سلامت

سوسیس و کالباس از نظر بهداشتی مشکل دارد/ ٢١ درصد دانش‌آموزان اضافه‌وزن دارند و ١۶.١ درصد لاغر هستند

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از نظر ما بهداشت برخى از رستوران ها و مواد غذایى موجود، همچون فست فودها، نوشابه ها و انواع سوسیس و کالباس‌ها مشکل دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و خدمات پزشکی در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص حساب‌هاى سلامت و رقم ثابت و دلار ppp (برابری قدرت خرید) گفت: هر کشورى سعى دارد حساب هاى ملى سلامت داشته باشد که استانداردهاى آن توسط سازمان جهانى بهداشت تعیین شده است.

حریرچی با بیان اینکه طبق این حساب هر اقدام بهداشتى درمانى که با سلامت مرتبط است، اندازه گیرى مى شود گفت: تعداد جداول حساب ملى مختلف است که در ایران جداول ۴گانه بررسى مى شود.

وی اظهار کرد: تا سال ٨٠ حساب ملى به صورت سالانه حساب نشده بود و اواخر سال ۵٠ حساب ها استخراج شده بود. سعى شد از سال ٨٠ به صورت آینده نگر حساب ها بررسى شود. در سال ٩٢ آخرین حساب ملى براى سال ٨٧ بود. اکنون سال ٩٣ و ٩۴ حاضر است و اکنون در سایت مرکز آمار قرار دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه جداول مختلف تامین کنندگان، از جمله وزارت بهداشت، دولت، بیمه ها و جیب مردم را تعیین مى کند و بر اساس نوع خدمت تدوین مى شود گفت: در جداول مختلف هم رقم جارى و هم درصد پرداختى ها مشخص مى‌شود. رقم ثابت در حساب هاى ملى سلامت دو نوع است: ثابت کل و ثابت بخش که اثرات تورم در آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه قیمت ارز یک ابراز مدیریتى است گفت: براى تغییر صادرات و واردات باید قیمت ارز را بالا یا پایین ببریم. دلار ppp بر اساس برابرى قدرت خرید است.

حریرچی ادامه داد: سرانه تولید ناخالصى در کشور ما ۴ هزار و ۵٠٠ دلار بوده و به دلار ppp، ١۵ هزار دلار تولید کرده ایم.

وی در ادامه نشست در خصوص نحوه نظارت وزارت بهداشت بر روى اغذیه فروشى ها گفت: وزارت بهداشت و گروه‌هاى صنفى شامل وزارت بازرگانى، تعزیرات و صنف مربوطه به وضعیت اغذیه فروشى ها و رستوران هاى مجاز نظارت مى کنند و تذکرات لازم داده مى شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه در این حوزه مشکل وجود دارد گفت: برخى از رستوران ها و مواد غذایى موجود، از نظر ما بهداشت آن‌ها هم مشکل دارد همچون فست فودها، نوشابه ها و انواع سوسیس و کالباس ها.

وی خاطرنشان کرد: از نظر مقرراتى نمى توان منعى براى این موارد ایجاد کرد، اما در خصوص غذاهای دیگر همچون سالاد و برنج، نظارت بهداشتى صورت مى گیرد که ما در حد توانمان برخور مى کنیم.

حریرچى در ادامه نشست خبرى با اشاره به بار مالى تغذیه ناسالم بر روى نظام سلامت و وضعیت کنونى کشور گفت:  با توجه به بازگشایى مدارس باید گفت ٢١ درصد دانش آموزان اضافه وزن دارند و چاق هستند. ١۶.١ دانش آموزان لاغر هستند. شیوع اضافه وزن و چاقى در شهرها دو برابر روستاها است

وی با بیان اینکه ٢٧.۵ درصد دانش آموزان غذاهای غیر مفید در هفته مصرف مى کنند گفت: ٢۵.٧ درصد نیز هر هفته نوشابه مصرف مى کنند. ١۵ درصد آنها هم در هر هفته به طور مرتب فست فود مصرف مى کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه ۶٠ درصد دانش آموزان روزانه شیر مصرف نمى‌کنند گفت: ۶٨ درصد روزانه سبزیجات تازه و ۴٠ درصد دانش آموزان روزانه میوه مصرف نمى‌کنند.

وی همچنین ادامه داد” به دلیل محدودیت هاى مالى حمایت‌ها از دانش آموزان در مناطق نیازمند انجام مى شود و انتخاب الگوى غذایى بد علت وجود این آمار در مناطق برخورداراست.

