موفقیت

چگونه با انجام پنج تمرین پس‌اندازی به تناسب مالی برسیم؟

index

 اقتصاد نیوز نوشت:رسیدن به ثبات مالی، هدفی نیست که یک شبه محقق شود؛ این موفقیت نیز همچون رسیدن به تناسب اندام، نیاز به ریاضت و تمرینات سخت دارد اما به محض نیل به آن، می توانید باقی عمر خود را با آسایش سپری کنید.
 

داشتن تناسب مالی هم مانند تناسب اندام، محصول یک فرآیند مستمر است و قطعا یک شبه نمی‌توان به ثبات مالی رسید اما با تصمیم‌گیری‌های مسئولانه و همیشگی، سختکوشی و رها نکردن یک برنامه مدون و اصولی، می‌توان به این هدف نایل شد. همچنین، اگر اجازه دهید محدودیت‌های زمانی بر شما چیره شوند، یا دچار تعلل شوید، به این ثبات مالی دست نخواهید یافت. 

اما چرا همه ما صبر می‌کنیم تا سال جدید و سالهای بعد از آن فرا برسند تا دست به کار شویم و تصمیمات مثبتی برای تغییر زندگی خود بگیریم؟ صبر کردن و تعلل در این قضیه تنها ما را وادار به اخذ تصمیمات اشتباه می‌کند و در نهایت رسیدن به اهداف را دشوارتر خواهد کرد.

 پس تا دیر نشده دست به کار شوید و با اتخاذ برخی تصمیمات اساسی، ثبات مالی خود را تضمین کنید؛ اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید، ما به شما پنج راه حل ذیل را توصیه میکنیم.

حساب بانکی خود را از نظر خطاهای احتمالی و لغزش بودجه‌ای بازبینی کنید
هر ماه، دستکم دو الی سه ساعت را به بررسی صورتحصاب بانکی و مخارج خود اختصاص دهید و ببینید تا چه اندازه در مسیر اهداف مالی خود حرکت می‌کنید. زندگی با حداقل هزینه باید به اصلی‌ترین هدف شما تبدیل شود. اگر متوجه شدید که درحال ولخرجی هستید، باید هزینه‌های ماهانه خود را اولویت بندی کنید و دریابید که با حذف کدام هزینه‌های اضافی می‌توانید بودجه خود را به روال عادی برگردانید.

 به‌عنوان مثال، حذف ماهیانه برخی هزینه‌های غیرضروری قبض تلفن همراه یا اینترنت تلفن همراه ممکن است در ظاهر رقم ناچیزی به نظر برسد اما در پایان سال می‌تواند برای شما صدها هزار تومان صرفه‌جویی به دنبال داشته باشد. همچنین، با قطع برخی هزینه‌ها مانند قهوه روزانه، هله‌هوله‌های سر کار و… می‌توانید سالانه مبلغ قابل توجهی صرفه‌جویی کنید.

هرگز موعد پرداخت اقساط خود را فراموش نکنید
درحالیکه وام دهندگان برای دریافت اقساط بدهی، مدت زمان خاصی را تعیین کرده‌اند که عدول از پرداخت بموقع بدهی‌ها مشمول دریافت جریمه دیرکرد می شود، لذا برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های ناخواسته، موعد پرداخت اقساط خود را فراموش نکنید.

با گشایش یک حساب بانکی که در ابتدای هرماه، به صورت خودکار مبلغ اقساط و بدهی‌های شما را از حسابتان کسر و به حساب طلبکار واریز می‌کند، دیگر نگران این اتفاق نخواهید بود. 

تغذیه مناسب و ورزش کافی داشته باشید
در اختیار داشتن کنترل مالی‌ آینده می‌تواند برای سلامت جسمی شما هم مفید واقع شود. نتایج یک مطالعه ازسوی انجمن روانشناسی ایالات متحده نشان می‌دهد، پول و مسایل مالی، مهمترین دغدغه مردم آمریکا از زمان بحران مالی سال 2007 میلادی به بعد محسوب می شود. بهبود رژیم غذایی و گنجاندن ورزش در برنامه روزانه، علاوه بر اینکه هزینه‌های پزشکی شما را در درازمدت کاهش می‌دهد، بلکه عملکرد شما را نیز بهبود می‌بخشد و ضمن کسب درآمد بیشتر، هزینه‌های کمتری خواهید داشت.

در جلوگیری از سرقت اطلاعات بی‌تفاوت نباشید
برای جلوگیری از سرقت اطلاعات شخصی شما یا حداقل سخت‌تر کردن کار سارقان اطلاعات شخصی، راه‌های مختلفی وجود دارد. مثلا می‌توانید گذرواژه‌های قدرتمند (استفاده از کاراکترهایی نظیر *&^%$#@+! در گذرواژه‌ها و پرهیز از انتخاب سال تولد، شماره تلفن، نام همسر و… در گذرواژه‌ها) انتخاب کرد یا این گذرواژه‌ها را هر از چندگاهی تغییر داد. همچنین، می‌توانید به طور مرتب فهرست تراکنش‌های مالی خود را از بانک اخذ کنید و اگر به مورد مشکوکی برخوردید فورا اقدامات پیشگیرانه را اتخاذ کنید. 

برای خود یک حساب پس‌انداز اضطراری ایجاد کنید
در ابتدای هر حقوق خود، مبلغی را برای روز مبادا کنار بگذارید؛ شاید این شیوه پس‌اندازی چندان مفید بنظر نرسد چون هزینه‌های کوتاه مدت شما را کاهش نمی‌دهد اما بهرحال همین رقم ناچیز در خیلی مواقع نظیر رخ دادن برخی مشکلات جسمانی ناخواسته، هزینه تعمیر خودرو یا از دست دادن ناگهانی شغل، یک غنیمت بزرگ محسوب می‌شود. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + چهارده =

دکمه بازگشت به بالا