آموزش

راهنمای خرید لپ تاپ

 
راهنمای خرید لپ تاپ
برای خرید لپ تاپ و استفاده بهینه از مزایای بیشمار آن، موارد زیر را باید در نظر گرفت:
1- کابری لپ تاپ چیست؟ لپ تاپ را برای چه کاری می خواهید؟ هر لپ تاپ، با توجه به ظرفیت و نوع قطعات استفاده شده در آن، برای انجام کار خاصی مناسبتر است.
2- آیا لپ تاپ را زیاد جابجا می کنید؟ اگر پاسخ مثبت است، وزن، سایز و ظرفیت باتری لپ تاپ در اولویت قرار دارد.
3- چقدر می خواهید برای لپ تاپ هزینه کنید؟ طبیعتا هر قدر بودجه کمتری را برای لپ تاپ اختصاص دهید، دامنه انتخاب کمتری خواهید داشت. از سوی دیگر، لزوما نمی توان گفت که لپ تاپ گرانتر بهتر است. بعنوان مثال یکی از گرانترین لپ تاپ های بازار، MacBook Pro  است، که قیمت آن بیش از 3 برابر سایر لپ تاپ هاست، اما کاربران سیستم عامل و برنامه های قابل نصب در ویندوز قادر به استفاده از آن نیستند.
لپ تاپ، انعطاف بسیار کمی برای آپ گرید (بروزرسانی) دارد، از این رو دقت در انتخاب درست اهمیت بیشتری پیدا می کند. کیفیت و کارایی هر لپ تاپ، با 15 عامل زیر ارزیابی می شود، مطالعه این مقاله شما را با پارامترهای مهم در خرید لپ تاپ آشنا کرده و در خرید آن راهنمایی می کند:

1-صفحه نمایش (مانیتور)

مواردی را که در مورد صفحه نمایش باید در نظر داشت عبارتند از:
ابعاد صفحه نمایش
ابعاد صفحه نمایش نسبت مستقیمی با وزن و قابل حمل بودن آن دارد. انتخاب ابعاد بزرگ، وزن لپ تاپ را افزایش داده و از قابلیت جابجایی آن می کاهد. سایز صفحه نمایش از 11 تا 18 و حتی 21 اینچ متغیر است.
براق و مات بودن صفحه نمایش
 صفحه نمایش مات و براق از نظر پنل LCD شبیه به هم هستند، ولی لایه رویی آنها متفاوت است، (مانیتور مات، لایه های اضافه تری برای جلوگیری از رفلکس نور محیط دارد) هر یک از آنها مزایا معایب خاص خود را دارند:
  • – وضوح، کیفیت و شفافیت رنگ و تصویر در مانیتور براق بیشتر از مانیتور مات است،
  • – نظافت مانیتور براق آسانتر از مانیتور مات است، زیرا گرد و غبار در لایه ضد رفلکس مانیتور مات نفوذ می کند.
مانیتور براق،با انعکاس نور آفتاب یا لامپ در محیط های روشن، دقت دید کاربر را کاهش می دهد، تا آنجا که در صورت تابش نور مستقیم خورشید روی مانیتور، نمی توان از آن استفاده کرد.
اگر به کیفیت تصویر اهمیت بیشتری می دهید و حاضر هستید نور محیط را فدای کیفیت تصویر کنید (پرده ها را بکشید و نور محیط را کم کنید، یا زاویه مانیتور را تغییر دهید)، مانیتور براق را انتخاب کنید، اما اگر می خواهید در استفاده از لپ تاپ 10 تا 15 درصد کیفیت تصویر را فدای راحتی خودتان کنید، مانیتور مات را انتخاب کنید.
در مجموع عده طرفداران مانیتور مات بیشتر از مانیتور براق است.
دقت صفحه نمایش (Resolution رزولیشن صفحه نمایش)
 دقت صفحه نمایش از  600*800 تا  1800*2880 متغیر است. بدیهی است صفحه نمایش با دقت بالاتر، تصاویر با کیفیت تری را نمایش می دهد. گرافیست ها و کسانیکه با نرم افزارهای گرافیکی کار می کنند، لزوما به صفحه نمایش با دقت بیشتری نیاز دارند.

2-باتری لپ تاپ

تعداد سلول، نوع و مواد موجود در باتری لپ تاپ، زمانی را تعیین می کند که شما می توانید بدون نیاز به شارژ از لپ تاپ استفاده کنید. حتی اگر مطمئن هستید که همواره لپ تاپ را در منزل یا محل کار استفاده می کنید، این موضوع را نادیده نگیرید، زیرا مهمترین مزیت لپ تاپ نسبت به PC، قابلیت جابجا کردن آن است. 
نوع استفاده از لپ تاپ، سخت افزار آن و میزان روشنایی مانیتور، مدت زمان استفاده از باتری را تعیین می کند، مواردی همچون:
  • – استفاده از کنتراست و روشنایی بالا برای مانیتور،
  • – کپی کردن اطلاعات از هارد یا روی هارد (هارد HDD)،
  • – استفاده از برنامه هایی که دمای CPU را بالا برده و فن لپ تاپ را روشن کند،
مدت زمان نگاه داشتن شارژ را در لپ تاپ کاهش می دهند.
نمودار زیر سهم قسمتهای مختلف لپ تاپ را در استفاده از شارژ باتری نشان می دهد:
مقدار مصرف باتری لپ تاپ توسط قطعات آن

3-وزن لپ تاپ

مهمترین نقش را در قابل حمل بودن لپ تاپ دارد، اگر مطمئن هستید که لپ تاپ را حمل می کنید، لپ تاپ سبکتر از 2.7 کیلوگرم را انتخاب کنید.
وزن لپ تاپ نسبت مستقیمی با عمر باتری، اندازه صفحه و کیفیت سیستم دارد. لپ تاپ هایی که شارژ باتری زیادی نگاه می دارند، معمولا سنگینتر هستند.
در هنگام خرید، دقت کنید که وزن لپ تاپ شامل چه قطعاتی است، برخی برندها، برای گمراه کردن مشتری وزن لپ تاپ را بدون باتری در کاتالوگها و بروشورها درج می کنند. 
  • – اکثر برندها وزن لپ تاپ را با باتری (بدون شارژر و موس) در کاتالوگ قید می کنند.
  • – لپ تاپ هایی که صفحه نمایش 13یا 14 اینچی دارند، سبکتر از لپ تاپ های بزرگتر هستند.
  • – سبکتر از 2.4 کیلوگرم= بهترین گزینه برای حمل،
  • – بین 2.4 تا 3.0 کیلوگرم= مناسب برای حمل،
  • – سنگینتر از 3 کیلوگرم=برای حمل گزینه مناسبی نیست.
  • – برند مشهور در تولید لپ تاپ های سبک و پرقدرت Apple  است.

4-CPU سی پی یو

CPU
پردازنده اصلی کامپیوتر CPU، به همراه RAM ، کارت گرافیکی و هارد درایو نقش اصلی را در سرعت اجرای برنامه ها و سرعت لپ تاپ دارد. ضعف هر یک از این قطعات به تنهایی در کاهش سرعت لپ تاپ نقش مستقیمی دارد.
اصلی ترین برند های تولید کننده پردازنده  Intel و AMD ، هستند. در برتری Intel نسبت به AMD شکی وجود ندارد زیرا از یک سو کاربران رضایت بیشتری از سرعت پردازنده های Intel دارند و از سوی دیگر، تمام برندهای تولید کننده لپ تاپ، قویترین کامپیوترهای خود را به پردازنده Intel  تجهیز کرده اند.

5-RAM (رم)

حافظه جانبی کامپیوتر، شما را قادر می سازد تا بطور همزمان برنامه ها را اجرا کرده و پنجره های متعددی را بازکنید. کاربرانی که:
  • – برنامه های سنگین و حجیم مانند فوتوشاپ و 3D max استفاده می کنند،
  • – با لپ تاپ گیم (Game) بازی می کنند،
  • – برنامه های نقشه کشی اجرا می کنند،
  • – یا بطور همزمان برنامه ها و فایل های متعدی را باز می کنند،
ناگزیر از استفاده از RAM بیشتر از 8 GB و حتی 16 GB هستند. اغلب لپ تاپ ها حداقل Ram 4 گیگا بایت را دارند که برای استفاده مالتی مدیا کفایت می کند.

