جهان

گوگل نتایج “جستجوها” را به سود کلینتون تغییر می‌دهد

کلینتون

تلاش گوگل برای کمک به هیلاری کلینتون در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باعث دردسری تازه برای هر دو طرف شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، گوگل تمام واژه هایی را که به وجهه کلینتون خدشه وارد می کند در رده های پایینِ پیشنهادهای به کاربران قرار می دهد. خبرنگار شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت: سایت گوگل نتایج «جتسجو»ها را در این  پایگاه به نفع هیلاری کلینتون تغییر می‌دهد.

ویلیام لاجونس، خبرنگار فاکس نیوز گفت: گزارش تحقیقیِ جدیدی توسط سایت «سورس فِد» منتشر شده که براساس آن، این منبع به دنبال انجام تحقیقات درباره طرز عملکرد پایگاه های مختلف جستجوگر اینترنتی، مدعی شده است پایگاه اینترنتی «گوگل» در کمک به کاربران در خصوص هدایت نتایج «جتسجو»های شان در این سایت، به نفع مبارزات انتخاباتی هیلاری کلینتون گام برمی دارد.

به عنوان مثال، اگر واژه هیلاری کلینتون را در اکثر سایت‌های جستجوگر اینترنتی، مانند «یاهو» یا «بینگ» وارد کنید و پس از آن، سه حرف انگلیسی cri را وارد کنید، آن سایت‌های جستجوگر برای کمک به عملیات جستجوی شما، واژه criminal charges (اتهامات جنایی) را پیشنهاد می‌کنند، اما اگر دقیقاً همین جستجو را در سایت گوگل انجام دهید، نرم افزار جستجوگرِ این سایت برای کمک به عملیات جستجوی شما واژه crime reform (اصلاح قوانین جنایی) یا crime bill (لایحه مبارزه با جرم و جنایت) را می‌آورد.

گوگل همچنین واژه crisis (بحران) را به کاربرِ جستجوکننده پیشنهاد می کند. در هر صورت، دست‌کم در سه واژه اولِ پیشنهادی در پایگاه اینترنتی گوگل، اصولاً به تحقیقات جنایی درباره استفاده کلینتون از سِرور خصوصی ایمیل‌هایش برای تبادل اسناد محرمانه‌ی دولتیِ آمریکا که اکنون در دست تحقیق اف بی آی است، هیچ اشاره‌ای نمی‌شود.

به عنوان مثال دیگر، اگر پس از واژه هیلاری کلینتون در اکثر سایت‌های جستجوگر اینترنتی، مانند یاهو و بینگ،  سه حرف انگلیسی ind را تایپ کنید، نرم‌افزار جستجوگرِ این سایت‌ها برای کمک به عملیات جستجوی شما، واژه indictment (کیفرخواست) را می‌آورد.

این در حالی است که جستجوگر گوگل در واکنش به تایپ سه حرف ind در رابطه با خانم کلینتون، واژه‌های indiana (ایالت ایندیانا) یا india (کشور هند) را می‌آورد. این در حالی است تحقیقات نشان می‌دهد که مقدار جستجوی کاربران اینترنتی در خودِ پایگاه اینترنتی گوگل برای کیفرخواست خانم کلینتون یا ایراد اتهام جنایی به وی، هشت برابر واژه «هند» است.

گوگل تلاش داشته است تمام واژه هایی را که به وجهه هیلاری کلینتون خدشه وارد می کند در رده های پایینِ پیشنهادهای  این سایت به کاربران اینترنتی قرار دهد و به جای آن، واژه های مثبت یا خنثی را در رابطه با هیلاری کلینتون به کاربران ارائه کند.

از سوی دیگر، پایگاه اینترنتی گوگل چنین کاری را برای دونالد ترامپ، رقیب جمهوری خواهِ هیلاری کلینتون انجام نمی دهد. مثلاً اگر در بخش جستجوی سایت گوگل، سه حرف انگلیسی rac را پس از واژه دونالد ترامپ تایپ کنید، واژه انگلیسی racist (نژادپرست) نمودار می‌شودد، که دقیقاً همان واژه‌ای است که در سایر سایت‌های جستجوگر آورده می‌شود. این نشان می‌دهد که گوگل تلاش خاصی برای زدودن واژه‌های لطمه زننده به دونالد ترامپ انجام نمی‌دهد.

در ضمن اگر پس از واژه برنی سندرز، رقیب جمهوریخواه هیلاری کلینتون، در سایت گوگل، سه حرف انگلیسی soc را تایپ کنید، واژه انگلیسی socialist (سوسیالیست) می‌آید که هماهنگ با سایر سایت‌های جستجوگر اینترنتی است.

خبرنگار فاکس نیوز در خاتمه افزود: البته پایگاه اینترنتی گوگل این اتهامات را رد کرده است که پیشنهاد واژه‌های جستجو برای هیلاری کلینتون را در این سایت دستکاری کرده است تا واژه‌های لطمه زننده به هیلاری کلینتون را در رده‌های پایین واژه‌های پیشنهادی به کاربران اینترنتی قرار دهد تا آن کاربران حتی المقدور به واژه های ضربه زننده به هیلاری کلینتون مراجعه نکنند. پایگاه اینترنتی گوگل طی بیانیه‌ای، ضمن رد این اتهامات، تأکید کرده است هیچ نامزد انتخاباتی یا آرمان خاصی را بر دیگر نامزدها یا آرمان ها ترجیح نمی دهد.

گوگل توضیح داده است که نرم‌افزار جستجوگرِ این سایت که واژه های نیمه‌تمام را تکمیل و آن را به کاربران پیشنهاد می‌کند، به طور خودکار واژه‌های زننده یا توهین‌آمیز را حذف می‌کند و از اینرو، این امر هیچ اختصاصی به خانم هیلاری کلینتون ندارد، بلکه اگر برای هر شخص دیگری نیز در سایت گوگل جستجو انجام شود، کلمات زننده یا توهین آمیز در این سایت به طور خودکار به کاربران پیشنهاد نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 19 =

دکمه بازگشت به بالا