خراسان

“پدیده” همچنان پدیده‌ای از مشکلات است/ سردرگمی سهام‌داران پدیده در میان سکوت مسئولان

حدود سه سال از پلمپ شدن دفاتر فروش سهام شرکت پدیده می‌گذرد، اما نه اصل سرمایه سهام‌داران برگشت داده شده و نه حواله‌های تحویلی به آنها کارآمدی خاصی داشته و همین موضوع سبب شد، سهام‌داران پدیده طی روزهای اخیر تجمعات متعددی را در اعتراض به وضعیت نابسامان خود برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، ۸۸/۸/۸ از آن دسته تاریخ های تقویم است که سهامداران “پدیده شاندیز” به خوبی آن را به یاد دارند، تاریخی که پدیده با حجم گسترده ای از تبلیغات، این شرکت را در اذهان مردم جای داد و توانست سهام‌داران فراوانی را از سراسر کشور به سوی خود جذب کند.

شرکت پدیده در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۳۸۳ در اداره ثبت شرکت‌های مشهد تحت نام شرکت سرمایه‌گذاری کاوشگران سهام(سهامی عام) به ثبت رسید اما حدود چهار سال بعد این شرکت با تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده به شرکت توسعه بین‌المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز(سهامی عام) تغییر نام داد و اساسنامه جدید شرکت در قالب اساسنامه مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار مورد تصویب قرار گرفت.

پس از آغاز فروش سهام پدیده و جذب سهام‌دار، قیمت سهام این شرکت با نرخ رشد سریع و باور نکردنی در مسیر صعود قرار گرفت، به طوری که قیمت هرسهم شرکت ابنیه و ساختمان از ۲ هزار ریال در سال ۱۳۸۸ به بیش از ۱۲۰ هزار ریال در سال ۱۳۹۳ رسید اما دی ماه سال ۹۳، آغاز  آشکار شدن تخلفات شرکت پدیده بود.  

ممنوعیت خرید و فروش سهام پدیده

در دی ماه سال ۱۳۹۳، دادستانی مشهد، تبلیغات و ادامه خرید و فروش سهام پدیده را به دلیل برخی تخلفات این شرکت ممنوع اعلام کرد.

سید مرتضی بختیاری معاون وقت دادستان کل کشور در ۱۰ دی ماه ۹۳ در این باره گفت: «با توجه به درخواست دادستان عمومی و انقلاب مشهد از دادستان کل کشور در رابطه با تخلفات مالی صورت گرفته در شرکت‌های پدیده شاندیز، تبرک و پردیسبان، که پرونده قضایی آنان در شعبه ۹۰۴ بازپرسی دادسرای انقلاب اسلامی مشهد در حال بررسی است، طبق دستور دادستان کل کشور؛ صدا و سیما، رسانه‌های نوشتاری، دیداری و گفتاری، شهرداری‌ها، فرودگاه‌ها، راه آهن و تمام معابر از درج و انتشار هر گونه آگهی تبلیغاتی و تجاری در مورد این شرکت‌ها منع شدند و این دستورالعمل طی نامه کتبی به ریاست سازمان صدا وسیما، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر مسکن، راه و شهرسازی اعلام شده است».

پس از آن بود که سهامداران پدیده از نقطه نقطه کشور دست به تلاش هایی برای دریافت مطالبات خود زدند، از برگزاری تجمع و پیگیری از نمایندگان مجلس تا متوسل شدن به رسانه ها و مسئولان. 

تشکیل ستاد تدبیر

پاسکاری مردم میان نهادها و دستگاه های مختلف ادامه داشت تا اینکه درآن شرایط بحرانی و پس از کش و قوس های فراوان، دولت با محوریت وزارت کشور اقدام به تشکیل ستاد تدبیر با مشارکت دستگاه­های نظارتی، اطلاعاتی و قضایی کرد که این ستاد تحت نظر استاندار خراسان رضوی فعالیت خود را برای حل مشکلات شرکت پدیده و سهامداران این مجموعه آغاز کرد.

