مشهد

ساخت سامانه پایش هوشمند بیمار در مشهد

محققان و متخصصان کشور با همکاری شرکت فناوری و نوآوری رضوی موفق به ابداع سامانه پایش هوشمند بیمار، مبتنی بر هوش مصنوعی شده‌اند که می‌تواند علائم حیاتی بیماران به نمایش بگذارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، شرکت فناوری و نوآوری رضوی یکی از مجموعه‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء است که طی سال‌های گذشته پلتفرم مبتنی بر اینترنت اشیاء را تولید کرده و حالا با حمایت این شرکت، سامانه‌ای نوین برای پایش هوشمند وضعیت بیماران طراحی شده است.

سعید حسن‌زاده، سرپرست شرکت فناوری و نوآوری رضوی در رابطه با ویژگی‌های این سامانه گفت: در این سامانه دو هدف اصلی برای پایش بیمار دنبال می‌شود؛ نخست پایش بیمارانی که دوره بیماری آن‌ها در منزل طی می‌شود و دوم، برای پایش بیمارانی که روی تخت‌های نقاهتگاهی و تخت‌هایی مناطق محروم و کم برخوردار بستری می‌شوند. همچنین یکی از اهداف دیگری که شرکت فناوری و نوآوری رضوی از طراحی و راه‌اندازی سامانه پایش هوشمند بیمار دنبال می‌کرده، این بوده که امکان ایجاد پرونده الکترونیکی برای بیماران و ذخیره‌سازی داده‌ها در این بستر فراهم شود.

  • او افزود: با تولید نیمه‌صنعتی این سامانه و استقرار آن در بیمارستان‌های کشور، امکان مانیتورینگ دقیق سلامت در مناطق کمتر برخوردار و محروم توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی و پزشکان مستقر در شهر‌های بزرگ و همچنین، میسر خواهد شد

کاربرد در پایش سلامت بیماران کرونایی

سرپرست شرکت فناوری و نوآوری رضوی ادامه داد: با توجه به این‌که سامانه مانیتورینگ هوشمند بیماران، امکان کنترل شرایط بیمار از راه دور فراهم می‌کند، لذا استفاده از آن برای مبتلایان به کرونا نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.

حسن‌زاده بیان کرد: قابلیت این سامانه این است که داده‌ها در سرور مرکزی ذخیره شده و امکان پردازش و نمایش آن‌ها در هر مکانی وجود خواهد داشت.

فناوری بالا، قیمت پایین

او، تولید دستگاه‌هایی با فناوری بالا و ارزان قیمت برای مانیتورینگ علائم حیاتی بیماران به‌صورت برخط را یکی از اهداف اجرای این پروژه دانست و تصریح کرد: ایجاد زیرساخت مبتنی بر رایانش ابری برای کاهش هزینه و حفظ کیفیت در بالاترین سطح و انعطاف‌پذیری، هدف دیگری است که شرکت از اجرای این طرح دنبال می‌کند.

ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد

سرپرست شرکت فناوری و نوآوری رضوی اظهار کرد: جالب است بدانید این سامانه علاوه بر اندازه‌گیری و نمایش علائم حیاتی بیمار، امکانات دیگری از جمله زمان مصرف دارو را به بیمار و یا مراقبان او در خانه و بیمارستان یادآوری می‌کند، در این سامانه هوشمند، همچنین امکان بررسی دارو‌های تجویزشده برای بیمار و بررسی حساسیت‌های دارویی اعلام شده توسط او نیز وجود دارد. علاوه بر این، سامانه مذکور قابل اتصال به آزمایشگاه‌ها برای ارائه جواب آزمایش به‌صورت برخط است.

حسن زاده تاکید کرد: این سامانه ویژگی‌های قابل توجه دیگری هم دارد که از آن جمله می‌توان به امکان پایش بیمار از بیمارستان یا مراکز بهداشتی، گزارش‌گیری‌های متنوع، گروه‌بندی بیماران و اختصاص هر گروه به یک پزشک یا مرکز درمانی اشاره کرد.

یک دهم قیمت نمونه مشابه خارجی

او با اشاره به ابتکار و نوآوری ایجاد شده در این سامانه افزود: در حال حاضر نمونه خارجی مشابه این سامانه در بازار موجود است، اما قیمت آن حدود ۱۰ برابر قیمت تمام شده سامانه تولیدی داخل است.

سرپرست شرکت فناوری و نوآوری رضوی ادامه داد: باتوجه به هدف‌گذاری انجام شده، این سامانه از نظر فنی و قیمتی شامل تجهیزات با بهترین کارایی و حداقل قیمت است، به گونه‌ای که طیف گسترده‌تری از مجموعه‌های درمانی و حتی بیماران، قابلیت تهیه و استفاده از آن را دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 3 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا