مشهد

فرار نظام پزشکی از جراحی احمدآباد

 ۶۴ سال قبل که معمولا پزشکان بخشی از منزل خود را برای طبابتشان در روستاها و شهرهای کوچک آماده می کردند، قانون هم به آن ها اجازه داد تا بتوانند مطب هایشان را در املاک مسکونی دایر کنند، همین
قانون باعث شد امروز غده ای سرطانی در بهترین منطقه مسکونی مشهد ایجاد شود که دیگر جای زندگی کردن نیست و حالا احمدآباد شده یک بیمارستان بزرگ که از وسط آن هم خیابانی رد شده است! هرچند در جامعه پزشکان افراد دلسوز و خیر و ملتزم به قانون فراوان هستند اما فرار از قانون عده ای از پزشکان سابقه ای طولانی داشته، از گرفتن زیرمیزی های کلان میلیونی تا ندادن مالیات و شفاف نکردن درآمدها! حالا هم محل کسب همین درآمدها و طبابت شان مشکلاتی جدی را برای زیست شهری در این منطقه از مشهد به وجود آورده، به طوری که قطعا اگر کسی در ساعات مختلف شبانه روز از اولین ساعات صبح تا پاسی از شب بخواهد از محدوده احمدآباد عبور کند، یکی دو ساعتی را از قبل برای خود ذخیره کرده و می داند که قرار است در ترافیک سرسام آور این منطقه ساعت ها چوب بی تدبیری برخی مسئولان برای ترافیک دردسرساز هزاران مطب پزشکی در خیابان هایی از جمله عارف، پرستار، محتشمی و … را بخورد. رسیدن به مقصد در این منطقه تازه گذر از اولین خان است و حالا پس از این باید ساعت ها به دنبال جایی برای پارک خودرو بود. این همه نیرو و امکانات و وقتی که هرروز با حال و احوال بد از مردم تضییع می شود به دلیل این است که احمدآباد بورس پزشکان شده و نسخه ای هم برای درمان درد این منطقه پیچیده نمی شود.
در به در دنبال پاسخ نظام پزشکی!
به گزارش «خراسان رضوی»، ترافیک و تجمع مطب های پزشکی در محدوده مسکونی احمدآباد معضلی جدید نبوده و بارها توسط روزنامه خراسان نیز بررسی و پیگیری شده، وعده هایی هم برای درمان این درد داده شده اما به سرانجام نرسیده است. اگر چه تا امروز جلسات زیادی توسط مسئولان برای رفع معضلات این خیابان ها برگزار شده و پیشنهادهایی نیز برای تجمیع مطب پزشکان در محلی با امکانات کافی مطرح شده بود اما سرانجام این تصمیمات و پیشنهادها مشخص نیست و این معضل همچنان خودنمایی می کند. روزنامه خراسان رضوی نیز طی سال های گذشته چندین گزارش برای پیگیری همین موضوع تهیه و منتشر کرده که اگرچه این گزارش ها به ایجاد پارکینگ و انجام اقداماتی منجر شده است اما آن چه برای درمان قطعی این مشکل کارساز خواهد بود، انتقال مطب ها و ایجاد شهرک پزشکان در محلی با امکانات متناسب است. علاوه بر این، همچنان مدیران نظام پزشکی به عنوان نماینده پزشکان از پاسخ گویی درباره این معضل شهری شانه خالی می کنند. برای پیگیری وعده های مطرح شده و همچنین اقدامات نظام پزشکی برای انتقال مطب های این محدوده، از اولین روزهای آخرین ماه سال ۱۴۰۰ تا همین آخرین روزهای اولین ماه ۱۴۰۱ با علیرضا صداقت رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد تماس گرفتیم  اما در طول این مدت نه تنها پاسخ گوی تماس های خبرنگار ما نبود بلکه با وجود هماهنگی های فراوان با روابط عمومی نظام پزشکی و علوم پزشکی مشهد هر بار به بهانه ای از پاسخ گویی در این زمینه شانه خالی کرد. صداقت که همین چند ماه گذشته و پیش از انتخابات نظام پزشکی مشهد با اولین تماس تلفن را به روی هر رسانه ای باز کرده و درباره موضوعات مختلف نظرات خود را بیان می کرد، حالا که در جایگاه پاسخ گویی قرار گرفته خبری از پاسخ نیست و وی پس از یک ماه پیگیری همچنان پاسخی به ما نداده است.
دست بسته شهرداری به خاطر قانون ۶۴ سال پیش!
اما احسان شریعتی، قائم مقام شهرداری منطقه یک مشهد درباره این معضل قدیمی می گوید: در طرح های تفصیلی و جامع شهری، کاربری های مختلفی در نظر گرفته می شود که بر اساس آن نیز الزاماتی برای دسترسی، امکانات مورد نیاز، فضای سبز، میزان فضای پارکینگ مورد نیاز و دیگر موارد را به دقت بررسی می کند تا مزاحمتی برای منطقه و شرایط زندگی مسکونی به وجود نیاید اما آن چه در خیابان احمدآباد رخ داده این است که کاربری آن محدوده مسکونی بوده که نوع بهره برداری نیز بر همین اساس بوده و با استانداردهای پزشکی و درمانی کاملا متفاوت است، بر اساس قانون، شهرداری باید مثل همه ساختمان های سطح شهر که تغییر کاربری داده شده اند با مالکان برخورد قانونی داشته باشد اما در بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها که مصوب سال ۳۷ و تمدید شده سال ۵۸ است، تصریح شده که ساختمان ها باید بر طبق کاربری مجاز خود به بهره برداری برسند اما به استثنای حرفه های پزشکی که به همین دلیل دست شهرداری از برخورد با این افراد بسته است.
