مشهد

حداقل از دو ماسک استفاده کنید/ افزایش ابتلاهای خانوادگی به امیکرون

رئیس بخش اورژانس عدالتیان بیمارستان امام رضا(ع) مشهد با بیان اینکه مردم هرچه کمتر در اجتماع و مراکز شلوغ حضور پیدا کنند بهتر است، گفت: در این شرایط حداقل از دو ماسک استفاده شود. 

امیرمسعود هاشمیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه تعداد بیماران سرپایی نسبت به هفته گذشته رشد تصاعدی داشته است و نسبت به هفته قبل آن تقریبا دو-سه برابر شده است، اظهار کرد: تعداد بیماران بستری رو به افزایش است اما همچنان تعداد بیماران سرپایی بیشتر از بیماران بستری است.

رئیس بخش اورژانس عدالتیان بیمارستان امام رضا(ع) مشهد افزود: اواخر بهمن‌ماه به اوج پیک ششم خواهیم رسید. تصور بر این بود افرادی که سه دوز واکسن را کامل  دریافت کردند دیگر به اومیکرون مبتلا یا بستری نمی‌شوند اما این گونه نیست. ممکن است واکسیناسیون در کاهش شدت بیماری تاثیری داشته باشد اما اینکه بگوییم واکسیناسیون باعث مبتلا نشدن می‌شود، اشتباه است چون افراد زیادی هستند که سه دوز واکسن را دریافت کردند اما به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی مبتلا و بستری شدند.

وی با بیان اینکه قدرت انتشار اومیکرون نسبت به دلتا خیلی بیشتر است، عنوان کرد:  افراد بسیار سریع مبتلا می‌شوند و اگر کوچک‌ترین تماس غیر محافظت‌شده‌ای داشته باشند باعث ابتلای فرد غیر ایمن می‌شود.

 هاشمیان تاکید کرد: مهم‌ترین علائم اومیکرون، مواردی مشابه آنفلوآنزار و سرماخوردگی شدید است. بعضی افراد ممکن است بسته به سیستم ایمنی بدنشان علائم  ضعیف‌تر مشابه آبریزش، گلودرد و سوزش مخاط‌ها داشته باشند به اشتباه می‌گویند سرما خوردگی ساده است اما برخی دچار تب بالا و بدن‌درد، سردرد وتهوع می‌شوند که همانند آنفلوآنزا یا همان دلتا است.
 
رئیس بخش اورژانس عدالتیان بیمارستان امام رضا(ع) مشهد با اشاره به اینکه افرادی که اصلا واکسن دریافت نکرده‌اند تعدادشان کم است، تصریح کرد: درگیری و بستری شدن افرادی که سه دوز واکسن را دریافت نکرده‌اند، نسبت به کسانی که سه دوز را کامل دریافت کردند طبیعتا بیشتر است.

وی افزود: قدرت انتقال اومیکرون زیاد است. اگر در دلتا افراد با لود ویروس بیشتری مبتلا می‌شدند، اما در اومیکرون با لود ویروس کمتری مبتلا می‌شوند و دوره نهفتگی آن کوتاه‌تر از دلتا است. 

هاشمیان با اشاره به اینکه ابتلاهای خانوادگی به امیکرون بسیار زیاد است، گفت: زمانی که فرد کوچک‌ترین علائمی پیدا می‌کند علامت‌دار می‌شود و طی این زمان کوتاه با هر فرد دیگری ارتباط داشته باشد آن افراد هم مبتلا خواهند شد.

رئیس بخش اورژانس عدالتیان بیمارستان امام رضا(ع) مشهد با بیان اینکه اوج ابتلا به اومیکرون در اواخر بهمن خواهد بود،، عنوان کرد: برای اعمال محدودیت‌‍‌ها مقامات بالاتر تصمیم‌گیرنده هستند. زمانی که رستوران‌ها، سالن‌های ورزشی و… به فعالیت خود ادامه می‌دهند طبیعتا قدرت سرایت  اومیکرون بالاست.

وی تاکید کرد: مردم هرچه کمتر در اجتماع و مراکز شلوغ حضور پیدا کنند بهتر است. در این شرایط حداقل از دو ماسک استفاده شود. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 13 =

دکمه بازگشت به بالا