6-HARD

هارد لپ تاپ
حافظه دائمی لپ تاپ حداقل 250 گیگا بایت است که برای استفاده عادی کاربران کفایت می کند، این مقدار حافظه برای نصب برنامه ها و حتی ذخیره انواع موسیقی و فیلم در حد متعارف کفایت می کند. حافظه 1 یا 2 ترا بایتی (1000 گیگا بایت) نیز برای لپ تاپ ها موجود است که قادر به ذخیره حجم انبوهی از اطلاعات است.

7-(GPU (Graphics Processing Unit، کارت گرافیک لپ تاپ

 مسئول پردازش کدهای 0 و 1 (زبان کامپیوتر) و تبدیل آنها به تصویر قابل رویت روی مانیتور است. کاربرانی که 
  • – با کامپیوتر گیم (Game) بازی می کنند، 
  • – یا فایلهای تصویری و ویدئویی را ویرایش می کنند،
  • – یا با نرم افزارهای نقشه کشی، فوتوشاپ یا 3D max کار می کنند،

به کارت گرافیک حرفه ای تر و حافظه اختصاصی بیشتری نیاز دارند.

شرکتهای معتبر سازنده کارت گرافیک:
  • – NVIDIA، برندهای Gforce ،Quadro ،NVS ،Tesla ،GRID ،3D Vision ، ION ،Legacy.
  • – AMD، برندهای (Radeon (HD ,R5 ,R7 ,R9 و (Mobility (Firepro, FireGL
هستند. 
حافظه اختصاصی کارت گرافیک از  500  مگابایت تا 6 گیگا بایت متغیر است. حافظه اختصاصی بیشتر در کارت گرافیک، سرعت پردازش اطلاعات را در آن افزایش می دهد.
سایت  userbenchmark.com امکان مقایسه ای کاملی را برای کلیه قطعات کامپیوتر، از جمله کارت گرافیک ایجاد کرده است. 

8-درایو نوری CD/DVD/Blue ray

اخیرا درایو CD و DVD کامپیوترها کمتر مورد استفاده قرار می گیرند، اغلب نرم افزارها و حتی فیلم ها از اینترنت دانلود می شوند. برخی دیگر از برنامه ها و فایلها نیز از طریق USB بین سیستم ها جابجا می شود و شرکتهای سازنده لپ تاپ، با حذف این قطعه از کل سیستم، وزن، مدت زمان تامین شارژ باتری طولانی تر و قیمت ارزانتری را به مشتری ارائه می دهند. 
اگر استفاده زیادی از CD درایو ندارید، می توانید با حذف این امکان از لپ تاپ، هزینه خرید ارزانتر، شارژ باتری طولانی تر، لپ تاپ سبکتر و نازکتری را انتخاب کنید.

9- امکانات ارتباطی، ورودی و خروجی های لپ تاپ

انواع ورودی، خروجی و شبکه لپ تاپ، امکان اتصال آنرا به سایر دستگاه ها و تجهیزات امکان پذیر می کند و از اینرو اهمیت بسزایی دارند.

بلوتوث (Blutooth)، وای فای (Wi-Fi)

هر دو آنها امکان برقراری ارتباط بیسیم را برای لپ تاپ فراهم می کنند، با این تفاوت که Blutooth، برد کمتری داشته و استفاده از آن منحصر به دو دستگاه است، پیکربندی ساده تری دارد و اتصال از طرف آن آسانتر است. بلوتوث بیشتر برای اتصال موبایل، هدفون، هند فری و دستگاه هایی که لزوما به لپ تاپ نزدیک هستند استفاده می شود.
اما وای فای (Wi-Fi)، بیشتر برای اتصال به اینترنت و پرینتر استفاده می شود، امنیت شبکه بهتر و برد بیشری دارد و سرعت انتقال اطلاعات در آن بیشتر است. در معرفی مشخصات وای فای، علامت B/G/N نشان داده می شود که مربوط به نسخه پروتکل تحت پوشش Wi-Fi است. پروتکل N، پهنای باند بیشتر و سرعت انتقال بیشتری دارد و در مقابل، پروتکل B قدیمی تر است و پهنای باند و سرعت انتقال کمتری دارد.
آخرین نسخه پروتکل وای فای، روتر Wi-Fi، 802.11 AC  است که قادر به انتقال بیشترین حجم اطلاعات است (433 مگا بایت بر ثانیه).

کارت ورودی حافظه (Memory)

برای سادگی ارتباط بین لپ تاپ و سایر تجهیزات (دوربین عکاسی، فیلم برداری و … )، برخی لپ تاپ ها ورودی کارت حافظه در نظر گرفته اند. لپ تاپ های فاقد این امکان، می توانند از طریق کابل، Wi-Fi و یا بلوتوث اطلاعات را دریافت کنند.

ورودی USB

کاربردی ترین درگاه ورودی و خروجی اطلاعات از کامپیوتر است، (USB (Universal Serial Bus در دو نوع USB 2.0  و USB 3.0 وجود دارد.
USB 3.0، جدیدتر از USB2.0 است و سرعت انتقال اطلاعات آن بیش از 10 برابر بیشتر از USB 2.0 است.
  • – سرعت انتقال اطلاعات در USB 2.0= MB/Sec 480
  • – سرعت انتقال اطلاعات در USB 3.0= MB/Sec 5000
USB 2.0، قابلیت اتصال به درگاه USB 3.0 را دارد و سرعت انتقال اطلاعات آن بیشتر از حالتی است که به درگاه USB 2.0 وصل شده باشد. به بیان دیگر، اگر لپ تاپ شما مجهز به USB 3.0 باشد، شما می توانید از USB 2.0 نیز برای انتقال اطلاعات به لپ تاپ استفاده کنید.
وجود حداقل 2 ورودی USB برای لپ تاپ ضروری است.

Ethernet Port

پورت Ethernet یا شبکه، امکان اتصال لپ تاپ را به شبکه از طریق کابل فراهم می کند. از کاربردهای آن:
  • – اتصال به مودم از طریق کابل شبکه برای تنظیمات شبکه Wi-Fi،
  • – اتصال به شبکه (اینترنت، Local Network، یا Work Group) از طریق کابل، در مواقعی که امکان اتصال به شبکه بیسیم وجود نداشته باشد، و یا به دلایل امنیتی، شبکه Wi-Fi وجود ندارد.

پورت VGA و HDMI

امکان اتصال کارت گرافیک لپ تاپ را به سایر پنل های نمایش مانند تلویزیون، ویدئو پروژکتور و یا یک کامپیوتر یا مانیتور دیگر را فراهم می کنند. پورت های VGA و HDMI، برای کاربرانی که از این امکانات استفاده می کنند بسیار اهمیت دارد. 

پورت Thunderbolt

شرکت اپل، با همکاری Intel پورت جدیدی را تحت عنوان Thunderbolt روی لپ تاپ های خود (MacBook Pro) اضافه کرده که در عین سهولت در استفاده، نازکی کابل و سوکت، سرعت بسیار بالایی در انتقال اطلاعات دارد. مزایای درگاه Thunderbolt:
  • – سرعت بسیار بالای انتقال اطلاعات،
  • – امکان استفاده همزمان برای انتقال انواع اطلاعات، مثلا نمایش تصویر از لپ تاپ به یک صفحه نمایش دیگر و انتقال همزمان اطلاعات از هارد درایو.
  • – در یک لحظه به 6 وسیله دیگر می تواند متصل شود، فقط تعداد مانیتور محدود است فقط یکی از آن 6 وسیله می تواند مانیتور باشد، نه بیشتر.
  • – این درگاه از طریق مبدل قابل اتصال به درگاه USB و Firewire است.
 

پورت serial

پورت سریال (15 و 9 پین) در گذشته برای اتصال انواع پرینتر، مانیتور، مودم و شبکه استفاده می شد ولی بدلیل سرعت کم انتقال اطلاعات و ضخیم بودن کابل آن، امروزه توسط درگاه USB ،Wi-Fi و بلوتوث جایگزین شده است. وجود آن در لپ تاپ کارایی چندانی ندارد ولی درصورت نیاز، اتصال به تجهیزات قدیمی تر کامپیوتر را مقدور می سازد.

