مشهد

حمله هولناک اُمیکرون به مشهد

۳۸۰۰ نفر در محدوده زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ۲۴ ساعت گذشته به کرونا مبتلا شده اند و نتیجه ۶۰ درصد آزمایش‌ها مثبت است.

 شهرآرانیوز؛ درحالی که از سال ۱۳۹۹ سامانه «ماسک» براساس آمار وزارت بهداشت وظیفه اعلام رنگ بندی شهر‌ها را به عهده داشت، وزارت بهداشت از دیروز به دلیل وحدت رویه در اعلام رنگ بندی شهر‌های کشور، خودش این مسئولیت را به عهده گرفته است و حالا براساس اعلام روابط عمومی این وزارتخانه، تعداد شهر‌های قرمز به دلیل بالارفتن تصاعدی آمار مبتلایان و بستری‌ها به شکل عجیبی درحال افزایش است و ۱۲۰ شهر کشور در وضعیت قرمز هستند، درحالی که تا سه روز پیش و براساس اعلام آخرین رنگ بندی فقط ۷۷ شهر در این وضعیت قرار داشتند.

اوضاع در مشهد و استان هم اصلا مساعد نیست و آمار مبتلایان به شدت افزایشی است و آن طور که دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرده، ۳۸۰۰ مبتلا به کرونا دیروز در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد شناسایی شده اند.

آمار مبتلایان تصاعدی بالا می‌رود

محمد پهلوان کاشی، مسئول کمیته رسانه و اطلاع رسانی کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با اشاره به افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا در محدوده زیرپوشش این دانشگاه، گفت: دیروز ۳۸۰۰ بیمار کرونایی در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد شناسایی و ۷۷۰ بیمار مبتلا به این ویروس در بیمارستان‌ها بستری شده اند. همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۳۱۱ بیمار جدید به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان‌ها بستری شده اند.

بیشتر آزمایش‌های مثبت امیکرون است

۶۰ درصد آزمایش‌های کرونا مثبت می‌شود. این خبر را سعید جامه دار، مسئول فنی آزمایشگاه مرجع کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اعلام کرد و گفت: روزانه ۱۴۰۰ آزمایش کرونا به این آزمایشگاه ارجاع می‌شود که نتیجه ۶۰ درصد از نمونه‌ها مثبت است. روند مثبت شدن نتیجه آزمایش‌های کرونا صعودی است و سویه امیکرون نیز در نمونه‌ها کاملا غالب است.

رشد ۳۰ درصدی مراجعه به بیمارستان اکبر

آن طور که از شواهد پیداست، امیکرون بیش از هر گروه و قشر دیگری کودکان را هدف قرار داده است و مراجعان مشکوک به ابتلا به این سویه جدید در بیمارستان اکبر ۳۰ درصد افزایش داشته اند.

رئیس بیمارستان اکبر با بیان اینکه بر اساس مطالعه انجام شده ویروس امیکرون ۷۰ برابر بیشتر از سویه دلتا در راه‌های هوایی تکثیر می‌شود، گفت: امیکرون علاقه بیشتری به التهاب ریه‌ها در کودکان دارد و به دلیل باریک تربودن راه‌های هوای کودکان و تکامل کمتر در صورت ابتلا به امیکرون، با سهولت بیشتری توسط مخاط تنگ و مسدود و باعث خس خس سینه و خروسک می‌شود.

دکتر سیدعلی جعفری ادامه داد: میزان مراجعه بیماران به این مرکز از زمان شیوع امیکرون ۳۰ درصد افزایش داشته است و در این راستا دانشگاه علوم پزشکی مشهد و به تبع بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر از آمادگی لازم برای مقابله با این ویروس برخوردار است.

یک اظهار نظر جنجالی!

این در حالی است که اظهارنظر اخیر وزیر آموزش وپرورش درباره مبتلانشدن دانش آموزان به کرونای امیکرون موجی از انتقادات را در پی داشت. یوسف نوری در حاشیه مراسم افتتاح دبیرستان طبرستان نوشهر مدعی شد که سویه امیکرون خطر جدی برای دانش آموزان ندارد و با بررسی‌هایی که انجام شد، دنیا با همین سویه روبه روست و هیچ گاه مدارس را تعطیل نکرده اند.

دکتر علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، یکی از کسانی بود که به این اظهارنظر وزیر واکنش نشان داد و گفت: این اظهارنظر آقای وزیر بسیار غیرعلمی و غیرحرفه‌ای است.

وزیر آموزش وپرورش درحالی مدعی شده است که امیکرون برای دانش آموزان خطری ندارد که طبق صحبت‌های کارشناسان بهداشتی و وزارت بهداشت، آمار مبتلایان در کودکان به دلیل واکسینه نشدن زیاد است و فقط در یک مورد آمار مراجعان کودک مشکوک به کرونا در بیمارستان اکبر ۳۰ درصد افزایش داشته است.

مدیریت هوشمند تخت‌های کرونایی

هم زمان با افزایش میزان بستری‌های کرونایی در مشهد، طرح مدیریت هوشمند تخت‌های بستری بیماران مبتلا به کرونا اجرا شد. جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ضریب اشغال تخت مراکز درمانی به صورت ۲۴ ساعته پایش می‌شود، تصریح کرد: بر اساس این برنامه، از ایجاد ازدحام و بروز بار اضافی به یک بیمارستان جلوگیری و بیماران به تناسب تخت‌های بستری و ظرفیت و امکانات زیرساختی در بیمارستان‌ها توزیع می‌شوند و بر اساس تفاهم نامه امضاشده در صورت نیاز از ظرفیت بیمارستان‌های غیردانشگاهی نیز استفاده می‌شود.

ایوب توکلیان ادامه داد: نوسازی و تأمین تجهیزات پزشکی به خصوص دستگاه سی تی اسکن در بیمارستان‌ها در دستورکار قرار دارد و بیمارستان‌های قائم (عج) و امام رضا (ع) در ارائه خدمات به بیماران مشکلی ندارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 11 =

دکمه بازگشت به بالا