حریرچى همچنین در آمار دیگری افزود: ٢١ درصد دانش آموزان به غذا نمک اضافه مى کنند. دانش آموزان تنها ١ روز در هفته ورزش مى کنند. ۴٨ درصد آنها روزانه مسواک نمى زنند و طبق آمارهاى دقیق ٢٧ درصد دانش آموزان ترى گلیسیرید بالا دارند.

وی خاطر نشان کرد: ٨۶.٨ درصد مادران دانش آموزان خانه دارند و مى توانند غذاى سالم را براى کودکانشان فراهم کنند

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه سلامت دندان ها در کشور اصلا وضعیت مناسبى ندارد گفت: براى رفع مشکل در این دو سال در ۶٠ هزار مدرسه ابتدایى خدمات درمانى ارائه مى کنیم که ۴۵ هزار نفر براى این منظور آموزش دیدند.

حریرچى با بیان اینکه  ٧ میلیون دانش آموز را در ۴ دوره مورد وارنیش فلورایدتراپى قرار دادیم گفت: در روستا براى دانش آموزان خدمات دندانپزشک رایگان شده و یک میلیون و ٨٠٠ هزار بار خدمت ترمیم ارائه شده و یک میلیون و ۵٠٠ هزار نفر خدمت فیشورسیلندر دریافت کرده اند.

وی افزود: تعداد دانش آموزان فاقد مشکلات دندان از ٨ درصد به ١۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

سخنگوى وزارت بهداشت در نشست خبرى در خصوص مضرات دکل هاى فشار قوى و مخابرات، با بیان اینکه تبادل اطلاعات و استفاده از این دکل‌ها از لازمه ها و ضرورت هاى دنیاى امروز است گفت: پیش بینى شده تا سال ٢٠٢٣، ٨۵ درصد نقاط دنیا دسترسى به اینترنت وایرلس داشته باشند.

وی در خصوص ضرر دکل‌های برق افزود: این دکل ها، تاثیر فرکانس آن ها و وجود آنها مشکل روانى و حساسیت ایجاد مى کند. چهره شهر نازیبا مى شود و حادثه خیزى به همراه دارد.

حریرچى خاطرنشان کرد: طبق بررسى هاى انجام شده توسط کمیته متشکل از سازمان انرژى اتمى، وزارت بهداشت، محیط زیست و وزارت ارتباطات، هیچ موردى خارج از استاندارد ملى مشاهده نشده است.

وی گفت: ٧٠ ایستگاه سنجش آنلاین ثابت در سطح شهر راه اندازى شده و وضعیت را نشان دهد. راه اندازى دستگاه هاى متحرک نیز در دستور کار است.

سخنگوى وزارت بهداشت افزود: دکل هاى موجود در فاصله مجاز مشکلى نداشته و اگر موردى بوده برخورد شده است.

حریرچى در ادامه نشست خبرى درباره اعتراضات اخیر جامعه بیهوشى، گفت: در هفته گذشته در اکثر مراکز درمانى خدمات بیهوشى به نحوه مناسب ارائه شد و در برخى مراکز برخى اعمال انتخابى دچار خدشه شد که در حد یکى دو روزه تصحیح شد.

وی افزود: سایر دستگاه ها نیز علت را جویا شدند و ما پاسخ دادیم، این هفته مشکل حادى ایجاد نشد.

سخنگوى وزارت بهداشت با بیان اینکه با توجه به نامه هاى جامعه بیهوشى در یک محیط دوستانه موضوع حل مى شود گفت: وزارت بهداشت عضوى از اعضاى متعدد شوراى عالى بیمه است. برخى از همکاران صنفى ترجیح مى دهند هر موضوعى را به وزیر و معاون وزارت بهداشت نسبت دهند.

وی خاطرنشان کرد: در هر زمینه اى کار کارشناسى انجام شده است. برخى مواقع از خود صنف و برخى مواقع از کارشناس حوزه نظرسنجى مى شود.

حریرچی افزود: متعدد از ما مى پرسند چرا هزینه هاى بهداشتى و درمان را کنترل نمى کنید؟ برخى نیز معتقدند اگر قرار است هزینه کنترل شود، به یک نسبت در تمامى صنف ها کنترل شود. اما در نظر نمى گیرند که عدالت لزوما به معنى تساوى نیست.

وی خاطرنشان کرد: دوستان به مراجع قانونى و تولیت اعتماد کنند. متاسفانه افراد صنف معتقدند هرجا کاهشى صورت گرفته به نفع کسانى بوده که این کار را کردند.

