مشهد

مشهد به سرعت نارنجی شد

با جولان سویه جدید کرونا (امیکرون) در شهر، به فاصله ۲ روز رنگ کرونایی مشهد از زرد به نارنجی تغییر کرد.

 

 شهرآرانیوز؛ پیش بینی هفته‌های گذشته رنگ واقعیت به خود گرفت و سهل انگاری در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی سبب شد با جولان سویه جدید کرونا در شهر، به فاصله ۲ روز رنگ کرونایی مشهد از زرد به نارنجی تغییر کند تا به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد، خراسان رضوی وارد موج ششم کرونا شود.

دراین باره، رئیس کمیته رسانه و اطلاع رسانی قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه ستاد مقابله با‌کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد با همکاری کمیته علمی دانشگاه علوم پزشکی، جمع بندی‌های لازم و علمی برای تصمیم گیری در وضع کنونی را به ستاد استانی کرونا فرستاده است، افزود: پیرو این اطلاع رسانی ممکن است در جلسه امروز ستاد استانی کرونا درباره اعمال محدودیت‌ها تصمیم گیری شود.

سرعت بسیار زیاد انتقال امیکرون

محمد پهلوان کاشی با بیان اینکه سرعت انتقال امیکرون نسبت به همه گونه‌های گذشته بسیار بیشتر است، ادامه داد: شاهد این مسئله نیز آمار روبه رشد مراجعان سرپایی از یک سو و بستری‌های کرونایی از سوی دیگر است.

بااین حال، ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد با مشاهده اولین امیکرون در استان، هر روز برای بررسی وضعیت و سنجش میزان آمادگی برای ورود به موج جدید کرونا جلسه برگزار کرده است. وی تصریح کرد: در حالی که آمریکا و اروپا در مقابل موج امیکرون ناتوان شده اند، برای مهار این موج بیشتر از درمان به پشتیبانی نیاز داریم.

مهار امیکرون، نیازمند تصمیمات محکم‌تر

به گفته پهلوان، لازم است برای مهار امیکرون تصمیمات محکم تری گرفته شود، ضمن اینکه در راستای ایجاد ظرفیت دوباره برای بستری بیماران کرونایی، جلساتی با مسئولان بیمارستان‌های امام رضا (ع) و قائم (عج) برگزار کرده ایم و فعالیت قرارگاه کرونا نیز شبانه روزی شده است. وی همچنین درباره خبر منتشرشده در رسانه‌ها در باره تمام شدن واکسن آسترازنکا در مشهد نیز گفت: در تلاشیم این واکسن را تأمین کنیم، ضمن اینکه واکسن‌های داخلی نیز ایمنی زیادی دارند و واکسن پاستوکووک پلاس نیز در دسترس قرار دارد.

رئیس کمیته رسانه و اطلاع رسانی قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با وبدا، درباره ارزیابی بستریان جدید کرونا و روند روبه رشد این بیماران گفت: هم اکنون ۵۰۳بیمار مبتلا یا مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که ۳۸۵نفر از این تعداد در مراکز درمانی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند.

وی ادامه داد: در یک روز گذشته ۲۰۲بیمار جدید مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شدند که ۱۵۶نفر از این تعداد به دانشگاه علوم پزشکی مشهد مربوط است.

پهلوان افزود: هم اکنون ۱۲۶بیمار مبتلا به کرونا در بخش‌های مراقبت ویژه استان بستری هستند که ۹۹نفر از این تعداد در بیمارستان‌های زیرپوشش این دانشگاه تحت مراقبت ویژه قرار دارند.

رئیس کمیته رسانه و اطلاع رسانی قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه، با بیان اینکه روند مراجعه بیماران سرپایی به مراکز خدمات جامع سلامت منتخب کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز همچنان افزایشی است، تصریح کرد: در یک روز گذشته ۱۶۹۴نفر به مراکز منتخب کرونا و ۷۵۴نفر نیز مستقیم به بیمارستان‌های زیرپوشش این دانشگاه مراجعه کردند.

خطر ساده انگاری امیکرون

همچنین به گزارش ایسنا، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با بیان اینکه استان در واکسیناسیون دز اول و دوم به ترتیب ۵ و ۱/۵ درصد جلوتر است، اما در تزریق دز سوم ۱/۵ درصد عقب‌تر است، اظهار کرد: ساده انگاری مردم در موضوع کرونا از مشکلات کنونی است. میزان مرگ ومیر بر اثر امیکرون مانند سویه‌های گذشته نیست، اما، چون میزان ابتلا در جامعه زیاد است، حتی درصد کمی که به شکل حاد به این بیماری مبتلا شوند، به دلیل سطح ابتلای زیاد، عدد بزرگی را تشکیل خواهند داد.

وی با تأکید بر اینکه براساس مطالعات و آمارها، دز سوم واکسن کرونا برای مقابله با امیکرون اهمیت زیادی دارد، اما تا‌کنون فقط ۲۱ درصد جمعیت دز سوم را دریافت کرده اند، افزود: در استان حدود ۴ ماه میزان مرگ ومیر روزانه تک رقمی بود و نمی‌خواهیم به اوضاع موج پنجم و آمار سه رقمی بازگردیم.

در این وضعیت، ساده انگاری امیکرون ممکن است به شدت خطرناک باشد. مهم‌ترین دلیل عقب بودن آمار تزریق دز سوم واکسن کرونا در خراسان رضوی این تفکر اشتباه است که تزریق ۲دز واکسن کافی است.

تست رپید در ۴۷ درمانگاه مشهد

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: به دلیل تشخیص بموقع بیماری کرونا و جلوگیری از ازدحام جمعیت در مراکز منتخب کرونا، تست رپید با تعرفه مصوب در اختیار ۴۷درمانگاه منتخب قرار گرفته است. ایوب توکلیان در گفتگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه تست رپید در درمانگاه‌های منتخب با تعرفه ۸۰ هزار تومان انجام می‌شود و اطلاعات بیمار در سامانه سینا ثبت می‌شود، اضافه کرد: در دوران اوج شاهد ازدحام جمعیت در مراکز منتخب و بیمارستان‌ها هستیم، ازاین رو برنامه ریزی‌های لازم انجام شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا