سلامت

۱۱ راهنمایی برای بهبود سلامت استخوان های شما

علائم پوکی استخوان, درمان پوکی استخوان

پوکی استخوان یک بیماری از استخوان است که استخوان را ضعیف می کند

همانطور که سن ما بیشتر می شود، بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار می گیریم که این مسئله می تواند به شکستگی های دردناک لگن و باسن، مچ دست، ستون فقرات و یا … منجر شود. هنگامی که یک شکستگی در ستون فقرات رخ می دهد، آن را به نام شکستگی متراکم می نامند.

 این 11 راهنمایی عملی را برای مراقبت از استخوان های خود دنبال کنید:

1. درک عوامل خطر استئوپروز
پوکی استخوان یک بیماری از استخوان است که توسط تضعیف و یا استخوان “متخلخل” مشخص شده است.
عوامل مختلفی مانند سن، جنس، وراثت، نژاد، نوع بدن، سابقه قاعدگی و شیوه زندگی شخصی می تواند در ایجاد پوکی استخوان موثر باشد بیماران خاص با افزایش سن بیشتر مستعد ابتلا به پوکی استخوان می باشند.

2- ژن خانواده خود را در نظر بگیرید
وراثت و سابقه خانوادگی از پوکی استخوان و یا وجود سابقه شکستگی در خانواده مادری می تواند از علائم هشدار دهنده برای برخی از افراد باشد تا بیشتر مراقب چگونگی ورزش و تغذیه خود باشند  .

سلامت استخوان ها، پوکی استخوان

با استفاده از آزمون تراکم استخوان می توان پوکی استخوان را تشخیص داد

3.  آزمون تراکم استخوان
بیشترین جرم استخوانی معمولا حدود سن 30 سالگی است، و پس از آن بدن شروع به از دست دادن تراکم استخوان  می کند.
یک تست سریع و بدون درد، به نام اسکن DEXA، استحکام استخوان را اندازه گیری میکند.
 

4- دریافت کلسیم
کلسیم نه تنها استحکام استخوان را افزایش می دهد، بلکه به بهبود عملکرد قلب، خون، عضلات و اعصاب کمک می کند. هنگامی که بدن به کلسیم نیاز دارد و در بدن موجود نباشد آن را از  استخوان بیرون می کشد ، زدودن کلسیم  از استخوان ساختمان آنها را ضعیف تر می کند.
تمرکز روی یک رژیم غذایی غنی از کلسیم می تواند یک راه موثر به سوی تضمین استحکام استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان باشد.

شکستگی لگن، شکستگی در ستون فقرات

یکی از راههای پیشگیری از پوکی استخوان مصرف ویتامین D است

5- نیاز به ویتامین D
مانند کلسیم، ویتامین D نیزنقش مهمی در جلوگیری از پوکی استخوان و به حداقل رساندن آن بازی می کند. ویتامین D به جذب کلسیم در دستگاه گوارش و انتقال آن به استخوان ها (بازجذب) کمک می کند.

6- ایجاد تغییرات دیگر در رژیم غذایی
یک مطالعه نشان داد که رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است نقش مهمی در حفظ تراکم استخوان ایفا کند. رژیم غذایی مدیترانه ای شامل مصرف زیاد زیتون، روغن زیتون، سبزیجات، میوه، حبوبات و مصرف متوسط محصولات لبنی کم چرب و مصرف کم ماهی و گوشت می باشد.

علاوه بر این، باید مصرف انواع نوشابه را محدود کنید در مطالعات اخیر افزایش احتمال پوکی استخوان را به نوشیدن بیش از حد از این محصولات مرتبط دانسته اند. شیر ، آب میوه و  آب می تواند جایگزین این نوشیدنی ها شود.

7- تناسب اندام با ورزش
انجام منظم فعالیت های  ترکیبی (استقامتی و هوازی ) مانند دویدن، پیاده روی، بالا رفتن از پله، رقص و بازی والیبال یا تنیس به مدت 20-30 دقیقه، و3-4 بار در هفته برای استخوان های شما ، و همچنین ترویج سلامت جسمی و روانی کل بدن مفید است .

8- اجتناب از مصرف زیاد الکل
مطالعات نشان داده اند احتمال داشتن پوکی استخوان در  افرادی که بیش از 3 اونس الکل در هر روز مصرف می کنند نسبت به آن دسته از افراد که  مصرف الکل ندارند بیشتر است.

درمان پوکی استخوان, آزمون تراکم استخوان

یکی از دلایل بروز پوکی استخوان سیگار کشیدن است

 
9- سیگار نکشید
سیگار کشیدن نیز باعث افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان می شود، به طور خاص از طریق کاهش جریان خون به استخوان، کاهش تولید سلول های استخوان و اختلال در جذب کلسیم.

10-  داروهای ضد پوکی استخوان با تجویز پزشک
انواع داروها با دوز های متفاوت برای درمان و پیشگیری از پوکی استخوان وجود دارد

11- . پوکی استخوان بیماری مختص زنان نیست
محققان دریافته اند که مردان پس از 50 سالگی، حدود 6 درصد از دچار شکستگی مفصل ران را تجربه خواهند کرد و تقریبا 5 درصد آنان از شکستگی ستون فقرات ناشی از پوکی استخوان رنج می برند.

با توجه به اینکه پوکی استخوان می تواند  همراه با  درد قابل توجه و دشواری در عملکرد، بدشکلی ستون فقرات، و حتی بیماری های جدی یا مرگ در موارد خاص شود، نیاز شدیدی برای افزایش آگاهی از این بیماری و پیشگیری از آن  در بین افراد جامعه وجود دارد.
منبع:shafajoo.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 1 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا