خراسان

مرمت آثار تاریخی و بهره‌برداری از چند اقامتگاه بوم‌گردی در خراسان رضوی

همزمان با دهه فجر ۱۴۰۰ مسجد جامع چشام داورزن، نهمین اقامتگاه بوم‌گردی نیشابور، دومین اقامتگاه بوم‌گردی روستای فروتقه شهرستان کاشمر بهره‌برداری، مرمت و ساماندهی آب انبار تاریخی اکبرآباد رشتخوار آغاز و واحدهای اقامتی دهکده چوبین نیشابور افتتاح شد.

مسعود رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اقدامات اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در دهه فجر ۱۴۰۰ اظهار کرد: بسیاری از پروژه‌ها و تاسیسات گردشگری در شهرستان‌های خراسان رضوی در حال افتتاح است. همچنین با خانواده شهدا و جانبازان و ایثارگران دیدار داشتیم. غبار روبی مزار شهدا در دستور کار قرار گرفت. تاسیسات گردشگری را تکلیف کردیم که در این ایام با تخفیفات ویژه‌ای پذیرای زائران امام رضا(ع) باشند.

بهره‌برداری از مسجد جامع چشام شهرستان داورزن

مسجد جامع روستای چشام شهرستان داورزن پس از مرمت هم‎زمان با دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی، معاون میراث‌ فرهنگی اداره‎کل، مسئولان شهرستان و مردم بهره‌برداری شد. عملیات مرمتی مسجد جامع روستای چشام شهرستان داورزن از سال ۹۸ آغاز شده بود و به صورت مستمر و متناوب تاکنون ادامه داشت. برای این عملیات مرمتی ۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال به صورت مشارکتی هزینه شده است.

مسجد چشام در روستای چشام در ۵۵ کیلومتری جنوب غربی سبزوار و ۳۵ کیلومتری شرق شهر داورزن در بخش باشتین این شهرستان قرار دارد. این مسجد در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۷۷ به شماره ۱۹۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌ است.

آغاز مرمت و ساماندهی آب انبار تاریخی اکبرآباد رشتخوار

عملیات مرمت و ساماندهی این بنای تاریخی با مشارکت دهیاری و شورای اسلامی روستای اکبرآباد آغاز شده است. این عملیات مرمتی شامل آواربرداری و حمل نخاله‌های مخزن، پاشیر و پلکان، استحکام بخشی سردر ورودی، احیا پلکان ورودی، نصب پنجره‌های مخزن و آجرفرش محوطه مخزن و پاشیر آب‌انبار تاریخی اکبرآباد بوده است. اجرای مرمت و ساماندهی کامل آب‌انبار تاریخی اکبرآباد بیش از دو ماه زمان خواهد برد.

این بنای تاریخی در سال ۱۳۸۴ به شماره ۱۳۸۶۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و طبق کتیبه سر در ورودی در دوره قاجار و به دستور ذوالفقارخان قرائی ساخته شده است.

روستای تاریخی اکبرآباد در ۱۶ کیلومتری محور اصلی رشتخوار به خواف قرار دارد. آب‌انبار اکبرآباد در جنوب غرب این روستا قرار گرفته و این سازه آبی شامل سر در ورودی، پلکان ورودی، پاشیر و فضایی گنبدوار روی مخزنی به قطر ۱۰ متر با پوشش آجرفرش و دارای دو نورگیر است. شهرستان رشتخوار نیز در ۲۰۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع شده است و دارای ۲۷۰ جاذبه گردشگری است که تاکنون ۳۲ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و ۶ اثر دیگر آن در حال ثبت است.

این روستا دارای سه اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی شامل محوطه شهر تاریخی جیزد، آب انبار تاریخی اکبرآباد و قلعه تاریخی است. همچنین دو اثر تاریخی انبار غله و مسجد جامع تاریخی برای ثبت در فهرست آثار ملی در دستور کار قرار گرفته است.

بهره‌برداری نهمین اقامتگاه بوم‌گردی شهرستان نیشابور

اقامتگاه بوم‌گردی بابارحیم به‌عنوان نهمیمن اقامتگاه بوم‌گردی شهرستان در روستای حصار بوژان نیشابور افتتاح و بهره‌برداری شد. این اقامتگاه در زمینی به مساحت ۲۰۰ متر مربع و زیربنای ۱۲۰ مترمربع در دو طبقه و با معماری سنتی احداث شده است. اقامتگاه بوم‌گردی بابارحیم که توسط خانواده صباحتی ایجاد شده، دارای ۶ اتاق، مطبخ و سایر فضاهای مورد نیاز است.

برای ایجاد این اقامتگاه بوم‌گردی مبلغ ۸ میلیارد ریال توسط سرمایه گذار هزینه شده و مبلغ ۵ میلیارد ریال نیز تسهیلات دولتی از محل صندوق کارآفرینی امید پرداخت شده است.

روستای بوژان از توابع بخش مرکزی شهرستان نیشابور در ۱۳ کیلومتری شمال شرقی نیشابور و۱۲۰ کیلومتری مشهد قرار دارد. این روستای کوهپایه‌ای که در ارتفاعات جنوبی رشته کوه بینالود استقرار یافته دارای آب و هوای معتدل کوهستانی با زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل است.

افتتاح واحدهای اقامتی دهکده چوبی نیشابور

واحدهای اقامتی دهکده چوبین نیشابور همزمان با دهه فجر افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. عملیات احداث واحدهای اقامتی در دهکده چوبی شامل ۸ سوئیت و اتاق، هر کدام با زیربنای ۷۵ مترمربع از دوسال قبل آغاز شده است. برای احداث این مجموعه اقامتی سرمایه‌گذار بخش خصوصی حدود ۱۲ میلیارد ریال هزینه شده است.

مجموعه گردشگری دهکده چوبی که با نام مسجدچوبی هم در بین گردشگران شهرت یافته است در سال ۷۹ توسط مهندس حمید مجتهدی ایجاد و پس از فوت او، این مجموعه ۱۰ هکتاری گردشگری توسط خانواده‌اش مدیریت می‌شود.

این مجموعه در فاصله حدود ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر نیشابور و در کنار روستای محمدآباد ‌آقازاده قرار دارد و تمامی عناصر و فضاهای معماری آن از قبیل مسجد، کتابخانه، غرفه‌های صنایع دستی، رستوران، خانه سه طبقه محل سکونت مالکان و … همگی از چوب ساخته شده‌اند و در برابر زلزله‌های تا ۸ ریشتر مقاوم هستند.

بهره‌برداری دومین اقامتگاه بوم‌گردی روستای فروتقه شهرستان کاشمر

همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی اقامتگاه بوم‌گردی «گلک بانو» در روستای فروتقه کاشمر به بهره‌برداری رسید. این اقامتگاه بوم‌گردی خانه‌ای قدیمی روستایی بوده که با سرمایه‌گذاری مالک به اقامتگاه تبدیل شده و از اداره‌کل‎ میراث ‌فرهنگی، گردشگری  و صنایع‌دستی خراسان رضوی پروانه بهره‌برداری دریافت کرده است. این اقامتگاه بوم‌گردی دارای ۵۰۰ متر مربع مساحت و زیربنای ۱۲۰ متر مربع با ۶ اتاق برای پذیرایی از مهمانان است.

این خانه قدیمی که قدمتی بالای ۸۰ سال دارد دارای مطبخ، خانه کُندی و.. بوده و در معماری این خانه هم سقف چوبی و هم سقف گنبدی مشاهده می‌شود. این خانه در گذشته به عنوان مکتب‌خانه روستا استفاده می‌شده و اکنون به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل شده است.

روستای فروتقه یکی از روستاهای بخش مرکزی کاشمر است که یخدان‌ گلی، حمام قدیمی، آب‌انبار و قنات از جمله آثار تاریخی این روستای کهن به شمار می‌رود. پیش از این یخدان گلی این روستا به عنوان رستوران سنتی، حمام قدیمی روستا به عنوان زورخانه ورزش‌های باستانی و آب انبار روستا به عنوان موزه مردم‌شناسی احیا شده است.

روستای فروتقه در ضلع شرقی شهر کاشمر قرار دارد و با توجه به همجواری با شهر کاشمر توانسته است بخشی از زائران و گردشگران در این شهر را جذب و خدمات‌رسانی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =

دکمه بازگشت به بالا