ایران

هر دقیقه چند نفر به آمار جویندگان کار اضافه می‌شود؟

download (5)
 ایسنا نوشت: وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی با بیان این‌که کشور سالانه به بیش از 900 هزار فرصت شغلی جدید نیازمند است گفت: هر دقیقه پنج نفر به آمار جویندگان کار اضافه می‌شود.
 

علی ربیعی در جلسه مشترک نمایندگان، کارفرمایان، کارگران، تعاون‌گران در حوزه تامین‌اجتماعی زنجان با اشاره به رکود طولانی مدت اقتصاد در کشور، اظهار کرد: در سال‌های گذشته قدرت خرید کارگر طوری بود که اگر ابتدای روز هزار تومان در جیبش می‌گذاشت هنگام شب می‌توانست با ششصد تومان به خانه‌اش باز گردد. در حالی که امروزه فاصله افزایش مزد در بازنشستگان خدمات کشوری و تورم 200 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

این مسئول ادامه داد: خوشبختانه همه تلاش دولت فعلی در راستای شکست تحریم‌ها با روح حسینی و زبان زینبی است؛ چراکه اگر فشار از روی اقتصاد کشور برداشته نشود باید منتظر آسیب‌های اجتماعی متعددی در سال‌های آتی باشیم. در واقع اگر برای تلاش در دو جبهه سیاست اقتصادی و مبارزه با فقر اهتمام خود را به کار نگیریم، زیرساخت‌های فرهنگی بیشترین آسیب را دیده و باید شاهد زوال روزافزون ارزش‌ها باشیم.

وی با بیان این‌که خوشبختانه هر ساله وابستگی کشور به اقتصاد نفتی رو به نزول است، افزود: داروی درمان بیماری اقتصادی امروز جامعه «اقتصاد مقاومتی» است و هیچ دولتی نباید رضایت مقطعی را به تهدید منافع در درازمدت ترجیح دهد. به عنوان مثال، در حال حاضر باید بتوانیم برای حذف یارانه بیش از دو میلیون نفر در کشور سنجیده حرکت کنیم تا حقی از کسی ضایع نشود. در واقع دولت تدبیر و امید نیازمند تن دادن به تصمیمات سخت با تکیه به حرکت جمعی به و به سمت تلاش‌های بزرگ است.

ربیعی همچنین با تاکید بر رابطه متقابل دولت و مردم در حفظ و ماندگاری قدرت یکدیگر در همه دولت‌ها خاطرنشان کرد: برای درمان اقتصاد و مبارزه با فقر نیاز جدی به مبارزه داریم و اگر بتوانیم سرمایه‌های مردم را در قالب تعاونی به عرصه اقتصادی بیاوریم شاهد تحولات عظیمی خواهیم بود. در واقع ما امروزه بیش از هر مسئله دیگری نیاز به سرمایه‌گذاری و کارآفرینی داریم و هر کسی با هر میزان مبلغی بتواند آجر روی آجر یک بنای اقتصادی بگذارد قابل احترام است.

در ادامه رئیس سازمان تامین‌اجتماعی با تاکید به نقش سازمان در ایجاد امنیت خاطر برای سالمندان و درمان‌جویان در سراسر کشور گفت: خوشبختانه از سال 1392 تاکنون مستمری بازنشستگان در مجموع 67 درصد افزایش یافته، این در حالی است که در طول هشت سال دولت قبلی، این رقم به صورت تجمیعی 40 درصد بوده است.

سیدتقی نوربخش اظهار کرد: علی‌رغم مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور عزم دولت این بود که در حد توان دریافتی مستمری‌بگیران را افزایش دهد، با این حال هنوز در این خصوص احساس شرمندگی می‌کند؛ چراکه حدود 50 درصد از مستمری‌بگیران در رده حداقل‌بگیران هستند.

این مسئول ادامه داد: متاسفانه تا چند سال پیش فرد بیمار موظف بود 50 درصد از هزینه‌های درمان را از جیب خودش پرداخت کند، اما دولت تدبیر و امید موفق شد گام‌های بلندی در این زمینه بردارد و این میزان را در بخش دولتی به شش درصد برساند.

وی افزود: سازمان در طول امسال ماهیانه 30 هزار میلیارد ریال مستمری را بدون یک روز تاخیر به حساب مستمری‌بگیران واریز کرده، همچنین ماهیانه 10 هزار میلیارد ریال نیز پرداختی برای بخش درمان داشته و علی‌رغم همه فشارهای موجود سعی دارد برای ایجاد شرایط نسبتا متعادل تدابیری اصولی بیاندیشد.

نوربخش با بیان این‌که در حال حاضر مطالبات قطعی سازمان از اشخاص حقیقی و حقوقی 80 هزار میلیارد ریال است، تصریح کرد: با این حال تا جایی که امکان داشته باشد از خدشه وارد شدن به خدمات قابل ارایه و تعطیلی واحدهای تولیدی پیشگیری خواهیم کرد.

وی همچنین با اشاره به این‌که 18 درصد از مشاغل کشور سخت و زیان‌آور هستند، خاطرنشان کرد: تا سال 1384، یک میلیون و 100 هزار نفر مستمری بگیر داشتیم و این رقم تا سال 1392 به 2 میلیون و 300 هزار نفر رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا