مشهد

بی‌توجهی مبتلایان “اُمیکرون” و مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی خطرناک است

دبیر کمیته علمی ستاد استانی مقابله با کرونا در خراسان رضوی گفت: ویروس اومیکرون می تواند عوارض خطرناکی هم داشته باشد و نباید گول کم‌خطر بودن و بی‌خطر بودن این ویروس منحوس را بخوریم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، علیرضا صداقت در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهارداشت: انجام واکسیناسیون کامل به عنوان مهمترین کار در امر پیشگیری از ابتلای به کرونا و آسیب‌های ناشی از آن است، البته باید بدانیم که دریافت هر ۳ دُز کار را تمام نمی‌کند و باید در کنار آن رعایت تمامی دستورالعمل های بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک فراموش نشود.

دبیر کمیته علمی ستاد استانی مقابله با کرونا در خراسان رضوی با بیان اینکه عمده باورهای نادرست ایجاد شده در طول ایام بحران کرونا ناشی از باورپذیری مطالب غیرمستند بوده است، خاطرنشان کرد: از مردم می‌خواهیم در مورد سوالات مختلف کرونایی به‌ویژه واکسن کرونا تنها به مراجع علمی معتبر مراجعه کنند و تحت تاثیر اخبار نادرست فضای مجازی قرار نگیرند.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا خراسان رضوی اظهار کرد: علائم اومیکرون عموما درگیری دستگاه تنفسی فوقانی همراه با گلودرد، خارش گلو، سرفه و سردرد است و در برخی موارد با درگیری علایم تنفسی مانند تنگی نفس و علایم غیر تنفسی مثل تهوع و استفراغ همراه است.

صداقت، با اشاره به اینکه درد شکم  نیز یکی از علایم این بیماری است و در برخی موارد نیز علایمی شبیه به آنفولانزا مشاهده می شود، گفت: مهمترین نکته سرعت انتشار است چراکه اومیکرون خیلی سریع منتشر می شودو یک فرد می تواند حدود ۱۰ نفر را مبتلا کند ،البته این در مواردی است که اجتماع و تجمعی نباشد و در شرایطی که اجتماعی باشد مانند سالن ورزشی یا هواپیما، شاید یک فرد بتواند موارد بی شماری را مبتلا کند.

وی با بیان اینکه درمان دارویی منحصر به فرد برای اومیکرون طراحی شده و در پروتکل کشور و استانی به این موارد اشاره شده است، بیان‌کرد: در شرایط سرپایی داروهای ضد ویروسی و درمان های عمومی به کار گرفته می شود؛ مهمترین نکته در درمان اومیکرون  این است که هر چه سریعتر بیماری تشخیص داده شود و براساس تشخیص اقدامات حمایتی و بالا برنده سیستم ایمنی انجام گیرد؛ بعضی از داورها مثل رمدسیویر براساس تشخیص پزشک و ضرورت استفاده می شود و درمان های دیگری نیز در شرایط بستری وجود دارد که براساس پروتکل کشوری قابل انجام است.

وی اضافه کرد: از مردم می‌خواهیم هرگاه که نیاز به حضور در بیمارستان است تاخیر در انجام این کار نداشته باشند، متاسفانه داشتیم مواردی را که به دلیل مراجعه دیرهنگام وضعیت حالی‌شان بدتر شده و فوت کردند، در حالی که اگر مراجعه به‌موقع می‌داشتند با چنین وضعیتی مواجه نمی‌شدند.

 صداقت با ذکر این نکته که ۹۰ درصد فوتی‌ها ناشی از مراجعه دیرهنگام است تاکید کرد: مراجعه دیرهنگام موجب عدم اثرپذیری رمدسیویر و دیگر داروها و اقدامات درمانی شده و در ادامه بیمار به دستگاه تنفسی وصل می‌شود.

وی تصریح کرد: ویروس اومیکرون قدرت سرایت و انتشار بالایی دارد و باید ضمن مراجعه به‌موقع به پزشک و انجام قرنطینه مناسب، از ابتلای سایر اعضای خانواده و اطرافیان جلوگیری شود.

صداقت اضافه کرد: مراجعه دیرهنگام به بیمارستان بسیار آسیب‌زا بوده و اکثر بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه کرونا با ۱۲ روز تاخیر به بیمارستان مراجعه کردند و همین اقدام منجر به بدترشدن وضعیت حالی‌شان و در ادامه فوتشان شد.

دبیرکمیته علمی قرارگاه علمیاتی مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که ویروس اومیکرون کشنده بوده و نباید گول کم‌خطر بودن و بی‌خطر بودن این ویروس منحوس را بخوریم، تاکید کرد: متاسفانه به دلیل همین باورهای غلط شاهد رشد آمار مبتلاها، بستری‌ها و فوتی‌های کرونایی بودیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − 1 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا