شهر مشهد عمدتا اقتصاد ما بر بخش کشاورزی مبتنی است، بیان کرد: در دهه‌های گذشته در دوران اصلاحات اولویت در بخش کشاورزی بود اما در دولت نهم و دهم اولویت اول را به گردشگری و اولویت‌های بعدی به خدمات، صنعت و معدن و سپس بخش کشاورزی اختصاص دادند. 
رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه گردشگری خاص مشهد است و ۷۲ درصد از صنعت در مشهد قرار گرفته است، اظهار کرد: از طرفی در شعاع ۱۰۰ کیلومتر زمین‌‌های اطراف مشهد به فروش رسیده و از طرف دیگر بورس زمین، ساخت و ساز، موسسات مالی و اعتباری، پایین بودن میزان درآمد و بالا رفتن هزینه‌های تولید مشکل‌ساز بود.
وی ادامه داد: درآمد پایین کشاورزان و دامداری زراعی، باغداری و هزینه‌های بالا باعث شده که بسیاری از تولیدکنندگان ما باغ‌های خود را بفروشند و به مشهد مهاجرت کنند. دقیقا در یک فاصله ۸ ساله، ۳۳۰۰ روستای ما خالی شد و جمعیت حاشیه شهر مشهد از ۶۰۰۰ به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسید.
مزروعی با بیان اینکه بخش کشاورزی در شرایط خاصی قرار دارد و  همه باید زحمت بکشند تا این سبک سنتی را به سمت مدرن شدن سوق دهند، بیان کرد: با وجود ۱۰ هزار و ۶۰۰ چاه عمیق و ۶۸۰۰ رشته قنات و حدود ۴۰۰۰ چشمه که در استان ما وجود دارد، باز هم با بحران آب مواجه هستیم. 
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خراسان رضوی ادامه داد: میزان منابع آبی و سفره‌های ما به شدت در حال افت است ولی در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است. ما ۷٫۲ میلیون تن تولیدات زراعی و باغی در استان داریم. 
وی افزود: همچنین دامی که ۸۰۰۰ تومان بوده، تا ۱۴ هزار تومان از تولیدکننده خریداری کردیم و به دلیل کاهش جمعیت دامی در سال ۸۹-۹۲ نه تنها حرفه دامپروری صرفه اقتصادی نداشت، متاسفانه در آن زمان نیز استانداری‌های دستور ممنوعیت خروج دام را از استان صادر کرد. در حالی که ما یک استان صادر کننده دام در نقاط کشور بودیم و همه این‌ها به  صنعت دامپروری صدمات زیادی زد.
مزروعی با بیان اینکه همچنین در بخش آب و خاک در برنامه پنجم ۳۴٫۶ درصد اعتبارات تملک دارایی را به بخش آب وزارت نیرو قرار دادیم، گفت: عمده این پول تامین آب شرب مشهد شد و آنچه که به کل بخش کشاورزی تعلق گرفته ۷٫۸ درصد بوده است و آنچه که آب را به بخش کشاورزی می‌رساند، یک درصد است. من بارها در جلساتی اعلام کردم که برای بیش از ۸۰ درصد آب یک درصد اعتبار در نظر گرفته شده و برای کمتر از ۵ درصد ۳۴٫۶  درصد اعتبار لحاظ کردیم.
رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: امروز این رویکرد در استان تغییر کرده است و مسئولان استان که قبلا اعلام می‌کردند که باید از بخش کشاورزی کم کنیم و باید به صنعت قرار دهیم، به این علم دست یافتند که ما در بخش کشاورزی باید ارتقا و بهره‌وری داشته باشیم و حق جابه‌جایی سهم آب بخش را نداریم. 
وی با بیان اینکه همچنین امروزه جایگاه بخش کشاورزی در سطح استان چه از نظر علمی و فنی و چه از نظر اقتصادی جایگاه والایی دارد و ۲۳٫۴ درصد اشتغال و ۱۵٫۴ درصد ارزش افزوده بخش را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: ما در دورانی دغدغه شیر داشتیم اما امروزه این مشکل رفع شده است و کارخانجات شیر به دنبال دامداران هستند تا با آن‌ها قراردادهای طولانی مدت بنویسند.
مزروعی با بیان اینکه همچنین در بخش توسعه کشت گلخانه‌ای علی‌رغم همه محدودیت‌هایی که بوده باز هم در این زمینه از ۱۸۰ هکتار به ۲۴۰ هکتار ارتقا پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: تمرکز ما در سال ۹۵ بیشتر بر روی آب بوده است. امروزه توسعه بازرگانی نیز برای ما امری مهم محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: در سنوات گذشته جمعیت دام سبک ما به شدت کاهش یافت و  ۳۶ درصد درآمد از بخش کشاورزی به فعالیت‌های دامپروری اختصاص یافته بود. همچنین ما تولیدکننده اول گوشت قرمز هستیم و ۱۳٫۴ درصد گوشت قرمز استان را تولید می‌‌کنیم و ۷۸ درصد گوشت قرمز ما از دام سبک کسب می‌شود. امروزه دام سبک شرایط خوبی را برای ما رقم زده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =

دکمه بازگشت به بالا