سخنگوى وزارت بهداشت در ادامه نشست خبرى در خصوص کمک هاى وزارت بهداشت به مردم میانمار، گفت: هم وزارت بهداشت هم گروه هاى مختلف پزشکى و پرستارى براى کمک هاى بشر دوستانه از لحاظ نیروى انسانى و دارو و ملزومات مصرفى اعلام آمادگى کردند.

وی خاطرنشان کرد: ما بر اساس معیارهای علمى، پیش بینى مى‌کنیم آمارهاى فاجعه بار فراتر از آمار اعلام شده است.

حریرچى در خصوص امضای تفاهم نامه پایگاه تغذیه سالم مدارس بین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش گفت: در این تفاهم نامه به تمام توصیه هاى غذایى اشاره شده است.

وی با بیان اینکه از مادران در خواست داریم به فهرست غذاها توجه کنند گفت: غلات جحیم شده با هر نام تجارى و انواع چیپس ها، نوشابه گازدار، ماالشعیر و دوغ گازدار، نوشمک، سوسیس و کالباس، همبرگر کمتر از ٧٠ درصد گوشت و بدون بسته بندى، انواع سالاد الویه، انواع لواشک و آلوچه، فلافل، پیراشکى و دونات، بستنى یخى، پاستیل، خیارشور و انواع سس ممنوع است.

سخنگوى وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: خشکبار، ذرت بو داده، خرما، شیر و فرآورده‌هاى آن، دوغ بدون گاز، آب معدنى، آبمیوه بسته بندى شده، انواع میوه، بیسکویت بدون کرم، انواع لقمه سالم مثل نان و پنیر، خیار و گوجه فرنگى، غذاهاى پخته مثل آش، سوپ، لوبیا، عدسى، شیربرنج و سمنو به شرط این که روزانه پخته شود و در ظروف گیاهى سرو شود مجاز است.

وی با اشاره به اینکه ٣.۶ درصد دانش آموزان صبحانه مصرف نمى کنند گفت: همین گرسنگى باعث تمایل به مصرف غذاهایى شیرین و شور و بى فایده است.

حریرچى خاطر افزود: آموزش براى اینکه به عملکرد منجر شود باید دانش را افزایش دهد و به باور افراد منتقل شود. در همین راستا سفیران سلامت آموزش دیده اند و هم وزارت بهداشت و هم آموزش و پرورش در راستاى آموزش مسئولان مدارس دوره هایى داشته‌اند.

سخنگوى وزارت بهداشت در ادامه نشست خبرى در خصوص مشکلات حوزه دارو و تجهیزات پزشکى گفت: بخش دارو و ملزومات پزشکى به دلیل تاخیر پرداخت بدهى بیمه ها دچار مشکل شده اند.

وی با بیان اینکه ما باید با هر مشکل به طرف پرداختى از جیب مردم نرویم و مطابق با تعرفه ها خدمت ارائه دهیم گفت: بیمارستان ها مجازند که کالاهاى داراى قیمت، بارکد و زنجیره مشخص را تهیه کنند. 

حریرچى با تاکید براینکه سعى مى‌کنیم کوچکترین خدشه‌اى به ارائه خدمات وارد نشود گفت: از سال ٧۴ موضوع تاخیر پرداخت بیمه‌ها همیشه وجود داشته است و موضوع جدیدى نیست. زمانى که ما وارد ستاد شدیم تاخیر پرداخت بدهى‌ها ١۴ ماه بود که به ٣ ماه و ۴ ماه کاهش پیدا کرد و اکنون به حدود ١٢ ماه رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات متعددى در حال انجام است، البته از برخى سازمان هاى بیمه گر گله داریم که اولویت بهداشت و درمان را در نظر نمى گیرند.

سخنگوى وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در اکثر کشورهاى دنیا سرطان سینه شایع ترین سرطان بانوان است گفت: حدود یک سوم سرطان هاى بانوان را تشکیل مى دهد.

وی گفت: این نوع سرطان در اکثر کشورها به دلیل تغییرات در عوامل خطر سرطان سینه، رو به افزایش است.این عوامل شامل چاقى، عدم حاملگى، اولین فرزندآورى در سن بالاى ٣۵ سال و مصرف سیگار و دخانیات و برخى داروها هستند.

حریرچى با بیان اینکه  شیوع سرطان سینه در کشور ما نسبت به کشورهاى غربى پایین تر است گفت: حدود ٩ هزار مورد سرطان سینه بانوان در کشور وجود دارد و دو برابر شدن آمار مبتلایان را نیز تکذیب مى کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا