موفقیت

سرویس های خواب مناسب کدام‌اند؟

FORESQUE-APARTMENT-TYPE-2-BEDROOM-5-770x386

سرویس خواب یکی از لوازم ضروری فارغ از جنبه تشــــریفــــاتی هــــر خـــانـــه به حســــاب می‌آید. مهم ترین وسایل اتاق خواب را ســـرویس خواب تشکیل می‌دهــــد. ســـــــرویــــــس خـــــــواب شـــــامـــــل تخت، عسلی‌هــــــا و میز آرایـــــش اســـــت که مـــحـــور دکوراسیون اتاق تختخواب است. تختخواب به بدن احساس راحتی می‌دهد. زیرا بدن انسان در حالت درازکش باید گردش خون مناسبی داشته باشد تا بتواند احســـاس تســـکین را تجربه کند.اولین سوالی که هنگام خرید تختخواب مطرح می‌شود، این است که چه کسی قصد استفاده از آن را دارد، به‌طور‌حتم نیازهای فرد استفاده‌کننده مهم ترین فاکتورهـــای خرید است. هرچند تختخواب بزرگ تضمین‌کننده راحتی است؛ اما از ابعاد اتاق خواب و نحوه قرار‌گیری تخت در اتاق نباید غافل شد؛ زیرا یک تختخواب بزرگ می‌تواند تمام فضای اتاق خواب را بگیرد و رفت و آمد در اتاق را با مشـــکل مواجه کنـــد، پس در هنگام خرید‌ تخت اول به نیازها، سن و جثه فرد توجه کنید ســپس به ابـــعـــــاد اتـــــاق و در نهــــایــت زیبایی و سلیقه فردی.

 

F9214F_1

      ابعاد استاندارد تختخواب

تختخواب یک نفره عرضی بین‌۹۰ تا ۱۱۰ سانتی متر دارد البته تختخواب‌هایی با نام کینگ‌(پادشاه) یا یک و نیم نفره با عرض‌۱۵۰‌سانتیمتر در بازار دیده می‌شود که برحسب نیاز و علاقه فرد تهیه می‌شود. این تخت‌ها مناسب افراد درشت اندام و کسانی است که هنگام خواب تحرک زیادی دارند. تختخواب‌های دونفره ابعادی بین‌۱۶۰تا ۲۲۰‌سانتی متر دارند که عرض کم آنها مناسب اتاق خواب‌های کوچک است هرچند ممکن است راحت نباشد و جای کافی برای کسانی که زیاد غلت می‌زنند نداشته باشد. برای تضمین راحتی طول تخت باید ۲۵ سانتی‌متر بلندتر از قد فرد باشد که در تخت خواب‌های نوجوان باید به رشد قد فرزندان توجه کنید. برای تخت کودکان و نوزادان نیز باید به سن و قد کودک توجه کنید. ارتفاع تخت نباید خیلی کوتاه یا خیلی بلند باشد. زیرا نشستن و برخواستن از روی تخت و مرتب کردن رو‌تختی را با مشکل مواجه می‌کند. ارتفاع‌۳۰تا ۴۵ سانتی متر مناسب است.

 IMG_0593

   سلامت تختخواب

تختخواب‌های موجود در بازار از جنس چوب، ام دی اف یا فلز است. تختی که انتخاب می‌کنید اگر رنگ خورده است حتما از بو ندادن آن اطمینان حاصل کنید. بوی رنگ تا ماه‌ها باقی می‌ماند و به خیال اینکه به زودی بوی آن از بین می‌رود، آن را نخرید. زیرا بوی رنگ روی کیفیت خواب تاثیر زیادی دارد. افرادی که آسم یا آلرژی دارند، بیشتر از دیگران باید به این نکته دقت کنند.اگر قصد خرید سرویس خواب دست دوم دارید، آن را به خوبی بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که حشره ساس آنجا لانه نکرده باشد. این حشره از خون بدن انسان و دیگر موجودات زنده تغذیه می‌کند. بهتر است برای اطمینان با جارو برقی به خوبی تمام درزهای تخت را تمیز و سپس سمپاشی کنید.زیر تختخواب پس از مدتی مخل تجمع گرد‌و‌غبار و آلودگی می‌شود و باید آنجا را تمیز کرد. برای دسترسی به زیرتخت بین لبه تخت و زمین حدود ۳۰سانتی‌متر فضای باز وجود داشته باشد. برای تخت‌های فلزی فرم‌های منحنی مناسب‌تر هستند تا در‌صورت برخورد با آن فرد آسیب جدی نبیند.هنگام خرید تمام تخت را کاملا کنترل کنید تا گوشه تیز و برنده نداشته باشد.

 contemporary-bedroom

      محل قرارگیری تختخواب

بهتر است محل قرارگیری تخت خواب جایی انتخاب شود که روبه‌روی درب ورودی نباشد. زیرا زمانی‌که کسی در‌حال استراحت است و درب اتاق باز، احساس امنیت و آرامش فرد درحال استراحت سلب می‌شود.پنجره در اتاق خواب باید سمت راست یا چپ تخت قرار بگیرد،تابیدن نور خورشید از بالای سر یا پایین تخت مناسب نیست.بهتر است بالای تخت چسبیده به دیوار و در جهت شمال باشد.افرادی که زمان خواب احساس ترس می‌کنند، حتما باید تخت خود را کنار دیوار قرار دهند؛ اما افراد دیگر هرجای اتاق که بخوابند احساس آرامش می‌کنند.تخت باید به نحوی در اتاق قرار بگیرد که بتوان روتختی را به راحتی مرتب کرد.اگر در اتاق دو تخت مجزا قرار دارد باید امکان عبور و مرور راحت برای هر  دو نفر وجود داشته باشد.

 Bunk-Beds-Design-Ideas-12

     

تخت‌های دو طبقه

تختخواب‌های دو طبقه یک انتخاب هوشمندانه برای فضاهای کوچک است که قرار دادن دو تخت در اتاق یا فضای زیادی اشغال می‌کند یا جا نمی‌شود.برای این نوع تخت رنگ‌های روشن انتخاب بهتری است و از شلوغی فضا می‌کاهد. نوع دیگر تختخواب‌های موجود در بازار تخت‌های تخت با عنوان کم‌جا هستند که در کمد یا زیرتخت دیگر مخفی می‌شوند و در‌صورت نیاز باز می‌شوند. تخت‌های دو طبقه جزو دسته تخت‌های کم‌جا قرار می‌گیرد.

 ۱۴۱e60e803b218d734865bd52d937c8d

      عسلی

یکی از لوازم‌های ضروری در اتاق خواب وجود عسلی یا پاتختی است. برای تختخواب‌های یک نفره یک عسلی و برای تختخواب دو نفره دو عسلی، یکی سمت چپ و یکی سمت راست الزامی است. سطح این نوع میز باید فضای کافی برای قرار دادن وسایل داشته باشد.حــداقل طـــول آن باید‌۵۰ و عـــرض آن‌۴۰ سانتی متر باشد.ارتفاع آن باید همسطح با تختخواب باشد، ارتفاع کوتاه‌تر یا بلندتر از تخت استفاده از آن را با مشکل مواجه می‌کند. عنوان کشو‌دار یا کمد‌دار آن از مدل ساده مناسب‌تر هستند زیرا می‌توان لوازم ضروری را در آنها قرارداد.

منبع : اصفهان زیبا

link canal

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا