ایران

وزارت خارجه: اگر شرایط طبیعی فراهم نشود امکان برگزاری حج وجود ندارد / دیدار ظریف با تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا


اخبارسیاست خارجی,خبرهای سیاست خارجی,جابری انصاری

مسئولیت (اعزام نشدن زائران ایرانی به حج) بر عهده دولت عربستان است که به وظایف خود به عنوان دولت میزبان مناسک حج عمل نکرده است.

به گزارش ایسنا،جابری انصاری درباره تحرکات عربستان علیه ایران در منطقه گفت: منطقه ما دستخوش تحول درونی و بیرونی است و برخی دولت‌ها سعی بر ممانعت از تحولات دارند.

حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری این هفته خود ادامه داد: سیاستی که تحولات طبیعی سیاسی و غیر سیاسی را نمی پذیرد و مقاومت می کند عقیم است.

از دولت‌های آذربایجان و ارمنستان درخواست کردیم دو طرف به سمت حل مسالمت‌آمیز مناقشه پیش بروند

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص دیپلماسی فعال ایران برای حل عادلانه مناقشه قره باغ با توجه به نقض پی در پی آتش بس در این منطقه گفت:‌ ما صراحتا از ابتدای درگیری‌ها اعلام کردیم که تشدید تنش‌ها با توجه به مجموعه بحران ها در منطقه نتایج خطرناکی می‌تواند داشته باشد و کمربندی بی ثباتی را گسترش می‌دهد و در رایزنی‌های تلفنی و گفت‌وگوهای حضوری با دولت های آذربایجان و ارمنستان درخواست کردیم که دو طرف به سمت حل مسالمت آمیز این موضوع پیش بروند.

برای هرگونه مداخله و اعزام نیرو به سوریه باید هماهنگی و توافق دولت سوریه وجود داشته باشد
وی ادامه داد: ما آمادگی خود را برای ایفای نقش فعال تر در صورت درخواست دو دولت آذربایجان و ارمنستان اعلام کرده ایم. اما تا وقتی این درخواست مطرح نباشد به طور طبیعی از سازوکار بین‌المللی که مورد توافق دو طرف مناقشه است برای حل این مسأله حمایت می‌کنیم.

جابری انصاری درباره برخی مداخلات و تصمیمات برای اعزام نیرو از سوی دولت های فرامنطقه ای و منطقه‌ای به سوریه با بیان اینکه هرگونه مداخله خارجی بدون هماهنگی با دولت دمشق به تشدید این بحران می انجامد، افزود: در رابطه با هرگونه مداخله و اعزام نیرو به سوریه باید هماهنگی و توافق دولت سوریه وجود داشته باشد خارج از این قاعده هر گونه اقدامی تنها به تصویب بحران و پیچیده کردن آن منجر خواهد شد.

انجام هرگونه اقدامی در واکنش به رای دادگاه آمریکایی باید بر اساس محاسبات نتیجه‌بخش انجام شود
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به خبرنگاری که از وی درباره اقدامات حقوقی ایران در واکنش به رای دادگاه آمریکایی در مصادره دو میلیارد دلار از اموال ایران پرسید گفت:‌ انجام هرگونه اقدامی در واکنش به چنین رویدادهایی باید بر اساس محاسبات نتیجه بخش انجام شود. در سطح بین‌المللی برخی قدرت ها بر اساس قدرتی که دارند و یا تصور می‌کنند قدرت دارند قوانین بین‌المللی را صراحتا نقض می‌کنند که نقض مبانی اولیه حقوق بین‌الملل است و در مورد رای دادگاه آمریکایی در مسأله اخیر در ارتباط با ایران کاملا بارز است. در عین حال این اولین بار نیست که در سطح بین‌المللی چنین نقض آشکاری صورت می گیرد.

وی افزود:‌ ایران در صورتی که امکان تاثیرگذاری و نتیجه بخشی از پیگیری روش‌های خارج از روابط دو جانبه در قالب قوانین بین‌المللی در ارتباط با حکم دادگاه آمریکایی وجود داشته باشد، اقدام می‌کند.

دیدار ظریف با تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش که یک رسانه آمریکایی مدعی شده آقای ظریف در سفر به نیویورک با چند تن از اعضای کنگره دیدار داشتند با بیان اینکه سفر وزیر خارجه به منظور شرکت در مراسم رسمی امضای موافقتنامه پاریس ( موافقتنامه تغییرات آب و هوایی پاریس بوده است) که پس از سالها رایزنی در سطح جهانی مورد پذیرش قرار گرفت افزود: در حاشیه این مراسم مجموعه‌ای از گفت‌و گوهای رسمی ، مطبوعاتی و سخنرانی در محافل فکری و نیز دیدار با برخی شخصیت‌ها انجام شد که تمامی این برنامه‌ها برای استفاده بهینه از فرصت سفر بود و در این چارچوب با چند تن از نمایندگان کنگره آمریکا گفت‌وگو انجام شد.