سنگ اندازی پزشکان
وی می افزاید: در گذشته اقداماتی در شورای شهر برای مباحثی مثل مزاحمت شغلی انجام شده و حتی آخرین مصوبه مربوط به کمیسیون ماده۵  استان بوده که در سال ۹۲ الزام داشتن پارکینگ بیشتر را برای رفع یکی از معضلات مربوط به جای پارک رفع کنند اما هر بار این مصوبات توسط نظام پزشکی در دیوان عدالت اداری مطرح و ابطال شده است. شریعتی تصریح می کند: البته این موضوع فقط در دیوان عدالت اداری نیست و حتی گاهی اوقات در شورای شهر هم این موضوع با موانعی روبه رو بوده و پزشکانی که در شورا عضویت داشتند جلوی هرگونه پیشنهاد شهرداری در این مورد را می گرفتند و حتی ما را مواخذه می کردند که چرا این موضوع را مطرح کردیم، در نامه نگاری هایی که ما به مجلس برای بازنگری این قانون ارسال کرده بودیم نیز موضوع به کمیسیون بهداشت ارجاع   می شد که همگی پزشک هستند و عملا آن جا هم به هیچ نتیجه ای نرسیدیم. وی می گوید: هزینه ساخت یکی از پارک های خطی ما در بولوار خیام به طول ۲ کیلومتر، ۱۴ میلیارد تومان بوده اما هزینه تملک زمین و ساخت پارکینگ پرستار در همان محدوده مطب پزشکان حدود ۱۰۰ میلیارد بوده است که نباید این کار انجام می شد، چرا ما هزینه ای که می توانیم برای رفاه شهروندان در محدوده خود استفاده کنیم برای پزشکانی که این مزاحمت را برای ساکنان منطقه به وجود آورده اند انجام دهیم  معاون اجرایی شهرداری منطقه یک مشهد می افزاید: یکی دیگر از مطالباتی که امروز از سوی ساکنان این مناطق وجود دارد اقدامی است که شهرداری برای جلوگیری از رشد این مطب ها انجام داده که متاسفانه ساکنان مسکونی را با مشکل روبه رو کرده اما چاره ای نیست. ما برای این که حداقل تعداد این مطب ها کنترل شود یا افزوده نشود موافقت با تراکم مجاز مازاد را که از اختیارات ما بوده ممنوع کردیم و دیگر به کسی تراکم مازاد مجاز نمی دهیم اما در این بین کسانی که می خواهند واقعا برای کار مسکونی استفاده کنند متضرر می شوند و نمی توانند از مزایای طرح تفصیلی استفاده کنند.
پزشکان از این منطقه دل نمی کنند!
وی همچنین با اشاره به ایده ساخت شهرک سلامت برای انتقال مطب های این منطقه نیز می گوید: به نظرم شهرک سلامت  هم چاره مناسبی نیست چون عملا پزشکان از این جا انتقال پیدا نمی کنند و دل نمی کنند و پزشکان جدیدی در آن جا حضور پیدا می کنند که قبلا در محل های دیگری بوده اند. شریعتی اظهار می کند: در بحث عوارض صنفی برای برخی از این مطب ها به صورت محدود فیش عوارض صنفی صادر کردیم که برای همین مصوبه هم شکایت کردند و گفتند که ما صنف نیستیم، واقعا سوال ما این جاست که این ها چه هستند؟ هر چند این موضوع در دیوان بدوا  رد شده اما باز هم هنوز به صورت فراگیر این عوارض دریافت نشده است. اداره کل طرح های تفصیلی مشاوری را برای بررسی ابعاد مختلف این منطقه گرفته و این مشاور هم اطلاعات خوبی را جمع آوری کرده است که قرار بوده جلسه آن در شورای شهر برگزار شود اما نظام پزشکی در این جلسه شرکت نمی کند و چند بار به دلیل نبود هماهنگی حضور آنان در این جلسه لغو شده است.
تعیین تکلیف موضوع در کمیسیون شهرسازی شورا
حمید ضمیری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر مشهد نیز با تایید درخواست های مردمی از شهرداری و شورای شهر مشهد برای رفع مشکل تجمع مطب ها در منطقه احمدآباد به «خراسان رضوی» می گوید: با توجه به محدودیت هایی که در شیوه نامه طرح های تفصیلی ملاک عمل پاسخ گویی کمیته های فنی و شهرسازی مناطق در محدوده پزشکان در خیابان احمدآباد برای شهروندانی که قصد بهره‌برداری مسکونی از ملک خود را دارند، ایجاد شده و اعتراضاتی در این زمینه صورت گرفته و همچنین مشکلاتی که باعث شکایت های متعدد از وجود مطب ها در محدوده احمدآباد شده ،مطرح   شده است، شهرداری برای سامان دهی این مطب ها اقداماتی انجام داده و مشاوری برای این کار در نظر گرفته است. وی می افزاید: در کمیسیون معماری و شهرسازی شورا نیز بعد از این که نتیجه مشاوره مشخص شد جلساتی را در کارگروه تخصصی برای بررسی و رسیدگی ابعاد این موضوع با حضور نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی هماهنگ کردیم تا نتیجه مطالعات برای طی مراحل قانونی به شورا ارائه و پس از تایید برای تصویب به کمیسیون ماده ۵ ارسال شود تا در نهایت بتوانیم این راهکارها را در شهرداری اجرایی کنیم.
منبع:روزنامه خراسان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 15 =

دکمه بازگشت به بالا