مشهد

دختران نوجوان مشهدی میهمان روزهای آبرنگی بوستان ریحانه

خبرگزاری فارس: دختران نوجوان مشهدی میهمان روزهای آبرنگی بوستان ریحانه

تور یک‌روزه «روزهای آبرنگی» تور شاد و هدفمند مخصوص دختران نوجوان شهر است که این روزها به همت فرهنگسرای حجاب در بوستان ریحانه برگزار می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، اردوی یک‌روزه «روزهای آبرنگی» برای اولین بار در بوستان ریحانه مشهد ویژه دختران نوجوان از 23 مرداد تا پایان شهریور در حال برگزاری است؛ کنجکاوی خبرنگاری سبب می‌شود صبح شنبه علی‌رغم سختی بلند شدن از خواب بیرون بزنم و مسافت طولانی منزل تا بوستان ریحانه را طی کنم؛ با خود فکر می‌کنم مگر می‌شود 220 دختر نوجوان صبح به این زودی برای اردو آمده باشند.

وقتی به بوستان می‌رسم، گوشی همراه خود را تحویل می‌دهم و با هماهنگی به محل برگزاری اردو راهنمایی می‌شوم. محل برگزاری اردو مکانی در انتهای پارک است و از دور سروصدا و هیاهوی دختران شنیده می‌شود.

بانی اصلی این برنامه فرهنگسرای حجاب و سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری است و مدیر فرهنگسرای حجاب روزهای نوجوانی را آبرنگی می‌داند و در مورد تور روزهای آبرنگی می‌گوید: این افراد از پایگاه‌های تابستانه، کانون‌ها، گروه‌ها و تشکل‌های محلات به‌صورت گروهی در فرهنگسرای حجاب یا سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری ثبت‌نام کرده‌اند و به‌صورت یک‌روزه اردوی خود را برگزار می‌کنند.

بنت‌الهدی جغتایی با بیان اینکه روزانه 170 تا 220 نفر از دختران 11 تا 17 ساله به این اردو می‌آیند، می‌افزاید: در شهر اکثر کارگاه‌ها آموزشی و تئوری است و به همین دلیل بر آن شدیم که اولین مدل عملی اردویی شهر را با فضایی شاد، هیجانی، پر انرژی و خنده حلال در فضایی متفاوت برای دختران نوجوان برگزار کنیم و مسئله و دغدغه اصلی ما اوقات فراغت دختران نوجوان بوده است.

وی با اشاره به اینکه ترکیب بازی‌های هیجانی و داشتن محتوا از ویژگی‌های بارز این اردوهاست، تصریح می‌کند: در مراسم افتتاحیه سرود، ورزش و نرمش و تقسیم گروه‌ها انجام می‌شود و شرکت‌کنندگان به دو گروه کلاه آبی و کلاه قرمز در قالب گروه‌های 14 تا 16 نفره تقسیم می‌شوند.

به سمت بازی‌های مسابقه هدایت می‌شویم؛ دختران نوجوان با شور و انرژی زیادی مراحل را به‌صورت گروهی مسابقه می‌دهند. مرحله اول مرحله‌ای است با نام دو امدادی با میله کوتاه و پس‌ازآن با میله بلند، نکته جالب‌توجه اینجاست که با هر مرحله تلاش هر فرد در قالب گروه مؤثر می‌شود و تنبلی و سستی هر فرد برای گروه امتیاز منفی دارد و همین موجب می‌شود که اکثر افراد برای داشتن گروهی برنده تلاش کنند.

مراحل بعدی توپ برگردان و پنالتی با چشمان بسته است که باز هم شورونشاط مضاعفی به دختران نوجوانی می‌دهد که هیچ‌گاه نمی‌توانند در فضایی امن، انرژی خود را تخلیه کنند.

دختران به مرحله جورچین می‌رسند، جورچین ترکیبی از مفاهیم عفاف و حجاب و تأثیر غیرمستقیم بر دختران و مادران آینده‌ساز کشور است که می‌تواند آموزش غیرمستقیمی به آن‌ها بدهد اما نام مرحله بعد «بنداز و برو» است که یک تاس بزرگ شش‌وجهی را در سطحی صاف می‌اندازند و با تعریف‌هایی که از هر وجه آن بر روی بنر راهنما زده شده است، هر فرد موظف می‌شود کاری مفید و شاد انجام دهد تا گروه خود را به پیروزی برساند.