دولت‌های اسلامی از هرگونه اقدام ناقض حقوق ملت فلسطین جلوگیری کنند
وی در خصوص تلاش برخی کشورها برای به رسمیت شناختن رژیم اشغالگر صهیونیستی و اقدامات آن علیه ملت فلسطین گفت: هر گونه اقدام در زمینه به رسمیت شناختن اشغالگری و تعامل با آن از نگاه ایران پذیرفتنی نیست و تاثیری جز تشدید وضعیت بحرانی در منطقه نخواهد داشت. دولت‌های اسلامی با توجه به این مساله و رعایت منافع و حقوق اولیه ملت فلسطین و حق تعیین سرنوشت باید از هرگونه اقدام ناقض حقوق ملت فلسطین و تشدید بحران جلوگیری کنند.

تاریخ نشان داده ایران تهدیدی برای هیچ یک از کشورهای منطقه و جهان نبوده است
وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر موضع ایران در برابر گسترش ناتو در منطقه خلیج فارس اظهار کرد:‌ ما در منطقه زیست طبیعی خود زندگی می‌کنیم و منشاء تهدید برای هیچ یک از همسایگان خود نیستیم و تاریخ این را به خوبی نشان داده است که ایران تهدیدی برای هیچ یک از کشورهای منطقه و جهان نبوده است. بلوک بندی‌های نظامی جهانی، مدت‌هاست به پایان دوران خود نزدیک شده‌اند و اگر بخواهند این بلوک بندی‌ها را در حوزه‌های جغرافیایی گسترش دهند نوعی جنگ رسانه‌ای و روانی خواهد بود که تاثیری در بهبود وضعیت امنیت منطقه نخواهد داشت. معتقدیم راه حل امنیت در منطقه تامین منافع ملت‌های منطقه از طریق توافق دسته جمعی است.

وی ادامه داد:‌ جمهوری اسلامی ایران بارها طرح‌های عملیاتی دراین رابطه ارائه کرده اما متاسفانه با پاسخ لازم مواجه نشده و برخی کشورها ترجیح می‌دهند مسائل منطقه را بین‌المللی کرده تا پای دولت‌های دیگر را به موضوعات منطقه باز کنند.

وی اخبار و گزارش‌های منتشر شده در رابطه با تمایل کشورهای منطقه به گسترش ناتو در خلیج فارس را نوعی بزرگ‌نمایی و اغراق دانست و افزود:‌ حتی اگر اقدامی در این چارچوب بخواهد صورت گیرد این اقدام تنها به تشدید بحران در منطقه کمک می‌کند نه ثبات و امنیت.

اهداف خود را قربانی هیچ سیاست‌مدار و حزبی در هیچ کجای دنیا قرار نمی‌دهیم
خبرنگاری از جابری انصاری در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا و تاثیر روی کارآمدن هر یک از کاندیداها پرسید که

وی با بیان این که موضوع انتخابات در آمریکا مساله داخلی این کشور است و هر دولتی بر سر کار باشد طبیعی است منافع ایالات متحده آمریکا را پیگیری می‌کند افزود: ما در جزئیات زندگی داخلی کشورها نظر خاصی اعلام نمی‌کنیم. آنچه به ما مربوط است این که هر دولتی روی کار بیاید ایران در چارچوب سیاست‌های اصولی و منافع خود اقدام می‌کند و هر دولتی که آمادگی پذیرش تعامل برابر و مبتنی بر منافع مشترک داشته باشد می‌تواند در مجموعه گفت و گوها و تعامل با ایران قرار بگیرد. ما اهداف خود را قربانی هیچ سیاست‌مدار و حزبی در هیچ کجای دنیا قرار نمی‌دهیم.
اگر شرایط طبیعی فراهم نشود امکان برگزاری حج وجود ندارد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به خبرنگار دیگری در رابطه با آخرین تحولات اعزام زائران ایرانی به مناسک حج و مذاکرات در این رابطه خاطرنشان کرد:‌ گفت و گوهایی میان دو طرف به طور جزیی انجام شده متاسفانه دولت عربستان بر خلاف ادعایی که از ابتدای فاجعه منا و بعد از آن در مقطع قطع رابطه با ایران مطرح کرده است مبنی بر اینکه مساله حج غیر سیاسی است و خارج از چارچوب اختلافات بررسی می‌شود. در عمل تاخیر در اعزام هیات اجرایی که مطابق سالیان قبل در یک جدول زمانی به عربستان سفر می‌کردند تا اقدامات لازم را انجام دهند،ایجاد شد. همچنین در آستانه قطع روابط، تاریخ جدیدی را اعلام کردند و مجددا به عقب انداختند و بعد از آن روادید صادر نکردند و در آستانه اجلاس سازمان همکاری اسلامی بالاخره برای بار سوم هیات ایرانی اعزام شد .

وی ادامه داد‌:‌ ما معتقدیم حج فریضه اسلامی است . فریضه واجب اسلامی است و دولت جمهوری اسلامی ایران خود را موظف به برگزاری این فریضه اسلامی برای ملت خود می‌داند و تکرار هم کرده‌ایم انجام حج در سال جاری منوط به آن است که روال طبیعی توافق‌ها بین سازمان حج ایران و حج سعودی طی شود و امکان برگزاری عزتمندانه و مبتنی بر حقوق بدیهی حجاج ایرانی فراهم شود. متاسفانه تعاملی که دولت عربستان دراین مذاکرات داشته بر خلاف تمام ادعاهایش بوده است و در صورتی که شرایط طبیعی برگزاری حج مبتنی بر پذیرش مسئولیت‌ها فراهم نشود امکان برگزاری حج وجود ندارد ماهیچ خواسته فوق‌العاده‌ای فراتر مسئولیت‌های بدیهی کشور میزبان نداریم و این خواسته‌ها شامل تامین امنیت حجاج با توجه به حادثه تلخ سال گذشته و نیز مسائل کنسولی و اجرایی حج هست که باید این شرایط فراهم شود تا امکان برگزاری این مناسک الهی فراهم شود.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار کرد:‌ اگر این امور با برخورد غیرمنطقی دولت عربستان سعودی مواجه شود این مسئولیت (اعزام نشدن زائران ایرانی به حج) بر عهده دولت عربستان است که به وظایف خود به عنوان دولت میزبان مناسک حج عمل نکرده و مانند اقدامات دیگرش همه مسائل را در هم تنیده با اختلافات سیاسی کرده است. در عین حال تصمیم نهایی در رابطه با مساله حج از سوی مراجع ذی ربط به اطلاع افکار عمومی در زمان خود می‌رسد.

ایران بر خلاف عربستان به دنبال تشدید بحران نیست
جابری انصاری تصریح کرد:‌ در تعامل با عربستان سعودی در موضوعات مختلف رویکرد ایران مبتنی بر منافع و اهداف سیاست خارجی‌اش است و بر خلاف عربستان به دنبال تشدید بحران نیست. ما به هیچ وجه تمایل نداریم بحران‌های موجود و اختلافات را تشدید کنیم البته صبر ایران به نمایندگان ملت حد و حدود دارد و در چارچوب تاکتیک‌های مرتبط و اهداف سیاست خارجی در موضوعات مختلف تصمیم‌گیری می‌شود.

احتمالا قائم مقام وزیر خارجه به اجلاس سیکا می‌رود
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به ایسنا مبنی بر این که گفته شده است وزیر خارجه کشورمان در اجلاس سیکا شرکت نخواهد کرد و حضور ایران در سطحی پایین‌تر است گفت: از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این اجلاس دعوت به عمل آمده و ایران این دعوت را پذیرفته است اما ثبت شرکت در اجلاس براساس آخرین وضعیت‌ها و شرایط احتمالا در سطح قائم مقام وزیر خارجه خواهد بود. آقای ظریف با توجه به مجموعه‌ برنامه‌ها و سفرهایی که هفته آینده دارند حاضر به شرکت در این اجلاس نیستند.

گروه‌ها و شخصیت‌ها آب به آسیاب دشمن نریزند
جابری انصاری در خصوص برنامه‌ی ایران برای تسهیل سرمایه‌گذاری در پسابرجام اظهار کرد: بخشی از امنیت و سرمایه‌گذاری مربوط به تصمیمات دولت‌های دیگر است و بخشی از آن مربوط به اقدامات خود ما است. برخی از نهادها و سازمان‌ها برخی بازیگران بین‌المللی را برای سرمایه‌گذاری در ایران تشویق می‌کنند و برخی در مقابل آن مانع تراشی می‌کنند. ما به عنوان مجموعه‌ی سیاسی در کلیت نهادهای کشور و دولت سعی داریم این موضوع را به نحوی دنبال کنیم که به گسترش سرمایه گذاری بیانجامد و توصیه‌مان به مجموعه‌های سیاسی و گروهها و شخصیت‌ها در پیگیری این موضوع آن است که آب به آسیاب دشمن نریزند. هر گونه اقدامی که تشدید کننده فضای ناامنی و نگرانی برای سرمایه گذاران در ایران باشد به نفع ما نخواهد بود.

وی ادامه داد: وزارت خارجه به سهم خود نسبت به تسهیل رفت و آمد هیاتهای سیاسی و اقتصادی و مدیریت اظهارات و سخنرانی‌ها و مسائل دیگر اقدام می‌کند تا امکان بهره برداری حداکثری از برجام فراهم شود. اصول ثابت ما در سرمایه گذاری خارجی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و دو اصل جذب سرمایه و فن آوری خارجی است و همه اقدامات ما به نحوی باید در این چارچوب تدبیر و مدیریت شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا