مشهد

خوش‌گذرانی در خیابان غذای مشهد

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه استقبال مردم از خیابان غذا فراتر از حد انتظار ما بوده است، خاطر نشان کرد: اصلا تصور نمی‌کردیم که مردم ما در شهر مشهد تا این حد به چنین فضایی علاقه و نیاز داشته‌ باشند.

احسان اصولی در گفت‌وگو با ایسنا در حاشیه بازدید از رویداد خیابان غذا اظهار کرد: یکی از نیازهایی که جامعه امروز به آن محتاج است و در سبد نیازمندی‌های شهروندان قرار دارد و برای تامین آن باید راهی را پیدا کنند، بحث نشاط اجتماعی، تنوع و برنامه‌هایی است که بتواند انبساط خاطر و انبساط ذهنی را برای مردم و جامعه بوجود آورد.

وی افزود: فضای امروز شهرها در دنیای فراگیر ارتباطات و فضای مجازی به گونه‌ای است که جوانان می‌توانند به سهل‌ترین شکل ممکن  با دنیا ارتباط برقرار کنند و با نمونه‌های مختلف تجربه‌های موفق در سطح دنیا آشنا شوند که این امر یک‌سری نیازهایی را درآن‌ها بوجود می‌آورد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه در صد سال پیش این نوع خیابان‌کشی‌ها و خدمات شهری نیاز درجه یک نبوده و امروز ما آنها را به عنوان یک نیاز و ضرورت شهرهای خودمان تعریف می‌کنیم، تصریح کرد: در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی هم امروز با پیشرفت، اتفاقات، نوآوری‌ها و تغییراتی که بوجود آمده، نیازهایی را در شهر ایجاد کرده است، برهمین اساس و سختی‌ها و گرفتاری‌هایی که در زندگی روزمره شهری داریم و خانواده‌ها فرصت درکنارهم قرار گرفتن را ندارند، این طرح و ایده را همکاران ما در مجموعه مدیریت شهری، شورا و کمیسیون فرهنگی مطرح و دنبال کردند.

وی ادامه داد: خیابان غذا تاکنون بیش از ۶۰ هزار نفر بازدید کننده داشته است. در اینجا جوی دوستانه، پر از مهر و محبت و همگرایی و در کنار هم بودن خانواده‌ها را می‌بینیم، یکی از معضلاتی که امروز خانواده‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، دوری خانواده‌ها از یکدیگر،عدم همراهی و دوری نوجوانان از خانواده است.

اصولی با بیان اینکه « در رویداد خیابان غذا از هر قشر، سن، طبقه‌ی اجتماعی، جایگاه و صنفی شرکت کرده‌اند و اتفاق فراگیری شده است»، گفت: یکی دیگر از مسائلی که خانواده‌ها با آن درگیر هستند بحث اعتیادآور فضای مجازی است، من درخیابان غذا جوان و یا آقا و خانمی را ندیدم که موبایل بدست در شبکه اجتماعی‌ باشد، اگر هم گوشی در دست افراد است با آن عکس سلفی می‌گیرند و این خاطره را ثبت می‌کنند. این اتفاق خاص و خوبی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه «رویداد خیابان غذا  اولین تجربه ما در مشهد بوده  ونواقص و اشکالاتی داشته است»، عنوان کرد: بعد از این رویداد بررسی جدی خواهیم کرد. قطعا سعی می‌کنیم نواقص کار برطرف شود و یک برنامه افکارسنجی و نیازسنجی دقیق در فضاهای آینده داشته باشیم.

اصولی تصریح کرد: ما ماه رمضان را درپیش داریم که با فصل گرما و تعطیلات روبرو است و می‌توانیم همین فضا را در آن ماه داشته باشیم تا خانواده‌ها افطار تا سحر را درکنار هم باشند. با همان فرهنگ ایرانی اسلامی و بومی خودمان در مشهد برنامه‌هایی را شکل دهیم و شاکله‌ی هویتی این رویداد مدنظر باشد و بیشتر تقویت شود، شاید این کار چون تجربه‌ی اول بوده مشکلاتی داشته و اگر بخواهم نقدی براین کار داشته باشم، این نقد در خصوص تقویت هویت خصوصا تقویت هویت شهر خودمان است، هویت تاریخی و ظرفیت گذشته باید بیشتر می‌شد.

وی افزود: مشهد در بحث غذا و اشربه، سرآمد بسیاری از شهرها و حتی کشورهاست، اندکی تکیه برآن هویت‌ها می‌تواند مفید باشد و این تغییر را در برنامه‌های بعدی باید داشته باشیم و از دوستانمان در شهرداری مطالبه کنیم زمانی که یک زائر وارد این شهر می‌شود با فرهنگ بومی ما در کنار بازدید از این رویدادها  آشنا شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: باید به این موارد بیشتر بپردازیم، در مجموع اتفاق بسیار خوبی است واستقبال مردم بیان‌گر این مسئله است. باید بحث‌های هویت‌بخش را تقویت می‌کنیم.

وی ضمن ابراز امیدواری از اقداماتی که در مدیریت شهری از آغازین روزهای سال ۹۷ انجام شده ادامه داد: همانطور که همه‌ی ما در ذهن داریم شعار شورای پنجم شهر مشهد بحث تغییر بوده، تغییری که مردم به آن استقبال بی‌سابقه‌ای را نشان دادند که درطی چهار دوره قبل از انتخابات شورای پنجم این اعداد و این سطح از مشارکت را در انتخابات شورا نمی‌بینیم.این رای بی‌سابقه مردم نشان می‌دهد که در کف و درون جامعه نیازی وجود دارد.

اصولی ادامه داد: ما شعار محوری نشاط را دادیم، نشاط در واقع همان نیازی است که در جامعه وجود دارد. درجامعه ما که شرایط، فرهنگ ایرانی اسلامی و ویژگی‌های خاص خودش را دارد نشاط هم در قالب‌هایی تعریف شده و بستر آن کاملا برای ارائه به مردم فراهم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − یک =

دکمه بازگشت به بالا