ورزش

دربی استقلال و پرسپولیس از کجا آغاز شد / رکورد ۵۳ ساله یک سرخپوش

اخبارجدید,خبرهای جدید,اخبار جدید

دربی تهران از سال ۱۳۴۸ تاکنون یکی از مهمترین مسابقات دنیاست و رکوردهای جالبی هم در آن دیده می شود از جمله آنکه سرپرست پرسپولیس پنجاه و سومین تجربه نیمکت نشینی در دربی را تجربه می کند.

به گزارش مهر، شهرآورد تهران یا شهرآورد سرخابی نامِ ارائه شده به شهرآورد فوتبال بین دو باشگاه تهرانی پرسپولیس و استقلال است. این بازی در تیر ۱۳۸۷ توسط مجله وردساکر به عنوان مهمترین شهرآورد در آسیا و بیست‌ و دومین شهرآورد بزرگ در جهان اعلام شد.

نشریه ورلد ساکر در گزارشی در شماره دسامبر ۲۰۱۵ خود، این شهرآورد را در میان ۵۰ رقابت برتر فوتبال دنیا شناسانده و آن را با هماوردی‌های شناخته‌شده ملی و باشگاهی فوتبال دنیا در یک گروه جای داده است.

تاریخ رقابت دربی سرخابی به رقابت دو باشگاه شاهین تهران و تاج باز می‌گردد. هسته اول هواداران با باشگاه شاهین شکل گرفت و سپس باشگاه تاج هم هواداران خود را یافت. در آن شهرآورد شاهین سفیدپوش و تاج آبی پوش بود. بعدها با انحلال باشگاه شاهین و جابجایی دسته جمعی بازیکنان آن به پرسپولیس، بازی‌های تاج و شاهین حساسیت خود را از دست داد و شهرآورد تاج – پرسپولیس و پس از انقلاب اسلامی استقلال – پیروزی جایگزین آن شد.

دو تیم استقلال و پرسپولیس تاکنون هشتاد و یک بار با یکدیگر روبرو شده‌اند که حاصل آن ۲۴ برد برای استقلال، ٢٠ برد برای پرسپولیس و ۳۷ تساوی بوده‌ است. اولین بازی دو تیم در ۱۶ فروردین سال ۱۳۴۷ بوده‌ است که با نتیجه مساوی بدون گل خاتمه یافت و امسال ۴۸ ساله هم شد.

علی پروین و منصور پورحیدری برای پرسپولیس و استقلال بیشترین مربی دربی بوده اند تا جایی که پروین ۲۵ بازی و منصور پورحیدری ۱۸ بار روی نیمکت دربی یا شهرآورد نشسته اند.

پرویزمظلومی در دربی ۸۲ هشتمین تجربه سرمربیگری را با استقلال به دست خواهد آورد اما محمود خوردبین روی نیمکت دربی با پرسپولیس به عدد ۵۳ خواهد رسید.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 16 =

دکمه بازگشت به بالا