خراسان

سن امید به زندگی در خراسان رضوی افزایش یافت/ ۶۰ درصد نخبگان خراسان رضوی را بانوان تشکیل می‌دهند

فرشته سلجوقی

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: ۱۱۵۳ نخبه در سطح استان شناسایی شده‌اند که ۶۰ درصد از این افراد بانوان هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، فرشته سلجوقی ظهر امروز در نشست خبری دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی  اظهار داشت: استان خراسان رضوی دارای شش میلیون جمعیت طبق آمار سال 90 است، البته تا سال 95، 10 درصد افزایش داشته و جمعیت زائر نیز به عنوان جمعیت شناور در این استان وجود دارد.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی در رابطه با دستاوردهای اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: افزایش رشد اقتصادی از منفی6.8 به مثبت 4.4 درصد در سال 95، کاهش نرخ تورم از 35 درصد به هشت درصد، افزایش صادرات نفت از 1.1 بشکه به 1.5 بشکه و افرایش صادرات غیر نفتی بعد از 80 سال از این دستاوردهاست.

وی تصریح کرد: از دیگر دستاوردهای اقتصادی کشور اجرای طرح سلامت برای نخستین بار در کشور و کاهش سهم پرداختی بیماران از 50 درصد به هشت درصد، افزایش تولید گندم، تکمیل پروژه‌های مسکن مهر، کاهش آمار قاچاق کالا و ارز، رشد حقوق کارگران و کارمندان به سه برابر رشد اقتصادی و احیاء محیط زیست در مدت کوتاه است.

سلجوقی با اشاره به اینکه خانواده به عنوان موثرترین رکن جامعه دارای نقشی به عنوان زن است، افزود: زنان باید عاملی برای رشد و توسعه در جامعه باشند، در همین راستا باید زیرساخت‌های مناسب در جامعه‌ای که نیمی از آن زنان هستند برای شرکت در فعالیت‌ها و سیاستگذاری‌ها ایجاد شود، همانطور که امام خمینی(ره) بر حفظ جایگاه و شأن زن در جامعه تاکید بسیار داشتند.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی ادامه داد: اولویت‌های کاری در استان توجه به آسیب‌های اجتماعی و کنترل رشد این آسیب‌ها است و با توجه به اینکه آسیب‌های اجتماعی موضوعی فرابخشی است باید اقدامات موثری صورت گیرد زیرا آسیب‌های اجتماعی در حوزه زنان دارای نتایج فاجعه بارتر است.

وی با بیان اینکه بحث پوشش تحصیلی دختران بازمانده از تحصیل موضوع مهمی است، عنوان کرد: در راستای حمایت گسترده‌تر از زنان آسیب دیده قراردادی با کانون وکلای استان خراسان بسته شده که در بخش اقتصادی با توجه به اقتصاد مقاومتی ستاد اشتغال بانوان زیر مجموعه ستاد اقتصاد مقاومتی استان تشکیل شده و سند و نقشه راهی تهیه شده است.

سلجوقی تصریح کرد: ارتقاء توانمندی‌های زنان روستایی با توجه به اینکه حداقل 50 درصد جمعیت روستاها را زنان تشکیل می‌دهند، همچنین توان افزایی زنان در حاشیه شهر و آموزش‌هایی در راستای مقابله با آسیب‌های اجتماعی صورت گرفته، با توجه به اینکه اگر زنان آموزش ببینند هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: تفاهم نامه‌ای با نهضت سواد آموزی بسته شده است، با عنایت به اینکه میزان سواد زنان در شهرستان‌های دورافتاده رو به کاهش است، همچنین سازمان فنی و حرفه‌ای نیز کلاس‌هایی برای افزایش مهارت در نظر دارد.

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه توجه بیشتر به آسیب‌های اجتماعی شده، گفت: در همین راستا ساعات آموزش زوجین قبل از ازدواج از دو ساعت به 12 ساعت افزایش یافته و دانشگاه علوم پزشکی مجری این طرح است.

سلجوقی در ادامه به مقایسه معیارهای اقتصادی استان با کشور پرداخت و عنوان کرد: نرخ بیکاری در کشور 18.9 درصد و در استان 12.9 درصد است، نرخ مشارکت اقتصادی در کشور 13.2 و در استان 18.1 است همچنین سن امید به زندگی نسبت به گذشته در استان افزایش یافته و به 76 سال و هشت ماه رسیده و همه این آمارها نشان دهنده وضعیت مطلوب استان است.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه نرخ جمعیت در استان بیشتر از کشور است، گفت: نرخ جمعیت در کشور1.4 و در استان 2.1 است در همین راستا کارگروه جمعیت و سلامت با اولویت افزایش جمعیت تشکیل شده و در حال فعالیت است.

وی با بیان اینکه از نظر مراکز کارآفرینی در وضعیت مناسبی هستیم، خاطرنشان کرد: 1153 نخبه در سطح استان شناسایی شده‌اند که 60 درصد از این افراد بانوان هستند، همچنین 150 بانوی کار آفرین در حوزه صنعت و معدن داریم.

سلجوقی در رابطه با وضعیت ورزش و توسعه اماکن ورزشی افزود: در این راستا سازمان‌های مختلفی همکاری دارند و فعالیت‌هایی نیز انجام شده از جمله اینکه تمام فدراسیون‌های ورزشی مکلف به داشتن نایب رئیس خانم شده‌اند، همچنین 50 درصد سرانه فضای ورزشی افزایش و رشد داشته است.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه خراسان رضوی استان مهاجر پذیر است، گفت: میزان زنان سرپرست خانوار بیشتر از آمار کشور است و این آمار براساس افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی است که به عنوان پایتخت معنوی باید در جهت کاهش آن تلاش کنیم.

وی در رابطه با دوچرخه سواری بانوان در خیابان‌ها عنوان کرد: با توجه به استفتاء مقام معظم رهبری، دوچرخه سواری بانوان با رعایت موازین شرعی بلامانع است و دستگاه‌های اجرایی می‌توانند در این راستا اقداماتی انجام دهند. همچنین مراکز و کلینیک‌های سلامت با همکاری وزارت بهداشت در حال راه اندازی است.

سلجوقی تصریح کرد: در بحث اعتیاد زنان با افزایش غیر قابل پیش بینی رو به رو نبودیم اما چون اعتیاد زنان اثرات بیشتر و آسیب‌های مضاعفی دارد باید اقداماتی جهت پیشگیری انجام شود، همچنین در بحث خشونت خانگی علیه زنان و کودکان در سه ماهه اول سال با افزایش رو به رو بودیم که نیازمند آموزش های مناسب جهت کنترل و پیشگیری است.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی در رابطه با وضعیت حجاب و عفاف نسبت به کشور گفت: وضعیت رعایت حجاب و عفاف در استان 17 تا 20 درصد مناسب تر از کشور است و حجاب و عفاف نیز فقط مربوط به بانوان نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا