خودرو

گردباد تکنولوژی؛ معرفی کامیون برقی و رودستر جدید تسلا با شتاب ۱٫۹ ثانیه

پیدا کردن لغت مناسب برای توصیف محصولات تسلا، هر روز سخت تر می شود. ایلان ماسک عزم خود را جزم کرده تا حتی فراتر از محدودیت های اقتصادی، حمل و نقل جهان را متحول کند و در این راه هر آنچه در توان دارد صرف کند.

ساعاتی قبل تسلا در خلال برنامه رونمایی از کامیون سبک خود، نسل تازه تسلا رودستر را نیز به معرض نمایش گذاشت تا بمب خبری خود را تبدیل به یک بمب اتمی در دنیای تکنولوژی کند.

 

مسلما گشتاور ۱۰ هزار نیوتن متری تسلا رودستر جدید و شتاب ۱٫۹ ثانیه ای و پیمایش در حدود ۱۰۰۰ کیلومتری اش، بسیار جذاب است اما آنچه انقلابی به نظر می رسد کامیون سبک و جدید تسلاست که قطعا می تواند لقب جذاب ترین کامیون برقی حال حاضر جهان را از آن خود کند.

 

 

مسئله آیرودینامیک خودروهای کشنده چند سالی است که بیش از پیش در مرکز توجه شرکت های سازنده قرار گرفته است اما تسلا این مقوله را به سطحی جدید ارتقا داده و حالا این کشنده با ضریب آیرودینامیک ۰٫۳۶ اندکی به بوگاتی شیرون با ضریب آیرودینامیک ۰٫۳۸، برتری دارد.

 

در همین راستا باریک کردن کابین و استفاده از مانیتورهای بزرگ به جای آینه های جانبی مورد توجه قرار گرفته اند و البته به لطف نبود سطح رادیاتوری بزرگ، دماغه خودرو نیز شکل بسیار مناسب تری برای شکافتن هوا دارد.

 

شارژ سریع ۳۰ دقیقه ای برای پیمودن ۶۵۰ کیلومتر و صرفه جویی ۲۰۰ هزار دلاری در طی یک میلیون مایل (ناشی از عدم پرداخت هزینه سوخت) از جمله دیگر ویژگی های مورد اشاره تسلا در مراسم رونمایی این کامیون بوده است.

 

البته تسلا از ارائه برخی ارقام نظیر قیمت تمام شده کامیون خودداری کرده است، اما آنچه گفته شده اینکه شتاب صفر تا صد این کامیون (بدون در نظر گرفتن وزن تریلر و بار) چیزی در حدود ۵٫۰ ثانیه است و در صورت اضافه شدن حدود ۴۰ تن بار، این رقم به حدود ۲۰ ثانیه افزایش می یابد که این خودرو را تبدیل به یک سوپر اسپرت در دنیای خودروهای سنگین می کند.

 

قابلیت پیمایش ۵۰۰ مایل (حدود ۸۰۰ کیلومتر) با یک بار شارژ در سرعت های اتوبانی و پیش پرداخت ۵۰۰۰ دلاری برای ثبت نام خرید این کامیون از اطلاعات مهم دیگری است که توسط تسلا در این نشست رسانه ای منتشر شده است.

 

در مورد تسلا رودستر می توان گفت که بر اساس اطلاعات منتشر شده، این خودرو یک جواب دندان شکن تمام عیار به تمامی سوپر اسپرت و هایپرکارهای موجود در جهان است، شتاب صفر تا صد ۱٫۹ ثانیه، حداکثر سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت، پیمایشی در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر و قیمتی در حدود ۲۰۰ الی ۲۵۰ هزار دلار در کنار شتاب ۴۰۰ متر ۸٫۸ ثانیه، باعث می شود که تسلا رودستر هیچ رقیبی در زمینه شتاب گیری نداشته باشد و با توجه به قیمت بتواند صف خرید سوپر اسپرت های میلیون دلاری را در هم بشکند.

 

تسلا رودستر جدید برخلاف مدل قبلی تنها یک خودرو دو سرنشینه کروکی نیست و در واقع یک کوپه با قابلیت جدا کردن سقف محسوب می شود و به دو صندلی کوچک برای سرنشینان عقب یا قرار دادن چمدان و اسباب سفر نیز مجهز است. از این رو به نظر می رسد که مهندسان تسلا از اشتباه خود در ساخت نسل قبلی رودستر درس گرفته اند و محصول جدید را کاربردی تر از مدل قدیمی طراحی کرده اند.

 

با این حال باید تا سال ۲۰۲۰ صبر کرد و دید که مشخصات مدل تولیدی تسلا رودستر چه خواهد بود، چرا که به گفته ایلان ماسک حتی احتمال ارتقای توانمندی های فنی مدل تولیدی نسبت به نمونه مفهومی اولیه وجود دارد.

 

 
 
منبع : دیجیاتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا