موفقیت

قرص والپرات سدیم موثر در درمان بیماری صر

۹۹۱۱۵_۴۲۵

والپرات سدیم (sodium valproate) از داروهای ضدصرع و ضدتشنج است که عوارضی مانند سرگیجه، اختلال در بینایی و یا خونریزی غیرعادی می‌تواند به دنبال داشته باشد.
بیماری صرع از بیماری‌های عصبی است که اگر کنترل و درمان نشود با توجه به حملاتی که به دنبال دارد می‌تواند در زندگی روزمره بیمار اختلال ایجاد کند. والپرات سدیم از داروهای ضد صرع و ضد تشنج است که به منظور درمان صرع توسط پزشک تجویز می‌شود. اگر قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات کافی داشته باشید.

قرص والپرات سدیم چیست؟

والپرات سدیم (sodium valproate) از داروهای ضدصرع و ضدتشنج است. در بیماری صرع بیمار به‌طور ناگهانی دچار از دست دادن هوشیاری می‌شود به‌طوری که چهره‌اش بی‌حالت شده و بی‌حرکت باقی می‌ماند. این دارو با کاهش فعالیت‌های الکتریکی غیرطبیعی مغز حملات تشنجی را کنترل می‌نماید. والپرات سدیم برای تثبیت خلق در اختلال دوقطبی (افسردگی-مانیا) و میگرن هم به کار می‌رود.

موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی:

 موارد مصرف  درمان صرع
 درمان تشنج
 عوارض  گیجی، تغییرات خلقی یا رفتاری، تاری دید، حرکت‌های غیرعادی چشم‌ها، دوبینی، مشاهده لکه در میدان بینایی، افزایش دفعات صرع، کبودی یا خونریزی غیرعادی، بی‌اشتهایی، تهوع و استفراغ، درد شکمی شدید، خستگی و ضعف، زردی پوست یا چشم ها، اسهال، یبوست، سرگیجه یا خواب‌آلودگی خفیف، سوءهاضمه، سردرد، بی‌قراری، مشکل در به خواب رفتن، ریزش مو، تغییرات دوره ماهانه، بثورات جلدی، افت مهارت‌های حرکتی بدنی، کاهش یا افزایش غیرعادی وزن و همچنین قرمز شدن چشم‌ها
 تداخل دارویی  فنوباربیتال، فنی توئین، اتوسوکسیمید، پریمیدون، داروهای ضد افسردگی و ضد جنون، سایمتیدین، دارو‌های ضدصرع، کلروکین، کاربامازپین، لاموتریژین، باربیتورات‌ها، پریمیدون، داروهای مضعف CNS

مقدار و نحوه مصرف

نحوه مصرف این دارو باتوجه به شرکت سازنده و نام برند دارو متفاوت است. بطور مثال قرص‌های آهسته رهش باید بصورت کامل بلعیده شوند و از خرد کردن یا نصف کردن آن‌ها خودداری شود. بعضی از برندها را بهتر است بعد از غذا و بعضی را باید قبل از غذا مصرف کنید به همین دلیل دارو را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید. ممکن است پزشک شما درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن، مقدار داروی شمارا افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو کمتر شود.
توجه: ممکن است پزشک شما درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن،مقدار داروی شمارا افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو کمتر شود.
توجه: در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو، اگر رژیم درمانی یک‌بار در روز باشد، به محض به یاد آوردن آن نوبت باید مصرف شود و از دو برابر کردن مقدار مصرف بعدی باید خودداری گردد. درصورتی که رژیم درمانی چند نوبت مصرف دارو در روز باشد، اگر طی ۶ ساعت به یاد آورده شود، آن نوبت باید مصرف گردد. نوبت‌های مصرف بعدی در همان روز باید در فواصل مساوی از یکدیگر مصرف شوند. مقدار مصرف بعدی نیز نباید دو برابر گردد.
والپرات سدیم - عکس والپرات سدیم - داروی صرع

نکاتی که در ارتباط با مصرف این دارو باید بدانید

  1. در صورت بارداری یا شیردهی، سابقه مشکلات کبدی و کلیوی، خونی و در صورتی که مبتلا به بیماری لوپوس می‌باشید حتما پیش از شروع مصرف این دارو پزشک خود را مطلع سازید.
  2. از آنجا که این دارو بر روی سیستم عصبی تاثیر دارد، مصرف آن باید به صورت مداوم و تحت نظر پزشک باشد.
  3. قطع این دارو به صورت ناگهانی و بدون نظر پزشک، می‌تواند عوارض نامناسبی از جمله بروز حمله تشنجی برای بیمار در برداشته باشد لذا قطع این دارو باید بصورت تدریجی و تحت نظر پزشک انجام شود.
  4. در زمان مصرف این دارو از روش مناسب جهت پیشگیری از بارداری استفاده نمایید.
  5. مصرف الکل در مدت درمان با این دارو می‌تواند احتمال بروز عوارض ناشی از این دارو را افزایش دهد.
  6. این دارو در بیماری‌های فعال کبدی و سابقه فامیلی نارسایی شدید کبد نباید مصرف شود. 
  7. بدلیل اینکه این دارو خواب آور می‌باشد، تا زمانی که اثر خواب آوری آن را احساس می‌کنید از رانندگی و کارهایی که نیاز به احتیاط بیشتری دارند خودداری نمایید.
  8. در صورت مشکل در شنوایی، حرکات ناخواسته عضلات، کاهش تمرکز و واکنش‌های حساسیتی به پزشک خود اطلاع دهید.

مراقبت‌ها و توصیه‌های پرستاری

  • در مورد این دارو پیگیری وضعیت سلامت و درمان بیمار در دراز مدت بسیار حائز اهمیت می‌باشد لذا معاینات و آزمایشات دوره‌ای را بطور منظم جهت بررسی وضعیت کبدی و خونی انجام دهید.
  • قبل از شروع درمان ودر طول  ۶ماه ماه اول درمان با این دارو ،باید عمل کرد کبد تحت نظر باشد.
  • در صورت بروز درد حاد شکمی که ممکن است نشانه پانکراتیت باشد، باید مراقبت‌های لازم انجام شود.
  • در صورت وجود نارسایی شدید کلیوی لوپوس اریتماتوز سیستمیک یا پورفیری باید با احتیاط فراوان مصرف شود.
  • این دارو در در کودکان‌ کمتر از ٣ سال‌، مبتلایان به بـیماری‌های مـتابولیک ارثی‌، آسـیب ارگـانیک مـغزی‌، اختلالات تشنجی شدید همراه با عقب‌ماندگی ذهنی‌، تجویز همزمان با داروهای مرتبط با انعقاد خون و مبتلایان به لوپوس اریتماتوز با احتیاط باید مصرف شود.
  • قبل از شروع درمان با این دارو از عدم وجود زمینه یا عوامل مستعد کننده خونریزی در بیمار باید اطمینان حاصل شود.

منبع : ستاره

 

link canal 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =

دکمه بازگشت به بالا