خراسان

زوال تدریجی برندهای ایرانی/ “صرفه مقیاس” در صدور مجوزهای صنعتی نادیده گرفته می‌شود

تعطیلی واحد صنعتی/ واحد صنعتی تعطیل

عضو هیئت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی گفت: یکی از مشکلاتی که سبب می‌شود صنایع آن‌گونه که باید رونق نداشته باشند، این است که در صدور مجوزات صرفه مقیاس در نظر گرفته نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس حسین متین‌راد در نشست خبری همایش برندینگ که در سالن جلسات انجمن مدیران صنایع برگزار شد، اظهار داشت: برندسازی اقدامی است که تنها از دست شرکت‌های بزرگ ساخته شده و واحدهای کوچک نمی‎توانند در آن ورود داشته باشند.

وی با اشاره به غیرکارشناسی بودن تولید برخی از محصولات، خاطرنشان کرد:  در صدور مجوزات صنعتی برای تمام کشور به ویژه خراسان رضوی اصلا به صرفه مقیاس توجه نمی‌شود به این معنی که به این موضوع دقت نمی‌شود که چه میزان مجوز برای یک رسته اقتصادی باید صادر شود تا توجیه داشته باشد.

عضو هیئت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان‌رضوی بیان کرد: این موضوع سبب می‌شود که واحدهای فعال توان تولید باکیفیت نداشته و بازارهای صادراتی از دست برود.

متین‌راد با اشاره به مشکلاتی که پدیده قاچاق در خراسان رضوی به وجود آورده است، خاطرنشان کرد: این موضوع فشارهای زیادی را به بخش صنعت در کشور وارد کرده و سبب شده کالاهای تولید داخل مشتری نداشته باشند.

وی در ارتباط با کمبودهایی که در صنعت کشور وجود دارد، اظهار داشت: به‌روز نبودن دستگاه‌ها و تجهیزات تولید و نبود امکانات مناسب برای بسته بندی امکان صادرات و برندسازی را از صنایع ایران گرفته و شاهد این هستیم که تعداد زیادی از برندهایی که سابق بر این فعالیت داشته‎اند هم اکنون اثری از آنها در بازار وجود ندارد.

همچنین جلیل افشارنژاد دیگر عضو هیئت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی در ادامه این نشست گفت: بسیاری از ماشین‌آلات صنایع در کشور ما مربوط به 20 سال پیش بوده و در به‌روز رسانی آن‌ها به علت تحریم مشکلاتی پیش آمده است که مشکلات زیادی را در تولید باکیفیت و باصرفه به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه برندسازی یکی از راه‌های ارتقاء کیفیت است، ادامه داد: به بیان دیگر در صورتیکه یک فرد اقدامات زیادی در حوزه برندسازی انجام داده باشد خود به خود مجبور می‌شود کیفیت محصولات تولیدی را افزایش دهد. 

تقدیر از 20 واحد تولیدی و 8 واحد صنفی برتر خراسان‌رضوی در حوزه برندینگ

فرامرز مرادی نیز در این نشست اظهار داشت: هم اکنون بیش از 100 واحد برای شرکت در فرآیند انتخاب برند برتر در صنایع خراسان رضوی شرکت کرده‌اند. مقوله برند در کشور ما مغفول مانده و بسیاری از صنعتگران خراسان رضوی به آن توجهی ندارد در حالیکه برای ورود به بازارهای صادراتی باید به این حوزه توجه بسیاری داشت.

عضو هیئت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی ادامه داد: همچنین باید در نظر داشت که یک سری از محصولات میانی هستند که باید برای محصول نهایی آنها برندسازی مناسب انجام شود به عنوان مثال برند برای کارخانه‌های قطعه سازی باید در خودرو خود را نشان دهد.

مرادی با اشاره به مشکلات موجود برای ارتقاء صنایع در کشور، خاطرنشان کرد: دولت باید از مدیران صنایع حمایت داشته تا آنها بتوانند در حوزه برندسازی ورود داشته باشند. تولیدکنندگان ایرانی اکثرا در جلب نظر مشتریان موفق نیستند و این موضوع سبب می‌شود که در بازارهای فروش خود به مشکل برخورد کنند.

همچنین عبدالله یزدان‌بخش دیگر عضو هیئت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی در ادامه این نشست با اشاره به وابستگی اقتصاد کشور به نفت، بیان کرد: باید اقداماتی انجام شود که بخش‌های دیگر اقتصاد از جمله صنعت رونق گرفته تا اقتصاد توسعه یافته و ارزش افزوده و اشتغال بیشتری ایجاد شود.

وی با اشاره به لزوم حمایت از کالای ایرانی توسط مردم، خاطرنشان کرد: هم اکنون کالاهای ایرانی به دست واسطه‌گران افتاده و اگر در حوزه برندینگ قوی عمل شود این دسته از مشکلات کاهش پیدا می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − چهار =

دکمه بازگشت به بالا