ستاد تدبیر، اقدامات مختلف و متعددی را در راستای حل مشکلات شرکت پدیده و سهامداران آن به تصویب رساند که بخش زیادی از این مصوبات در شهریور ماه سال ۹۴ به این مجموعه ابلاغ شد. 

آغاز فعالیت هیئت مدیره جدید

یکی دیگر از مصوبات ستاد تدبیر خراسان رضوی در راستای حل مشکلات پدیده تغییر هیئت مدیره این شرکت بود، این مصوبه در ۲۲ اسفندماه سال ۹۴ اجرایی و آقایان نوروزی، درهمی، محتاج ، آشنایی و عبدی به عنوان اعضای هیئت مدیره جدید پدیده معرفی شدند. سید محسن شوشتری نیز مدیرعاملی این مجموعه را برعهده گرفت.

تشکیل هیئت مدیره جدید برای مجموعه پدیده شاندیز، امیدی تازه برای سهامداران و مالباختگان این شرکت بود تا بتوانند پس از گذشت حدود دو سال، به سرمایه از دست رفته خود دست یابند اما امر محقق نشد و اعتراضات مردم همچنان ادامه یافت.

پس از گذشت حدود یکسال از فعالیت هیئت مدیره جدید، نخستین جلسه کمیته ویژه حل مشکلات پدیده با حضور معاونان وزرای اقتصاد و کشور، معاون رییس کل بانک مرکزی، نمایندگان سازمان های بورس و تامین اجتماعی، وزارت جهاد کشاورزی، معاون بانک صادرات، راه و شهرسازی و جمع دیگری از مسئولان برگزار شد.

علی رسولیان، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در سوم آبان ماه سال ۹۵ درباره نتایج این جلسه گفت: “توافقات خوبی برای حل مشکل تغییر کاربری اراضی کشاورزی، تقسیط بدهی پدیده به تامین اجتماعی و ایجاد اتاق تبادل سهام صورت گرفت و بنا شد برای حل مشکل راه اندازی اتاق خرید و فروش سهام سه نماینده برای پیگیری ویژه این موضوع تعیین شوند.”

کارت زرد مجلس به وزیر کشور

نمایندگان مجلس اما بیکار نماندند و وزیر کشور را با کارت زرد خود غافلگیر کردند.

نمایندگان ملت، جلسه علنی ۲۶ آبان ماه ۹۵ خود را با تجمع سهامداران و مالباختگان موسسه مالی ثامن الحجج و پدیده شاندیز در مقابل ساختمان مجلس آغاز کردند، درست در همان روزی که قرار بود عبدالرضا رحمانی فضلی برای پاسخ به سوال نماینده مردم تهران درباره پدیده، به ساختمان بهارستان برود.

مصطفی کواکبیان در آن جلسه گفت: “یکی از مسائل مهم در طول ۴، ۵ ماه گذشته برای بسیاری از نمایندگان مشکلات پدیده شاندیز بوده است به طوری که نمایندگان روزانه ۴۰ تا ۵۰ پیامک مردمی‌را در این خصوص دریافت می‌کنند.”

کواکبیان خطاب به وزیر کشور تاکید کرد: “در طی ۳ ماه گذشته چه اتفاق ویژه ای رخ داده است استاندار جنابعالی ۱۵ سال کار امنیتی کرده اما در صدور حکم توقف کار هیأت مدیره قبلی پدیده شاندیز تعلل کرده است از سوی دیگر مسئولان باید این مشکل را در سطح وزیران و مدیران به صورت ویژه حل کنند و اعتقاد دارم این مشکل را می‌توان در کوتاه ترین زمان ممکن در مسیر اصلی خود قرار داد. تا کنون ۲۰۰ تجمع و ۴۰۰ دیدار صورت گرفته اما چه نتیجه‌ای داشته است؟”

در آن جلسه، نمایندگان مجلس در جریان بررسی سوال مصطفی کواکبیان‌ و آقایان حسین مقصودی‌ و شهباز حسن پور بیگلری از وزیر کشور در خصوص مشکلات پدیده شاندیز با ۱۱۴ رای موافق، ۶۳ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضردر جلسه، سوال مطرح شده از سوی کواکبیان را وارد دانستند.

 به این ترتیب مجلس از پاسخ‌های وزیر کشور قانع نشد و حاصل بی تدبیری ها در موضوع پدیده، کارت زردی بود که به نام رحمانی فضلی مهر خورد.  

تلاش های صورت گرفته برای حل مشکلات پدیده به آغاز تبلیغات قانونی این شرکت در تاریخ هشتم اسفندماه ۹۵ انجامید، موضوعی که بابک دین پرست، رئیس کارگروه ویژه پیگیری مشکلات شرکت پدیده درباره آن گفت: “رحمانی فضلی فراهم شدن امکان تبلیغ برای این مجموعه رادر راستای جلب مشارکت های عمومی دانسته و بر انجام آن بر مبنای ویژگی ها و شرایط مشخص تاکید دارد.”

انتخابات شورای شهر و استعفای مدیران پدیده

بیم و امید سهام‌داران برای دستیابی به حق و حقوقشان همچنان ادامه داشت اما با برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، سهامداران پدیده بار دیگر متحمل زیان های جدیدی شدند.

احمد نوروزی رئیس هیئت مدیره پدیده که به عنوان یکی از اعضای منتخب شورای پنجم شهر مشهد انتخاب شده بود، از حضور و ادامه فعالیت در هیئت مدیره پدیده استعفا داد.

نوروزی همچنین استعفای سید محسن شوشتری، مدیرعامل وقت پدیده را نیز تأیید کرد و گفت: “پیشنهاد ما این است که از سهامداران پدیده اعضا هیئت مدیره آن انتخاب شوند.”

شنیده ها حاکیست سید محسن شوشتری هم اکنون به عنوان یکی از گزینه های معاونت حمل و نقل شهرداری مشهد مطرح است.

با استعفای مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره پدیده و قبول این استعفا از سوی ستاد تدبیر، استاندار خراسان رضوی در ۱۵ مرداد ماه سال جاری، حسین زارع صفت را به عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز انتخاب شد.

تجمعات ادامه‌دار سهام‌داران/ ۱۸۶ تجمع در خراسان رضوی

برپایی تجمعات اعتراض آمیز تنها اقدامی بود که سهامداران پدیده شاندیز می توانستند به آن دست بزنند. وزیر کشور نیز در ۲۳ خرداد ماه ۹۶ در جمع نمایندگان مجلس اعلام کرد” ۱۸۶ مورد اعتراض و اجتماع تنها در خراسان رضوی نسبت به این پروژه برگزار شده است که این اعتراضات در شهرها و استان‌های مختلف نیز دیده می‌شود”

رحمانی فضلی در همین جلسه، پرونده شرکت پدیده را مختومه خواند و تأکید کرد “با توجه به اقداماتی که در این پروژه اجرا شده است از نظر ما کار مختومه است و ما به استانداری خراسان که مسئول کارگروه این پرونده می‌شود ابلاغ کرده‌ایم در یک انتخابات قانونی و درست مدیریت این شرکت را به سهامداران واگذار کنند تا سهامداران اعضای هیئت مدیره را انتخاب کرده و این شرکت نیز مانند سایر شرکت‌های قانونی کار ساخت و ساز و خرید و فروش را ادامه دهد، اگر در مسیر کار دچار مشکل شوند استانداری خراسان کماکان وظیفه دارد در رفع مشکلات کوشا باشد.”

مردم همچنان به دنبال مطالبات خود هستند

براساس اعلام دادستان مرکز خراسان رضوی در تاریخ ۲۱ شهریور ۹۴، “مدیران «پدیده» برای افرادی که متقاضی فروش سهام خود بودند، حواله هایی صادر کردند تا در موعد مقرر وجوه این حواله ها را بپردازند اما متأسفانه هنگام سررسید این حواله ها، هیچ اقدام خاصی انجام ندادند. در حالی که متقاضیان، نقدینگی و زندگی خود را بر اساس همین حواله ها تنظیم کرده بودند و توقع داشتند که مدیران پدیده به وعده های خود عمل کنند اما مدیران این شرکت سرمایه گذاری یا نخواستند و یا نتوانستند نقدینگی ها را برای پاسخ گویی به مردم تأمین کنند و به همین خاطر سهامداران با مشکلات خاصی روبه رو شدند.”

هم اکنون نیز با گذشت حدود سه سال از پلمپ شدن دفاتر فروش سهام شرکت پدیده، نه اصل سرمایه سهام‌داران برگشت داده شده و نه حواله های تحویلی به آنها کارآمدی خاصی داشته و همین امر سبب شده است سهام‌داران پدیده طی روزهای اخیر تجمعات متعددی را در اعتراض به وضعیت نابسامان خود برگزار کنند.

میزگردی معنادار

آخرین تجمع اما مربوط به ۱۷ مهر ماه امسال است که جمعی از سهامداران شرکت پدیده شاندیز با پوشیدن کفن و در دست داشتن پلاکاردهای اعتراض، در مقابل استانداری خراسان رضوی تجمع و نسبت به عدم احقاق حقوقشان اعتراض کردند.

در همان روز و همزمان با برپایی این تجمع در مقابل ساختمان استانداری خراسان رضوی، میزگردی با موضوع ” گردشگری، توسعه و اقتصاد پدیده” با حضور عضو هیئت مدیره انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران و یکی از مدیران پدیده برگزار شد.
نکته قابل توجه این است که برخلاف اعلام ساعتی مشخص به خبرنگاران برای برگزاری این میزگرد، نشست یک ساعت دیرتر و درست همزمان با آغاز تجمع مردم کفن پوش آغاز شد.

براساس گزارش خبرنگار فارس، این میزگرد با وجود مشکلات مختلف شرکت پدیده و سردرگمی سهام‌داران، به ارائه مطالبی درباره پروژه های جدید فرهنگی، اقامتی، تفریحی و گردشگری شرکت پدیده شاندیز گذشت در صورتی که به عقیده برخی کارشناسان، این طرح‌ها هیچ همخوانی با وضعیت سهامداران پدیده ندارد و در واقع آهنگی ناموزون است.

سردرگمی سه ساله سهام‌داران و سکوت مسئولان

هم اکنون سوال اینجاست که وضعیت ۱۱۰ هزار سهام‌دار پدیده که شامل تمام طبقات اجتماعی هستند، چه می شود، تا چه زمانی باید منتظر اقدامی عملی برای رسیدن به مطالبات خود باشند و پاسخ روشنی از مسئولان دریافت کنند؟

در این راستا برای پیگیری مشکلات سهامداران پدیده به سراغ سرپرست حوزه امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی می رویم.

 علی رسولیان پس از تماس های متعدد گزارشگر فارس درباره آخرین وضعیت پیگیری مشکلات سهامداران پدیده اظهار کرد: مصاحبه کردن و صحبت درباره مشکلات پدیده هجمه ایجاد می‌کند و نتیجه‌ای ندارد، اگر کسی بخواهد واقعا به پدیده کمک کند باید مصاحبه درباره آن را کنار بگذارد.

وی ادامه داد: مصاحبه در مورد پدیده را به خود هیات مدیره پدیده واگذار کرده و از سوی ستاد تدبیر مصاحبه نمی کنیم.

گزارشگر فارس اما برای بررسی و پیگیری مشکلات سهام‌داران، به سراغ رئیس هیئت مدیره شرکت پدیده نیز رفت اما تا زمان انتشار این گزارش، پاسخی از سوی شرکت پدیده دریافت نکرد.

منبع : خبرگزاری فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + هشت =

دکمه بازگشت به بالا