خراسان

سرانه مصرف شیر در خراسان رضوی 80 کیلوگرم است

images

حمید فرزانه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شد مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در پاییز افزایش پیدا کند اما این امر محقق نشد، اظهار کرد: خراسان رضوی قطب تولید شیر در کشور است چرا که از نظر میزان تولید سالانه 2 هزار و 300 تن شیر تولید می‌کند و مقام نخست در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی از تعطیلی 38 کارخانه تولید شیر و فرآورده لبنی در خراسان رضوی خبر داد و افزود: در حال حاضر 66 واحد با 40 درصد ظرفیت به تولید شیر و فرآورده‌های آن می‌پردازند و اگر مشکلات آنها رفع شود، می‌توانند روزانه 6 هزار و 400 تن شیر  تولید کنند.

مدیرعامل اتحادیه کارخانجات لبنی خراسان رضوی گفت: سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در خراسان رضوی 80 کیلوگرم است که باید تا پایان برنامه پنجم توسعه به 150 کیلوگرم می‌رسید.

فرزانه با اشاره به اینکه قیمت محصولات لبنی براساس قیمت شیر خام تعیین می‌شود، تصریح کرد: قیمت شیر خام، یک هزار و 440 تومان مصوب شد و بنا بود دولت در ازای هر کیلو شیر خام 190 تومان به دامداران یارانه دهد که این موضوع در چهار ماهه پایانی 93 و سه ماه نخست 94 محقق شد اما به علت مشکلات مالی دولت این مصوبه ادامه پیدا نکرد.

وی پیرامون مشکلات اقتصادی کارخانه‌های تولید شیر و فرآورده‌های لبنی در خراسان رضوی تاکید کرد: نبود نظارت بر روی لبنیات سنتی و فله‌ای، در نظر گرفتن 9 درصدی مالیات ارزش افزوده در تولید شیر و فرآورده‌های آن و افزایش سود وام‌های بانکی برای کارخانه‌های شیر خراسان رضوی از جمله مهم‌ترین مشکلات در این عرصه است.

مدیرعامل اتحادیه کارخانجات لبنی خراسان رضوی با اشاره به اینکه باوجود اینکه حسب ابلاغیه معاون اجرایی رئیس‌جمهور که به کارخانجات لبنی اجازه دادند که در صورت خرید شیر خام به مبلغ هزار و 440 تومان مجاز هستند که قیمت محصولات لبنی را 15 درصد افزایش دهند، خاطرنشان کرد: به علت کشش بازار، پایین‌بودن قدرت خرید مردم، ابلاغیه مورد نظر اجرا نشد و از ابتدای امسال محصولات لبنی هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته و به قیمت سال 93 عرضه می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =

دکمه بازگشت به بالا