«جنگ آب» نام دیگری از آیتم‌های شاد اردوی روزهای آبرنگی است که با تعیین فرمانده و سوار شدنش بر دوچرخه، دو نفر از دختران با تفنگ‌های آب‌پاش خود موظف می‌شوند که از او مراقبت کنند که خیس نشود و به مقر فرماندهی برسد و در این بین گروهی برنده می‌شود که کمتر خیس شده باشد.

مسابقه طناب‌کشی هم یکی دیگر از آیتم‌هایی است که انرژی و شور و هیجان زیادی را می‌طلبد و بازی‌ها با آیتمی بسیار هیجان‌انگیز تمام می‌شود و آن بازی با توپ والیبالی به قطر 4 متر است که برای دختران بسیار شگفت‌انگیز است و انرژی خوبی از کارهای دسته‌جمعی به دختران منتقل می‌کند.

‌در حاشیه مسابقات دو نگار گذر با نام‌های گلپوش و راز عشق وجود دارد که هر گروه 15 دقیقه از وقت خود را برای بازدید از این گذرها می‌گذارند.

مدیر فرهنگسرای حجاب با بیان اینکه گذر «راز عشق» مربوط به آسیب‌های روابط دختر و پسر و گذر «گلپوش» مربوط به آسیب‌های اجتماعی بی‌حجابی و بدحجابی و فواید حجاب است، تصریح می‌کند: دختران نوجوان از این دو گذر با توضیح مربیان کارآزموده و باتجربه عبور می‌کنند و توضیحات و توصیه‌های مربیان تصاویر را تکمیل می‌کند و ما بر این موضوع تأکید می‌کنیم که مجامع علمی اروپا با اینکه مسلمان نیستند قواعد حجاب را رعایت می‌کنند.

جغتایی از برگزاری مسابقه آشپزی در انتهای بازی‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: در حاشیه مکان مسابقات، 4 آشپزخانه وجود دارد و بعد از انتهای همه بازی‌ها، 4 گروه 14 نفره انتخاب می‌شوند که باید در 20 دقیقه سالاد الویه را با همکاری گروه خود درست کنند و در واقع این همان غذای ظهر 220 نفره اردوست که هر گروه 7 دیس درست می‌کنند و در پایان گروهی که خلاقیت، طعم و ترکیب و تزئین و سرعت عمل بهتر و مناسب‌تری داشته باشد، گروه برنده اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه آیتم جمع‌آوری زباله‌های تولیدی امتیاز مؤثر و مستقلی در امتیازات هر گروه دارد، می‌افزاید: در کنار همه مسابقات دو حلقه معرفتی با نام «من و پروفایلم» در مورد سواد رسانه‌ای و شبکه‌ها و حلقه‌ای با نام «به لطافت دختری» مربوط به مسائل دختران نوجوان و بلوغ تشکیل می‌شود.

مدیر فرهنگسرای حجاب با اشاره به اینکه پیش‌بینی کردیم 5 هزار نفر در این اردو شرکت کنند، خاطرنشان می‌کند: تا امروز 4 هزار و 500 نفر در این اردوها شرکت کردند و ما با گفتگو و انجام بازی‌های شاد و هدفمند خواهان تزریق افزایش عزت و اعتمادبه‌نفس دختران بودیم چرا که این دو پایه‌های تقویت عفت نفس است.

جغتایی در پایان تأکید می‌کند: این اردوها کاملاً رایگان بوده و هزینه آن از طرف شهرداری تأمین می‌شود و فقط برای تشکل‌هایی که خواهان سرویس حمل‌ونقل به پارک بودند، از هر فرد 2 هزار تومان دریافت شده است.

یکی از مربیان تور آبرنگی نیز می‌گوید: بسیار آرمانی است اگر فکر کنیم همه اهداف این تور یک‌روزه به دختران منتقل شده است اما حداقل چیزی که می‌توان برای این تورها متصور بود این است که دختران نوجوان محلات را به هم نزدیک‌تر می‌کند و رابطه‌های آن‌ها صمیمی‌تر و مشارکت‌پذیری آن‌ها در انجام کارهای متفرقه بالاتر می‌رود.

اردو تمام می‌شود اما شور و شعف و انرژی دختران نوجوان به حدی است که خبرنگاران از خانم جغتایی قول می‌گیرند یک اردوی شاد و پر انرژی را برای بانوان خبرنگار برگزار کند اما باید مسوولان شهر توجه کنند که دختران این شهر به فضاهای این چنینی احتیاج مبرم دارند و این اردوها باید در طول سال و برای گروه‌های سنی مختلف برگزار شود تا راهی برای تخلیه انرژی با کمترین آسیب اجتماعی برای دختران وجود داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 16 =

دکمه بازگشت به بالا