مشهد

مُهر ثبت ملی بر ۱۷ اثر موزه آستان قدس رضوی

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: ۱۷ اثر از مجموعه آثاری که در موزه‌های آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود، در فهرست آثار تاریخی- فرهنگی ملی به ثبت رسیده است.

حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی مجموعه آثار ثبت شده را جزو مفاخر هنری، علمی و فرهنگی موجود در موزه‌های رضوی برشمرد و توضیحاتی درباره آثار ثبت ملی این مجموعه ارائه کرد.

اسطرلاب‌هایی که ثبت ملی شده است

مُهر ثبت ملی بر ۱۷ اثر موزه آستان قدس رضوی

وی افزود: اسطرلاب مسطح ساخته شده توسط عبدالحسین عبدالائمه از جمله این آثار است. این اثر ملی از نفیس‌ترین، گران‌بهاترین و دقیق‌ترین اسطرلاب‌های جهان است و نقش دانشمندان ایرانی و مسلمان در دانش کیهان‌شناسی، گاهشماری و ارتقا و تکامل و گسترش اسطرلاب را نشان می‌دهد. همچنین «اسطرلاب کروی» ساخته شده در تاریخ ۱۰۵۸ هجری قمری از دیگر اثرهای ملی ثبت شده گنجینه رضوی است که نشان‌دهنده شکوفایی‌های هنری و آفرینش‌های صنعتی است که از گونه‌های نایاب باقی مانده در جهان به شمار می‌رود.

آثار ثبت ملی گنجینه فرش 

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: از دیگر آثار ملی گنجینه‌های مختلف موزه مرکزی آستان قدس رضوی، باید به آثار ثبت شده از گنجینه فرش نیز اشاره کرد که صندوق‌پوش زری اطلسی متعلق به دوره صفوی از آن جمله است.

مُهر ثبت ملی بر ۱۷ اثر موزه آستان قدس رضوی

حسینی گفت: همچنین ضریح پوش ضریح حضرت رضا(ع) تهیه شده در سال ۱۳۱۵ هجری قمری و قالی پرده‌ای دور محرابی از دیگر آثار ثبت ملی این مجموعه است که دارای ارزش فرهنگی مردم شناختی و هنری دوره قاجار(۱۲۸۱ هجری شمسی) به شمار می‌رود. قالی افشان شاه عباسی(گلابتون دار) که به دستور شاه عباس صفوی و مخصوص حرم رضوی بافته شده نیز از دیگر آثار ثبت شده است که یادمانی نفیس از اوج تکاپوهای هنری و کارگاه‌های بافت قالی در مشهد و در روزگار شاه عباس صفوی به شمار می‌آید.

قرآن‌های ثبت ملی گجینه رضوی

وی بیان کرد: در موزه قرآن گنجینه رضوی نیز تعدادی از آثار ثبت ملی نگهداری می‌شود که از جمله آن باید به قرآن کامل وقفی به خط میرعبدالقادرحسینی شیرازی کتابت شده که توسط همایون اعظم ابراهیم قطب‌شاه، پادشاه کلکنده هند، در قرن ۱۰ و در تاریخ سال ۹۷۰ هجری قمری وقف شده، اشاره کرد. همچنین قرآن کامل مترجم با پنج تفسیر اثر ارزشمند تفسیر حسینی به زبان فارسی از ملاحسین واعظی کاشفی، عالم بزرگ شیعی، در کنار چهار تفسیر اهل سنت بیضاوی، مدارک، جلالین و کشاف به زبان عربی که در سال ۱۰۸۲ هجری قمری توسط دولت محمد در شهر هرات کتابت شده، از دیگر آثار ثبت ملی موزه قرآن این گنجینه است.

مُهر ثبت ملی بر ۱۷ اثر موزه آستان قدس رضوی

آثار منتخب موزه تاریخ حرم

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اضافه کرد: همچنین پنجره فولادی زرکوب اثری یگانه از هنر فلزگری و زرگری دوره تیموری با کتیبه زرکوب شاهرخ تیموری یکی از آثار گنجینه تاریخ حرم محسوب می‌شود که ثبت ملی شده است. در کنار آن نیز باید به قفل‌آویز رمزدار فولادی ۱۱ مگسی به همراه کلید نمونه از صنعت فولادکاری دوره صفوی با تزئینات زرکوب و استفاده از اشعار فارسی اشاره کرد.

حسینی یادآور شد: علاوه بر این قندیل طلای جواهر نشان کتیبه‌دار قدیمی‌ترین قندیل به وزن سه کیلوگرم، اهدا شده توسط شاهرخ تیموری به حرم امام رضا(ع) و محراب کاشی زرین‌فام(پایین پای مبارک حضرت رضا(ع) کهن‌ترین محراب‌های این مکان که در سال ۶۱۲ هجری قمری توسط استادانی از خانواده طاهر کاشانی ساخته شده، دیگر آثار ثبت ملی این موزه است.

مُهر ثبت ملی بر ۱۷ اثر موزه آستان قدس رضوی

دیگر آثار ثبت شده در حافظه ملی

وی تصریح کرد: بقایای پرچم واقعه جهاد اسلام عشایر عرب خوزستان علیه انگلیس در جنگ جهانی اول، تابلو تعزیه‌خوانی وقایع روز عاشورا، ۲ جام دوستکامی قلم‌زنی و کتیبه‌دار و منقوش و کتیبه‌دار، سکه دراخم شاپور اول از نمونه سکه‌های نایاب ساسانی معروف به کلاه‌عقابی که به طور مناسبتی ضرب می‌شد نیز از دیگر آثار ثبت شده است.

حسینی با بیان اینکه پرونده بسیاری از دیگر آثار موزه‌های آستان قدس رضوی در نوبت ثبت ملی قرار دارد، اظهار کرد: ثبت ملی آثار تاریخی مقدمه ثبت در حافظه جهانی یونسکو است و ما بی‌وقفه برای ثبت آثار در حافظه جهانی تلاش می‌کنیم.

بر اساس گزارش روابط عمومی آستان قدس رضوی مجموعه ۳۶ مدال و بازوبند پهلوانی جهان پهلوان تختی که توسط وی به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد نیز هفت دی ماه سال جاری در حافظه ملی به ثبت رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + سه =

دکمه بازگشت به بالا