مشهد

شهرداری مشهد در پروژه “جهان مال” مطابق قانون عمل کرده/ ۳۰ درصد از ظرفیت “مشهد مال” به فضای سبز اختصاص می‌یابد

حسین نژاد

معاون معماری و شهرسازی شهرداری مشهد مقدس گفت: در زمینه پروژه جهان مال شهرداری مشهد اصل قانون را عمل کرده و هیچ اشکالی به آن نمی‌توان گرفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، محمدرضا حسین نژاد ظهر امروز در نشستی خبری در تالار شهدای شهرداری اظهار داشت: مصوبه شورای عالی شهرسازی سیکل اداری را طی نکرده و پس از انجام توافقات با آستان قدس رضوی به ما ابلاغ شده است.

معاون شهرسازی شهردار مشهد با بیان اینکه روند ارائه صدور مجوز ساخت و ساز در شهرداری روندی ثابت داشته و به یکباره نمی‌توان آن را تغییر داد گفت: در برخی از نقاط شهر مشهد شهروندانی وجود دارند که با اعتراض نسبت به بلند مرتبه سازی در سه ضلع منزل مسکونی شان تقاضای دریافت مجوز بلند مرتبه سازی دارند.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد شورای چهارم در شهر مشهد حرکت به سوی درآمدهای پایدار بوده است عنوان کرد: پروژه یاد شده در گزارش شورای عالی شهرسازی مربوط به تهاتر با بانک سپه بوده و ما آن را به عنوان یک الزام می‌شناسیم زیرا شهرداری مشهد بابت اوراق مشارکت دریافتی در گذشته روزانه 800 میلیون تومان به عنوان سود به بانک سپه پرداخت می‌کند.

حسین نژاد افزود: شورای عالی شهرسازی بنا بود تا دستورالعمل پهنه‌های بلندمرتبه سازی را اسفند 93 به ما بدهد اما این اتفاق بعد از گذشت 19 ماه از این تصمیم صورت نگرفته است.

وی با اشاره به جلسه اخیر با شورای عالی شهرسازی خاطرنشان کرد: در این جلسه ابلاغ سریع طرح جامع و فعال تر شدن کمیسیون ماده 5 از جمله مهمترین درخواست‌های ما بود اما از سویی دیگر زمانی که ما فکر می‌کردیم که بنا است تا گزارش‌های مشاور از شهر مشهد بیان شود سخنانی مبنی بر تخلف در شهرداری مشهد عنوان شد.

جهان مال

معاون شهرسازی شهردار مشهد با بیان اینکه جهان مال در طرح خازنی که مورد استفاده شهرداری با کاربری تجارتی در مقیاس شهری تعریف شده است گفت: شورای عالی شهرسازی در رابطه با حفظ این باغ به عنوان فضای سبز به ما ابلاغ‌هایی داشته اما باید یادآور شد که توافقات ما با مالک این زمین که آستان قدس رضوی است قبل از مصوبات و ابلاغات شورای عالی شهرسازی بوده بنابراین با توجه به عدم عطف به ماسبق قانون، شهرداری مشهد هیچ تخلفی انجام نداده است.

وی ادامه داد: اگر شورای عالی شهرسازی همان زمان هم اعلام می‌کرد که این فضا باید به عنوان فضای سبز شکل بگیرد این نکته مورد اهمیت است که مدیریت شهری باید این زمین را از مالک با کاربری تجاری خریداری و سپس آن را به فضای سبز تبدیل می‌کرد که این کار نیز نیازمند پیش بینی بار مالی آن بود.

حسین نژاد بیان داشت: توافقات شهرداری و آستان قدس که در متن آن شهردار و قائم مقام آستان قدس رضوی حضور داشتند در سال 92 انجام شده و پس از این توافقات بود که شورای عالی شهرسازی بدون انجام سیکل اداری مصوبه‌ای را تحت عنوان تغییر کاربری این زمین به فضای سبز ابلاغ کرده است.

معاون شهرسازی شهردار مشهد تاکید کرد: شهرداری باید در تمامی سرمایه گذاری‌ها حساب مکتسبه مالک را در نظر بگیرد و از آن حراست کند زیرا در غیر این صورت هیچکس دیگر به شهرداری‌ها اعتماد نخواهد کرد.

وی یادآور شد: برخی به سبب وجود تعدادی درخت در آن زمین بیان می‌کنند که آنجا کاربری فضای سبز داشته است در صورتی که مالک به صورت دلخواه اقدام به کاشت چند نهال در آن زمین کرده است و در ادامه کار نیز به سبب آفت‌هایی که به درختان زد مجبور به قطع درختان شد.

حسین نژاد تصریح کرد: در زمینه پروژه جهان مال شهرداری مشهد اصل قانون را عمل کرده و هیچ اشکالی به آن نمی‌توان گرفت.

معاون شهرسازی شهردار مشهد با اشاره به این پروژه گفت: پروژه مشهد مال یک پروژه تجاری در مشهد است که مجوز خود را برای ساخت هشت طبقه از کمیسیون ماده 5 در گذشته دریافت کرده است.

وی افزود: سرمایه گذاران در مشهد مال بنا بوده تا 30 درصد از زمین مذکور را به فضای سبز تبدیل کنند که در رویت‌های اخیر این موضوع مشاهده نشد اما باز هم مسئولان این پروژه تعهد داده‌اند که در پایان پروژه این اتفاق صورت بگیرد.

حسین نژاد با بیان اینکه بازنگری طرح جامع مشهد در سال 83 آغاز و تاکنون هیچ اتفاقی رقم نخورده گفت: در حکمی که شورای عالی شهرسازی به شهرداری مشهد ابلاغ کرده تاکید شده است که پروانه ساخت برای ساختمان‌های بالای 23 متر صادر نشود.

معاون شهرسازی شهردار مشهد با انتقاد از برخی رفتارها خاطرنشان کرد: در جلسه یک ماه پیش شورای عالی شهرسازی با حضور وزیر راه اتفاقی خارج از عرف صورت گرفت و در حالی که وزیر راه بر استماع سخنان مشاور تاکید و از عدم ایجاد مصوبه سخن می‌گوید ما شاهد هستیم که 10 بند خروجی از آن جلسه به ما ابلاغ می‌شود.

وی افزود: شنیده‌ها حاکی از آن است که مشاور فعلی طرح جامع نیز در حال خلع بوده و قرار است تا مشاور جدیدی بر سرکار بیاید که قطعاً تا شناخت و تمرکز یافتن بر طرح زمان زیادی خواهد گذشت.

حسین نژاد تاکید کرد: تا زمانی که طرح جامع شهر مشهد تصویب و ابلاغ نشود طرح‌های تفصیلی ایجاد شده در گذشته در دستور کار ثابت خواهند ماند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 7 =

دکمه بازگشت به بالا