10-سیستم عامل لپ تاپ و نسخه آن

سیستم عامل اغلب لپ تاپ ها ویندوز  (windows 8, 8.1 vista, seven) است. لپ تاپ های اپل مجهز به سیستم عامل (Apple Macintosh) هستند. سیستم عامل گوگل کروم، جدیدتر از سایرین بوده و روی برخی از لپ تاپ های Acer و Samsung بصورت  پیشفرض نصب شده است.
برخی لپ تاپ ها نیز سیستم عامل پیش فرض ندارند، و انتخاب مناسبی برای کاربران خانگی نیستند، بیشتر، برنامه نویس ها آنها را انتخاب می کنند.
کاربران هریک از این سیستم عاملها، با دیگری غریبه و ناآشنا هستند و به گونه ای یکدیگر را قبول ندارند. کاربران Mac از کار با کامپیوتر لذت بیشتری می برند اما کاربران ویندوز تنوع بسیار بیشتری در انتخاب برنامه ها و ایجاد ارتباط با سایر دستگاه ها دارند.
برای اکثر کاربران عادی، ویندوز انتخاب بهتری است.

11-کیبورد و تاچ پد

درگاه ارتباط شما با لپ تاپ هستند و از این رو اهمیت فراوانی دارند، در نگاه اول شناسایی کیفیت تاچپد و کیبورد چندان آسان نیست، تاچپد های با کیفیت کمی زبرتر هستند (مانند Macbook) و فرمانهای چند لمسی را پشتیبانی می کنند. دکمه های کیبورد باید حداقل 3 میلیمتر فاصله چپ و راست و  حداقل 4 میلیمتر فاصله بالا و پایین داشته باشند، و با تماس آهسته انگشت و فشار دادن اندک، عمل کنند. در خصوص تاچپد و کیبورد ناچارید بیشتر به نظر دیگران یا شهرت برند اکتفا کنید.

12-تجهیزات صوتی و تصویری (وب کم و اسپیکر)

برای پخش موسیقی و برگزاری ویدئو کنفرانس، از این امکانات استفاده می شود. اگر با لپ تاپ موسیقی گوش می کنید یا برنامه های آموزشی صوتی اجرا می کنید، حتما در خصوص کیفیت و توان اسپیکر لپ تاپ تحقیق کنید. به خاطر داشته باشید که استفاده از هدست، در طولانی مدت به شنوایی شما آسیب وارد می کند. 
لپ تاپ های مجهز به پخش صدای دالبی (Dolby) و بلندگوهای استریو، کیفیت صدای بالاتری دارند.

13-برند و خدمات پس از فروش

برخی از برندها، شرکتهایی را بعنوان نماینده در ایران دارند و خدمات پس از فروش ارائه می کنند، برخی دیگر (مانند Apple) در حال حاضر نماینده ای در ایران ندارند. صاحبان برندهای موجود در بازار کامپیوتر، برای حفظ خوش نامی و اعتبار خود (که البته آن را بسادگی بدست نیاورده اند) ناگزیر از ارائه کیفیت مناسب و خدمات پس از فروش قابل قبولی هستند. آنها، می دانند که جلب رضایت مصرف کننده در امروز، شهرت فردای آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.
لذا ارائه خدمات پس از فروش و خوشنامی نمایندگان برندهای لپ تاپ در ایران، معیار مهمی در تصمیم گیری خواهد بود.

14-قیمت

تناسب بین مقدار “پول پرداختی” و “کیفیت و مقدار آش دریافتی” در خرید لپ تاپ مصداق زیادی دارد. اما با توجه 13 مورد قبلی در خرید لپ تاپ، می توانید بودجه خود را مدیریت کرده و برای چیزهایی که برای شما کاربردی ندارند، هزینه ای نپردازید.
مثلا اگر قصد بازی با لپ تاپ را ندارید، لزومی ندارد که لپ تاپ شما کارت گرافیک حرفه ای داشته باشد. یا اگر لپ تاپ را زیاد جابجا نمی کنید، می توانید معیار وزن لپ تاپ را نادیده بگیرید.

15-اشانتیون و اقلام همراه

 موس، موس پد، کیف، هدست و … را معیار خرید خود قرار ندهید، اولویت با موارد قبل است. با پرداخت مبالغ ناچیز (در برابر قیمت لپ تاپ)، می توانید همه این اقلام را تهیه کنید.

 

 

 

منابع:

www.digikala.com

www.cnet.com

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − 2 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا